medewerkers

MAX Ombudsman zoekt hulp

Dagelijks staan de lijnen van het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman roodgloeiend. Die lijnen worden bemand door vaste medewerkers én geschoolde vrijwilligers. Misschien wordt u wel de nieuwe collega? 2 van de vrijwilligers vertellen over hun drijfveren.

‘Uitdaging om tot de kern van de vraag te komen’

Christa de Jong (59): “3 ochtenden per week ben ik vrijwilliger bij het telefonisch spreekuur. In een grijs verleden heb ik Nederlands en notarieel recht gestudeerd. Na een aantal jaren werkzaam geweest te zijn als jurist, heb ik mij een tijd alleen aan de opvoeding van de kinderen gewijd. Toch ging het op een gegeven moment kriebelen en besloot ik vrijwilliger te worden bij een rechtswinkel. Het juridisch advieswerk in combinatie met het contact met de cliënten smaakte al gauw naar meer. Vandaar dat ik mij ook heb aangemeld bij MAX Ombudsman. Ik sta cliënten telefonisch te woord en tracht hen zo goed mogelijk op weg te helpen in de brij van juridische regels. Het contact met de mensen in combinatie met het op volle toeren laten draaien van de hersens om tot een goed advies te komen, is de reden dat ik met veel plezier naar het Mediapark ga. Het is een uitdaging om zo snel mogelijk tot de juridische kern van de vraag te komen. De vaak leuke gesprekken en inkijkjes die mensen mij in hun leven geven, zijn voor mij de krenten in de pap. Op deze manier heb ik het lege nestsyndroom kunnen voorkomen. Een extra leuke bijkomstigheid van dit werk zijn de buitengewoon gezellige lunches met het team.”
Ombudsman
Christa de Jong en André Bruijn

‘Bij MAX leer ik nog steeds’

André Bruijn (49): “Naast mijn reguliere werk voor 36 uur als beleidsmedewerker bij een gemeente had ik de behoefte iets voor een ander te betekenen. Mijn betaalde werk bestaat voor een groot deel uit juridische advisering in een vast taakgebied. Toen MAX Ombudsman om mensen met een juridische achtergrond voor het telefonisch spreekuur vroeg, was ik direct geïnteresseerd. Ik heb mijn werktijden aangepast waardoor ik één dag in de week vrij ben. Op die dag zit ik als vrijwilliger in het telefonische spreekuur. In het spreekuur weet je nooit welke vragen worden gesteld. Dan moet je doorvragen en alles uitzoeken. Daar ligt voor mij ook een uitdaging. Bij MAX leer ik nog steeds. Ik haal vooral voldoening uit het feit dat ik mensen kan wijzen op de mogelijkheden bij hun problemen. Die hulp wordt echt gewaardeerd. Als ik dat kan bereiken door één dag daarvoor beschikbaar te zijn, dan word ik daar blij van. Bovendien zijn de mensen bij MAX erg aardig.”

MAX Ombudsman zoekt meer mensen zoals André en Christa om – naast de vaste medewerkers – een steuntje in de rug te bieden aan alle MAX-leden. Nieuwe ontwikkelingen worden met elkaar besproken en driemaal per jaar worden er scholingsdagen georganiseerd. heeft u interesse? Dan kunt u uw motivatie met cv sturen naar pascal.de.jong@omroepmax.nl.

Geef een antwoord