max ombudsman

MAX Ombudsman zoekt medewerkers telefonisch spreekuur

Dagelijks staan de medewerkers van het spreekuur van MAX u te woord over de meest uiteenlopende zaken. De lijnen staan roodgloeiend en worden bemand door vaste medewerkers en juridisch geschoolde vrijwilligers. José van Zoelen is alweer 2 jaar vrijwilliger bij dit spreekuur. Graag vertelt ze u over haar drijfveren. Misschien wordt u wel onze nieuwe collega?

“2 ochtenden per week ben ik vrijwilliger bij het spreekuur. Ik heb vele jaren voor een grote gemeente gewerkt en voor een belangrijk deel voor en met bewoners. Ik heb ervaren hoe bewoners tegen bureaucratische processen aanlopen en van het kastje naar de muur gestuurd worden. Het is dan fijn om te zien hoe je met inspanning en passie voor het werk toch het juiste antwoord op vragen weet te geven en een burger kunt helpen. Dat gaf mij een bevredigend gevoel. Werken bij MAX Ombudsman geeft mij datzelfde gevoel. Ik vind het leuk om mensen op weg te kunnen helpen.

Eerste stap: aangetekende brief

Zo belde mevrouw Snoek: de reisorganisator had haar pakketreis geannuleerd. Ze kon haar geld wel terugkrijgen maar omboeken kon ook. De verrassing was alleen groot toen er nog een bedrag van bijna 400 euro aan omboekingskosten gerekend werd. Dat was haar niet verteld. Aangezien hoor- en wederhoor essentieel zijn in zaken, heeft mevrouw op ons advies eerst een aangetekende brief gestuurd. Niet lang na de ontvangst ervan, kreeg ze bericht van de reisorganisator met excuses; er zouden geen extra kosten gerekend worden. Wij ontvingen daarop een blij telefoontje van mevrouw Snoek.
Soms een ware puzzel
Als vrijwilliger heb ik in het spreekuur inmiddels veel ervaring opgedaan. Ik ben loyaal aan het werk en de bellers. Dat is een waarde die ik koester. Iedereen mag zichzelf zijn, dat is wel zo prettig. Tijdens het spreekuur werk je samen met collega’s op wie je direct een beroep kunt doen. Sommige vragen kunnen soms echt een puzzel zijn. Iets wat bijvoorbeeld een beller wil of hoopt dat gebeurt, kán juridisch niet altijd. Secuur werken is belangrijk. Het moet kloppen wat je zegt.

Werk vanuit huis

Nu we in coronatijd thuis werken, gaat het ook prima. Het MAX-lid zal niet snel merken of hij naar een huisadres belt of naar een kantoor. Maar jammer is dat je niet snel fysiek kunt overleggen met je collega’s. Je mist dan wel het snelle uitwisselen van kwesties, dat gaat vis à vis natuurlijk veel sneller. Maar vanuit huis of kantoor, bevredigend werk is het en blijft het.”

Komt u ons helpen?

Heeft u een juridische achtergrond of bent u doortastend van aard? Heeft u veel ervaring op andere gebieden en vindt u het leuk om MAX-leden op weg te helpen in de brij van juridische regels, maar ook voor het steuntje in de rug, reageer dan. MAX Ombudsman is op zoek naar mensen zoals José. U kunt een motivatie en cv sturen naar pascal.de.jong@omroepmax.nl.

Geef een antwoord