aria

De Aria’s uit aflevering 4

In ARIA worden de kandidaten elke week het vuur aan de vocale schenen gelegd met uitdagende zangopdrachten. In aflevering 4 zijn zij te horen met onderstaande aria’s.

Amy Egbers zingt

Voi che sapete uit de opera Le nozze di Figaro van Mozart. Mozarts vrolijke opera over de bruiloft van Figaro kwam al eens eerder langs in de serie, en dat is niet gek, want hij zit barstensvol heerlijke aria’s, die stuk voor stuk wereldberoemd zijn geworden.

Figaro is de bediende van een Graaf, en hij gaat trouwen met een collega: het kamermeisje van de gravin. Hun trouwdag wordt een aaneenschakeling van intriges, verkleedpartijen en ontmaskeringen.

Het draait in deze aria om nog een andere collega – de piepjonge schildknaap van de graaf: Cherubino heet hij. Hij is een puber – zijn rol wordt altijd gezongen door een vrouwenstem – die zich voor het eerst van zijn leven bewust is van gevoelens van liefde. Die gevoelens heeft hij alleen nog niet onder controle, want hij wordt verliefd op iedere vrouw die hij tegenkomt. Zijn lied is dan ook een smeekbede aan alle vrouwen om in te zien hoeveel liefde hij te geven heeft…

Ami Hewitt zingt

Chacun le sait uit de opera La fille du régiment van Donizetti. La fille du régiment - de dochter van het regiment – vertelt een hartverwarmend liefdesverhaal, tegen het decor van een van de oorlogen die Napoleon uitvocht in Europa aan het begin van de negentiende eeuw.

Marie is die dochter van het regiment. Als baby is ze achtergebleven op het slagveld, waarna ze is geadopteerd door een groep soldaten van het leger van Napoleon. Te midden van hen groeit ze op, terwijl ze zorgt voor hun eten.

Ondanks de oorlog op de achtergrond blijft het verhaal licht: Marie hervindt haar moeder, blijkt zelfs blauw bloed te hebben, en ze kan ook nog eens trouwen met haar grote liefde.

De aria van Ami wordt gezongen als die geliefde van Marie net z’n entree heeft gemaakt. Hij wordt er door de soldaten van verdacht een spion te zijn van de tegenstander. Marie overtuigt hen ervan dat hij dat absoluut niet is, waarna de vrolijkheid kan losbarsten..

Sam zingt

Votre toast uit de opera Carmen van Bizet. Het zuiden van Spanje, de wereld van zigeuners en van stierenvechters, dat is het decor waarin Carmen zich afspeelt. Voor de vrijgevochten, onweerstaanbare Carmen is de liefde niets meer dan een spel: ze fladdert met het grootste gemak van de ene naar de andere man. Dat zal haar uiteindelijk fataal worden, maar zover is het nog niet, als deze vermaarde aria wordt gezongen, die ook vaak de ‘Toreador-area’ wordt genoemd.

Carmen en haar vriendinnen zijn aan het dansen in een café, als met een groots gebaar een beroemde toreador binnenkomt, samen met zijn hele entourage. Hij heeft zojuist een stierengevecht gewonnen, en voelt zich onaantastbaar. Testosteron vliegt in het rond. Als hij de mooie Carmen ziet, probeert hij haar te verleiden door het zingen van zijn heerlijke aria.

Helene zingt

Het lied Il Bacio van de componist Arditi. Il Bacio is geen aria uit een opera, maar een lied. De kuswals wordt het lied ook wel genoemd, en dat is precies wat het is: een heerlijke onvervalste wals, die een ode brengt aan de kus. Want wat is er mooier dan een kus..

Het thema is dus allesbehalve ingewikkeld, maar dat geldt niet voor het zingen van Il Bacio. Het is een lied dat grote vocale acrobatiek vereist, en het geeft sopranen dan ook de kans om te laten zien wat ze in huis hebben.

Het lied is een geliefde uitsmijter aan het einde van een optreden: Na Il Bacio weet je zeker dat iedereen met een grote glimlach naar huis gaat…

Geef een antwoord