MAX Ombudsman

25.000e telefoontje voor telefonisch spreekuur MAX Ombudsman

Een heuglijke dag voor MAX Ombudsman! Vandaag, 20 november 2018, is het 25.000e telefoontje opgenomen tijdens het telefonisch spreekuur. Wij spreken met MAX Ombudsman Jeanine Janssen over het belang van het telefonisch spreekuur voor ombudsman én MAX-leden.

Het begint met 1 telefoontje

Al 5,5 jaar lang proberen Jeanine Janssen en haar mede-MAX Ombudsman Rogier de Haan de MAX-leden te helpen waar zij kunnen. Het telefonisch spreekuur is erg belangrijk om deze taak goed te vervullen. “Het is eigenlijk ons goud”, legt Jeanine Janssen uit. “Het grootste deel van de onderwerpen die wij behandelen, komt voort uit de telefoontjes die binnenkomen, ook de grote zaken.” Onder deze ‘grote zaken’ valt onder meer de kwestie rondom de blauwe belastingenveloppe, die dreigt te verdwijnen. Zodra dit wereldkundig wordt, staat de telefoon van MAX Ombudsman roodgloeiend. MAX-leden zijn zeer bezorgd, want het verdwijnen van de enveloppe betekent enkel nog digitale post van de Belastingdienst. Rogier de Haan pakt de zaak op en begint een petitie om de blauwe enveloppe te behouden. Met succes, want deze bestaat nog steeds. Ook andere MAX Ombudsman- succesverhalen, zoals de dossiers rondom vergeten pensioenen, mijnoverheid.nl en partnerpensioenen beginnen allemaal met 1 telefoontje.

Kleinere zaken

Het telefonisch spreekuur is niet alleen belangrijk om grote zaken te belichten. “We worden ook heel vaak gebeld over kleinere consumentenzaken. Zo gaan er veel telefoontjes over aankoopbewijzen, garanties en garantievoorwaarden.”  Jeanine Janssen gaat verder: “Ook bellen mensen geregeld om gewoon advies in te winnen als zij op het punt staan een belangrijke keuze te maken. Niet iedereen heeft immers een hele achterban die zij kunnen raadplegen met al hun vragen, waardoor ons telefonisch spreekuur echt uitkomst kan bieden.”

Moeilijke onderwerpen makkelijk uitgelegd

Daarnaast ligt volgens Jeanine Janssen de kracht van het telefonisch spreekuur ook in de manier waarop soms heel lastige onderwerpen op een begrijpelijke manier aan de beller worden uitgelegd. “Daar zijn wij hier erg op gebrand”, aldus Jeanine Janssen. “Als je het niet makkelijk kan uitleggen, dan snap je het zelf eigenlijk ook niet.”

Bent u MAX-lid en wilt u graag het advies van MAX Ombudsman? Dan kunt u elke werkdag tussen 10 en 12 uur kosteloos bellen naar nummer 035-6775511.

Geef een reactie