Laadpaal elektrische auto parkeren

Hoe zit het? Mag u een niet-elektrische auto bij een laadpaal parkeren?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: mag u een niet-elektrische auto bij een laadpaal parkeren?

Laadpaalklever, woord van het jaar 2018

Kent u de winnaar van de woord van het jaar-verkiezing in 2018 nog? Dat is laadpaalklever, in de Dikke Van Dale omschreven als ‘iemand die zijn elektrische auto na het opladen van de accu aan een openbare laadpaal laat staan’. Van laadpaalkleven is dus sprake, als u de elektrische auto al heeft opgeladen en vervolgens alsnog bij de laadpaal laat staan. Maar in de praktijk is dit begrip minder eenvoudig, zoals we in dit artikel uit gaan leggen.

Kunnen eigenaars van een benzineauto ook laadpaalklevers zijn?

Formeel is het natuurlijk niet de bedoeling dat een niet-elektrische auto zo’n oplaadplek bezet houdt. Als er bij de laadpaal een bordje staat met een tekst als ‘(Uitsluitend bestemd voor) opladen elektrische voertuigen’, dan weet u zeker dat u verder moet kijken voor een parkeerplek. U riskeert zelfs een boete, al hangt dat van de regels per gemeente af.

Elektrische auto benzineauto CO2-uitstoot
Lees ook: Hoe zit het? Waarom zijn elektrische auto’s pas na 90.000 kilometer zuiniger dan brandstofauto’s?

Parkeren bij een laadpaal, waar moet u nog meer op letten?

Ook voor bezitters van een elektrische auto is de tekst op deze bordjes van belang. Bij de ene laadpaal mogen zij parkeren, zonder hun auto op te laden (en is er dus geen sprake van laadpaalkleven). En bij de andere laadpaal mogen elektrische auto’s er alleen staan als ze daadwerkelijk aan de oplader staan.

Daarnaast zijn er laadpalen die overdag alleen beschikbaar zijn voor elektrische auto’s, maar ’s avonds en ’s nachts ook voor benzineauto’s. In dat geval staat er een bord met de zogeheten venstertijd, de uren waarin er alleen elektrische auto’s mogen staan. En staan er helemaal geen bordjes met aanvullende informatie bij de laadpaal? Dan is het toegestaan om er een niet-elektrische auto te parkeren en riskeert u geen boete. Maar of u daar vrienden mee maakt, is weer een tweede…

Laadpaal elektrische auto
Lees ook: Op pad met de elektrische auto: 5 aandachtspunten om voordelig op te laden

Onduidelijke regels rondom laadpalen

De wetgeving rondom laadpaalkleven is sowieso op veel punten onduidelijk, zowel voor benzineauto’s als voor elektrische auto’s. Want wanneer is er sprake van laadpaalkleven? Stel dat uw accu na 3 uur vol is, maar u de auto 3 uur en 10 minuten bij de laadpaal laat staan. Bent u dan 10 minuten aan het laadpaalkleven? Meldpunt gaat dieper op deze kwestie in.

Hoe grijs dit gebied in de wetgeving is, blijkt uit een casus uit 2022. Een bestuurder van een elektrische auto laat zijn opgeladen auto 1 uur en 59 minuten aan een laadpaal in Noordwijk staan. Daar krijgt hij een boete van 95 euro voor, maar hij gaat in beroep en haalt uiteindelijk zijn gelijk bij de Hoge Raad. De verkeersregels in Noordwijk schrijven alleen voor dat een laadpaal niet ‘langdurig’ bezet mag blijven. En 1 uur en 59 minuten is niet langdurig, voert de man met succes aan als argument. Parkeerwachten kunnen dus niet zomaar boetes voor laadpaalkleven uitdelen.

Publieke laadpaal elektrische auto
Lees ook: 24 of 63 cent per kWh: waarom zijn de prijsverschillen tussen publieke laadpalen zo groot?

Parkeer- en blokkeerkosten

Daar komt nog bij dat de regels per gemeente verschillen. Zo zijn er laadpalen in Nederland waar u ook reguliere parkeerkosten betaalt als u de elektrische auto daar oplaadt. Doet u dat niet, dan riskeert u dus alsnog een parkeerboete, ook al haalt u de opgeladen auto keurig op tijd weg. In het buitenland is het overigens gebruikelijk dat u automatisch extra kosten betaalt, als u langer dan 4 uur een laadpaal bezet houdt. Duitsland en Oostenrijk zijn voorbeelden van landen waar deze zogeheten blokkeerkosten gelden. Meer hierover kunt u op MAX vakantieman lezen.

(Bron: Archief, MAX Meldpunt, MAX vakantieman, Onze Taal, Algemeen Dagblad, Essent, ANWB, Auto.nl, NU.nl, Autoweek, MoveMove. Foto: Rob Engelaar/ANP)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Dirck says:

    In mijn gemeente zijn er al verschillende bordjes , zowel blauwe boven als onderborden met tekst of alleen maar 2 pijlen gezet.
    Welke heeft nu welke rechten en weet de Boa dat ook al?
    Er zijn gemeentelijke en Commerciële en als ze na plaatsen die niet in hun pagina in weekblad vermelden?
    Ook zijn ze vaak niet via elke App te vinden en zoek je soms of is verkeerde plek aangegeven.

    Zelf zit ik met 2 nog vaak lege plekken die voorheen vol stonden en elders zijn er meer dan 8 lege plekken waar deze paal beter geplaatst had kunnen worden.
    En is 2 per straat tekort of teveel? Ik denk dat beide antwoorden goed kunnen zijn, want je weet niet hoeveel EV bezitters er wonen.

    Het word hoogste tijd dat alle palen in gehele land zelfde regels en borden krijgen en rest ongeldig word verklaard.
    Door Europa rijdende al genoeg om uit te zoeken.

    yvandam says:

    Mag je ook parkeren met een stadsbrede invalideparkeervergunning bij een laadpaal? Ik vraag dit omdat ik overal mag parkeren maar juist de laadpalen het dichts bij een winkelcentrum of supermarkt staan terwijl de invaliden verder weg moeten parkeren.