internetlozen

De club der internetlozen

Vorige week schreven we een kritisch stuk over ABP. In een brief aan 800.000 pensioendeelnemers had het pensioenfonds naar ons oordeel halve informatie verstrekt over het afschaffen van de Anw-compensatie. Mogelijk zouden mensen hierdoor onnodig ongerust worden en op kosten gejaagd. Inmiddels heeft ABP gereageerd: op hun website staat sinds kort de volledige informatie. Ook via andere digitale kanalen zal ABP hierover communiceren. Nogmaals een papieren brief sturen aan 800.000 pensioendeelnemers zit er echter niet in.

Het gevolg is dat ABP een deel van de doelgroep niet bereikt. Namelijk al diegenen die niet of nauwelijks gebruikmaken van het internet. Voor deze groep namen we het al vaker op. Tot nu toe richtten we ons hierbij op de Belastingdienst en de overheid in het algemeen. We startten met succes een petitie voor het behoud van de blauwe envelop. Daarnaast kraakten we samen met de Nationale Ombudsman kritische noten over Mijnoverheid.nl en de DigiD.

Bellen kan niet meer

Al die tijd kregen we ook regelmatig klachten over de ‘digidwang’ van bedrijven. Deze neemt allerlei vormen aan: van het verdwijnen van de acceptgiro tot organisaties die geen telefoonnummer meer hebben, omdat ze alleen nog via de digitale snelweg met u willen communiceren. Dat deze klachten er zijn, verbaast ons niet: nog altijd meer dan een miljoen Nederlanders maken niet of nauwelijks gebruik van het internet.

MAX’ Nachtzuster

Wij vinden dan ook dat het tijd wordt om ook aan deze klachten aandacht te besteden. En waar mogelijk op zoek te gaan naar oplossingen. Daarin staan we niet alleen. Onze MAX-collega van het radioprogramma Nachtzuster, Astrid de Jong, krijgt net als wij regelmatig vragen en klachten over de digidwang. Zij heeft de ‘Club der internetlozen’ opgericht. Donderdag-op vrijdagnacht 9  maart 2018, tussen 3.00 uur en 4.00 uur op NPO Radio 1, gaat uw MAX Ombudsman samen met de ‘Nachtzuster’ vragen van luisteraars aanhoren en waar mogelijk alvast beantwoorden. In de nacht van donderdag op vrijdag 30 maart, komen we terug met zo veel mogelijk antwoorden en tips.

Uw ervaringen

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als u gaat luisteren. Maar ook als u dat niet doet, zij we benieuwd naar uw verhaal. Wat zijn uw ervaringen met de voortschrijdende digitalisering? Heeft u klachten of tips? Gewoon meegaan in de digitale wereld misschien, een cursus doen, of zijn er slimme oplossingen? En hoe zit het met de veiligheid? Wat zouden bedrijven moeten doen? We horen het graag en komen hier zeker nog op terug!

Bent u benieuwd of u tóch recht hebt op compensatie? Dan kunt u gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Veder says:

    Zelf heb ik ook de indruk dat je steeds meer wordt ingeperkt met Internet. O.a. bij de N.P.O. Ook daar moet je nu inloggen, wil je wat zien. Ook lokken ze via radio en televisie je ook weer naar Internet als je wat meer wilt weten. Nog even en je zit dag en nacht achter Internet. Verder kun je nauwelijks nog op forums reageren, want steeds meer gaat via Facebook en/of Twitter of het gaat via Disqus en/of andere inlogsystemen. We worden al meer geleefd of een slaaf van de digitalisering. Dan nog het Bankgebeuren. Ik ben zelf 3x zoveel tijd kwijt aan mijn simpele administratie dan vroeger. Ik kom er amper mee klaar. Dat komt ook omdat ik nogal een pietje precies ben. En er lopen nu twee systemen door elkaar. Het papieren- en het digitale systeem. Mijn voorkeur gaat al lang al weer uit naar enkel en alleen de papieren versie.
    Dan zie ik de bui hangen dat we binnen enkele jaren geen contant geld meer in huis kunnen en mogen hebben omdat alles digitaal gaat. Er worden in feite steeds meer lasten op ons gelegd. Er zijn mensen, die nog geen Internet hebben en zich eigenlijk gedwongen voelen er in mee te gaan, omdat ze achterop raken of niet met alles mee kunnen doen. Daarbij zegt iemand ook dat hij zat te doen heeft en dat hij er niet op zit te wachten. Wel vindt hij het hooguit interessant weetjes op te zoeken van de natuur of iets wat verder nog zijn interesse heeft.
    Een oplossing weet ik. Gewoon terug. Dan zegt bijna iedereen dat dat niet meer kan. Ik vind van wel. Waar een wil is, is een weg. Met zijn allen een vuist maken om van het internet af komen gaat sneller. Dat kan alleen als er genoeg stemmen opgaan dat we op deze manier niet verder willen. Het geeft nu al zoveel problemen, zoals fraude, nepnieuws, fishingmails, anonieme en soms onbetrouwbare telefoontjes, vaak om geld van je af te troggelen door privé informatie in te winnen. Bovendien gaan sommige bedrijven je ook anoniem bellen. Zodat als je opneemt en je bent net te laat je hen niet kan terugbellen. Het is feitelijk al een ondoorzichtig systeem geworden, dat feitelijk al begon met het betaalsysteem wat we al jaren hebben. Het is zeer Internationaal aan elkaar verbonden inmiddels. Ik zie er zelf een groot gevaar in en een profetie uit de Bijbel komt akelig dichtbij en dat gaat ook over een systeem, waarbij als je niet mee gaat doen, je niet meer zal kunnen kopen en verkopen. Je wordt min of meer gedwongen. Dit laatste is te vinden in het laatste boek van het Nieuwe Testament, hoofdstuk 13. Het heeft dus ontzettend veel consequenties.

    Wat mij zo beangstigt is dat er zoveel mensen mee gaan met de Nieuwe Tijd, alsof dat het walhalla is waar je echt aan moet meedoen en dat je anders zoveel mist en vooral de boot. Ik zie onze samenleving echter alleen maar harder worden en de samenhang, die er vroeger veel meer was, achteruit gaan. Er zijn momenten dat ik mij niet meer thuis voel in eigen land. En voor mij heeft dat niets te maken met de vluchtelingenstroom of de Islam. Het zit naar mijn mening ergens anders in. De oorzaak lig veel dieper en juist in eigen land, maar het speelt nu over de gehele wereld.

    De wereld is door de televisie en de digitalisering een nog groter schouwspel geworden. Nog even als er morgen een ramp gebeurt weten we het bijna al gisteren. Kan het nieuws zichzelf inhalen? Ik krijg bijvoorbeeld herhaaldelijk hieronder te zien dat mijn computer sneller kan werken. Nog sneller? Het gaat me soms al te snel. Waarom opjagen?

    Een en al hectiek alleen al met een laptop. Je kan ‘m zelfs zelf op tilt zetten. Vul je eigen naam in en dat ding slaat gelijk op hol. Dan geeft de laptop al knipperend het volgende aan met grote groene letters: “DOWNLOAD NU!” Ik schrok me wild. De enige oplossing die ik kon bedenken was heel simpel: De ‘Uitknop’.
    Al doende leert men. Dit is waar gebeurd. Ik had geen gebruiksaanwijzing wat je in dergelijke situaties kan doen. Kan een computerdeskundige dit voor mij verklaren? Want ik snapte toen niet wat er aan de hand was. En is het ander ook al eens overkomen? Doorgaans zoekt niemand naar zichzelf natuurlijk. Bij toeval heb ik dit eigenlijk ontdekt.

      Daily says:

      Veder ik ben het met u eens dat we steeds meer dwang hebben om alles via de digitale weg te doen. Ik ben redelijk handig met de pc, maar wil zelf de keus hebben of ik ALLES via de digitale weg doe. Helaas de keus is er zo langzamerhand niet meer maar wel de dwingelandij van de overheid en de bedrijven. Leve het vrije Nederland! Het is voor de overheid en de bedrijven natuurlijk wel dé manier om kennis en controle te hebben over onze financiën waardoor ze steeds meer macht naar zich toetrekken. De veiligheid van de systemen vertrouw ik niet (hackers). Een praktijkgeval van al dit gedigitaliseer als voorbeeld: grote stroomstoring treinen rijden niet meer, winkels gaan dicht want er kan niet betaald worden met als gevolg een lege binnenstad. De enkele zaak die wel open was, had nog contact geld en ja ook het personeel kon nog rekenen. Ze deden daar goede zaken trouwens. De grootwinkelbedrijven waren gesloten dus geen verkoop. Waarom is er geen reservesysteem hiervoor? Digitalisering is mooi en ik maak er zeker ook gebruik van, maar de grens hiervan moeten mensen ook zelf inspraak in kunnen hebben.