Elektrische auto benzineauto CO2-uitstoot

Hoe zit het? Waarom zijn elektrische auto’s pas na 90.000 kilometer zuiniger dan brandstofauto’s?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarom zijn elektrische auto’s pas na 90.000 kilometer rijden zuiniger dan een brandstofauto?

Steeds meer elektrische auto’s in Nederland

Al in 2018 is ‘laadpaalklever’ het woord van het jaar geworden, in de verkiezing van Genootschap Onze Taal. Het zegt iets over de ontwikkeling van de elektrische auto in Nederland. Want het aantal stekkerauto’s – inclusief plug-in hybrides, een combinatie van benzine en elektrische aandrijving – wordt met het jaar groter. Tussen maart 2018 en november 2023 is dat aantal toegenomen van 121.000 naar 685.000. Ook zijn er steeds meer publieke laadpalen en snelladers bijgekomen in Nederland en het buitenland.

Laadpaal elektrische auto
Lees ook: Op pad met de elektrische auto: 5 aandachtspunten om voordelig op te laden

Productie niet zuinig, rijden wel

Een elektrische auto verbruikt tijdens het rijden geen fossiele brandstoffen. Daarmee is het een milieuvriendelijker alternatief voor een brandstofauto. Tenminste, dat is pas het geval als u er al lange tijd mee rondrijdt. Want de productie van een elektrische auto is vaak juist vervuilender dan die van brandstofauto’s. Dat benadrukt de invloedrijke Duitse Verein Deutscher Ingenieure (VDI) in december 2023, na grootschalig onderzoek.

Wat maakt de productie van een elektrische auto zo vervuilend? Net zoals de batterij van een smartphone bestaat de accu van een elektrische auto uit meerdere metalen. Denk aan kobalt, nikkel en lithium. De accu’s moeten vaak uit China geïmporteerd worden. Wat als de productie van de batterijen voortaan in Europa plaats kan vinden, zoals VDI aanraadt? Ook dan kan de productie gepaard gaan met veel CO2-uitstoot, maar het kan wel een grote stap zijn op het gebied van verduurzaming.

Als u er eenmaal mee gaat rijden, stoot de stekkerauto een kleine hoeveelheid CO2 en fijnstof uit. Om de vergelijking met brandstofauto’s te maken: aan de start is een traditionele auto dus minder vervuilend. Maar hoe meer kilometers u rijdt, hoe verder deze balans omslaat in het voordeel van de elektrische auto. Volgens de VDI is een stekkerauto na 90.000 kilometer rijden zuiniger dan een brandstofauto. Bedenk daarbij dat elektrische auto’s gemiddeld ruim 200.000 kilometer meegaan.

Elektrische auto
Lees ook: Waarom elektrische auto’s bij koud weer een kleiner rijbereik hebben dan bij warm weer

Wat komt er bij de aanschaf van een elektrische auto kijken?

Overweegt u zelf om over te stappen op een stekkerauto? Daar komen nog andere zaken bij kijken, zoals het installeren van een laadpaal in de buurt van uw huis. Het kan zijn dat deze op een openbare plek komt te staan, waardoor u een vergunning nodig heeft. Via de website Laadpaalnodig.nl kunt u zien wat de regels in uw gemeente zijn. In verschillende steden kunnen er ook grote verschillen in de prijs van het opladen zijn. Als u thuis al zonnepanelen heeft, kan het extra aantrekkelijk zijn om ook een elektrische auto aan te schaffen. Vanaf 9 januari 2024 kunt u bovendien een subsidie van 2.950 euro (nieuwe auto) of 2.000 euro (gebruikte auto) aanvragen.

(Bron: Archief, Meldpunt, Dagblad van het Noorden, Verein Deutscher Ingenieure (VDI), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Milieu Centraal, Autoweek, Laadpaalnodig.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Reacties (4)

    Heer Bommel says:

    Dit is echt een voorbeeld van slechte journalistiek.
    We hebben aan de TU Delft nota bene dé expert op het gebied van elektomobiliteit, Auke Hoekstra.
    Die heeft al jaren geleden uitgebreid onderzoek gedaan naar de milieu-balans van EV’s en komt, en dat is ook logisch, met bv ca. 25.000 km voor een kleine EV tot uiteraard meer voor grotere SUV-EV’s.
    Gemiddeld zit het echter heel veel lager dan de door de Duitse Verein Deutscher Ingenieure genoemde 90.000 km.
    Die club wordt op dit punt door weinig mensen meer serieus genomen.

    Hoe dan ook: de slotsom van dit artikel zou moeten zijn: mensen, áls je een nieuwe auto koopt, koop dan een EV. Want tenzij je hem vóórdat ie 90.000 km gereden heeft total loss rijdt, en er vanuit gaande dat een EV in zijn hele leven minimaal 300.000 km zal rijden, is het dus een gigantische verbetering tov een auto met verbrandingsmotor. De in het artikel genoemd 200.000 km als een gemiddelde levensduur voor EV’s is ronduit belachelijk.
    Er rijden inmiddels behoorlijk wat Tesla’s rond die meer dan een miljoen kilometer gereden hebben. Weliswaar niet allemaal met de originele batterij.
    Verder hebben die “vervuilende” batterijen nog een tweede leven. Ga eens kijken op het dak van de ArenA. Dat ligt vol met oude EV-batterijen die al vele jaren als opslag van de energie van de eveneens aanwezige zonnepanelen dienen.
    En dan is er nog de ontwikkeling van de batterijen.
    In velen zit al jaren geen kobalt meer. De LFP batterijen bijvoorbeeld.
    En de techniek schrijdt voort.

      John K says:

      Heer Bommel Wat een betoog. Voormij is het welles/nietes geen duidelijke winnaar. Dus blijf ik voorlopig nog rond rijden (ontstrest)in mijn Audi Q5 2.4 TFSI

      Frits Levie says:

      Heer Bommel heeft gelijk. Er is helaas veel teveel desinformatie (pseudo wetenschappelijke onderzoekjes in opdracht uitgevoerd met een uitkomst waar naartoe gewerkt moet worden) verspreid door belanghebbenden van de fossiele industrie. De journalistiek neemt dit klakkeloos over en verspreidt zo deze desinformatie. Bovenstaand artikel is duidelijk zo’n voorbeeld. Gemiste kans redactie Max.

    Kereltje says:

    De meeste elektrische auto’s rijden momenteel nog op kolen of op gas. Simpelweg omdat er nog veel te weinig groene stroom opgewekt wordt. Verreweg de meeste elektriciteit komt nl nog uit fossiel.