Er gaan nepmails rond uit naam van Eneco, Essent en Vattenfall: zo herkent u phishing mails
Publicatiedatum: 24 september 2025
‘U heeft een betalingsachterstand opgelopen’, met dat onderwerp mailen oplichters uit naam van Eneco. En dat is niet de enige energiemaatschappij die getroffen wordt door criminelen. Ook uit naam van Essent en Vattenfall gaan er nepmails rond. Hoe herkent u phishing mails en wat kunt u doen? We leggen het uit.
Betalingsachterstand zo snel mogelijk betalen
In de mail van Eneco wordt verder dringend verzocht om zo snel mogelijk geld over te maken en zo een betalingsachterstand in te lossen. Met meteen een button om via iDeal het geld over te maken. Door de dreigende toon proberen criminelen hun slachtoffers onder tijdsdruk te zetten, waardoor ze snel doorklikken en het geld overmaken.
Neem rustig de tijd om de e-mail te lezen
Ziet u dus zo’n bericht? Neem dan rustig de tijd om de mail goed door te lezen. Dat advies geeft Eneco zelf ook op haar site. “Cybercriminelen zijn goed in het opleggen van tijdsdruk. Daarom is onze eerste tip: laat je niet bang maken. Neem de tijd om rustig naar het bericht te kijken. Dan besef je misschien dat het ook internetfraude kan zijn.”

Bekijk wie de afzender is, let ook op spelfouten
Controleer de afzender. Hier kan een heel ander e-mailadres staan, maar criminelen gaan steeds geavanceerder te werk. Hierdoor lijkt het een echt mailadres, maar staan er toch nog fouten in. Tijdens een training kregen wij (de redactie red.) laatst zelf een nepmail van Microsoft te zien. In dit voorbeeld van Microsoft is de letter ‘m’ geschreven als een ‘rn’. Een R en een N. De letters op een telefoon zijn klein, dus wanneer u snel kijkt, lijkt dit net een M. Vattenfall heeft op de website staan vanuit welke mailadressen zij zelf e-mails versturen. Die kunt u hier bekijken. Ook Essent heeft de officiële mailadressen op een rij gezet. Die vindt u hier.
Staat er een klantnummer? Controleer dan of dit het juiste nummer is
In de mails vanuit Eneco en Essent staat een klantnummer vermeld. Krijgt u een verdachte mail? Controleer dan uw klantnummer uit de mail, met het klantnummer dat in de app of in een papieren brief staat. Oplichters weten (meestal) uw echte klantnummer niet, dus zetten er vaak maar iets neer of voegen er iets aan toe.
Wordt er gevraagd om persoonlijke gegevens? Trap er niet in!
Vaak wordt er ook om persoonlijke gegevens gevraagd in de phishing mails. Eneco, Essent en Vattenfall zeggen alle 3 dat ze nooit per e-mail hierom vragen. Twijfelt u over de echtheid van de mail? Ga dan naar de losse app van het bedrijf of login op de computer in uw persoonlijke omgeving. Staat hier geen bericht voor u klaar? Dan is het een nepmail.

Bij twijfel: vraag iemand om mee te kijken
Twijfelt u na al deze stappen alsnog? Vraag dan iemand in uw omgeving om mee te kijken. Essent geeft op haar website aan dat u ook kunt mailen, als u twijfelt of de e-mail of een SMS afkomstig is vanuit hen. U kunt dan mailen naar een speciaal mailadres, die is hier te vinden.
Eneco, Essent en Vattenfall reageren op phishing mails
Alle 3 de energiemaatschappijen laten weten dat er steeds meer phishing mails rondgaan. Volgens een woordvoerder van Vattenfall gaat het ‘vaak in een golfbeweging’. “Klanten krijgen bijvoorbeeld een mail in Vattenfall-huisstijl met de melding dat er nog een bedrag openstaat. Zo’n mail bevat vaak een nepbetaallink om zogenaamd betalingsproblemen te voorkomen.” Ze waarschuwen klanten doorlopend voor phishing. Onder andere via de website en hun nieuwsbrief.
Essent laat weten de afgelopen weken veel meer meldingen te krijgen over phishing mails en ‘neemt dit zeer serieus’. Een woordvoerder laat weten: “We proberen de personen achter deze nepmails te traceren, maar dit blijkt zeer complex omdat de frauduleuze links vaak maar enkele uren actief zijn.” Essent neemt sinds 11 augustus 2025 al preventieve maatregelen, om de klanten te beschermen en te informeren. Zo waarschuwen ze via de website, de app en de chatbot. Ook via Facebook plaatsen ze waarschuwingsberichten, inclusief voorbeelden.
Eneco geeft aan dat ‘de naam van Eneco al een aantal maanden af en aan gebruikt wordt voor dit soort mails’. Op dat soort momenten waarschuwen ze klanten regelmatig via social media. “Ook kijken we dan of de pagina waarnaar gelinkt wordt nog online staat en als dat zo is melden we dat en nemen we stappen om die offline te laten halen.” In het voorjaar van 2025 hebben ze in hun nieuwsbrief klanten gewaarschuwd voor de nepmails. “Sindsdien merken we dat we veel minder vragen krijgen. Klanten lijken zich meer bewust dat oplichters de naam Eneco misbruiken.”
Meerdere soorten van phishing
Phishing gebeurt niet alleen via e-mail. Criminelen proberen op alle mogelijke manieren om informatie of geld van u te krijgen. Dat doen ze via de telefoon, mail, een sms of WhatsApp-bericht. Of via een QR-code (quishing) of betaalverzoek in een bericht.
(Bron: Eneco, Essent, Vattenfall, Omroep West, Politie Basisteam Delft, Opgelicht?!. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.




Ik ontving geen mail van Eneco, Essent, Vattenfall, maar van PayPal. Van mijn rekening zou een bedrag van dollar 399,99 worden afgeschreven voor een order welke wij zouden hebben gegeven voor “purchased item BTC (Bitcoin) voor het bovenstaand bedrag. Dit zou per 18 september jl. gebeuren. Mochten wij vragen hebben dan konden wij bellen met een tel.nr. +1(806) 432-8602.
Wij hebben een afkeer van bitcoins, en zullen nooit deze coins aankopen. Dus ….. dat was voor ons zeker een teken van false-mails.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die hier op aanslaan.
Misschien een waarschuwing waardig?
Mvg,
M. de Boer
p.s.: heb mijn bankrek. natuurlijk wel in de gaten gehouden, en zoals verwacht is er niets gebeurd.