supertramp

Plaatwaarde: Breakfast in America van Supertramp

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Breakfast in America van Supertramp.

Droom van elke artiest

Een goed popliedje schrijven dat generaties lang meekan en wat je meteen voorziet van een legendarische status. Dit is de droom van veel artiesten, maar slechts weinigen weten die droom ook echt waar te maken. Eén van de bands die het wel is gelukt, is het Britse Supertramp.

Slechte start

De band rondom muzikanten Rick Davies en Roger Hodgson zet begin jaren 70 de eerste stappen op het muzikale toneel, maar heel memorabel zijn die niet. Hun eerste 2 platen floppen. Tot overmaat van ramp stappen daarna alle bandleden behalve Davies en Hodgson zelf op én trekt de Nederlandse miljonair Stanley ‘Sam’ Miesegaes zijn financiële steun aan de band in. Hij investeert zo’n 60.000 pond in het project Supertramp en vindt het na 2 weinig succesvolle lp’s wel mooi geweest.

Weg naar succes

De ellende lijkt compleet, maar niets blijkt minder waar. In 1974 kot de band met de plaat Crime of the Century. Een schot in de roos, zo blijkt, want Supertramp zet zichzelf hiermee op de kaart.

In 1979 komt de band met de plaat Breakfast in America. Deze plaat is een stuk toegankelijker dan het meer conceptuele Crime of the Century en bevat een aantal slimme popliedjes die nog steeds geregeld op de radio te horen zijn. Het is dan ook deze plaat die van de heren van Supertramp supersterren maakt.

Op Breakfast in America staan onder meer de nummers The Logical Song, Goodbye Stranger, Breakfast in America en Take the Long Way Home. Stuk voor stuk grote hits over de hele wereld.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Nadat Breakfast in America uitkomt is Supertramp plotsklaps één van de allergrootste bands op de aardbol. Het album scoort ontzettend goed in het land waarnaar het is vernoemd: de Verenigde Staten. Daar staat het 6 weken op nummer 1. Ook in Nederland behaalt het die positie.

Begin van het einde

Het succes van Breakfast in America weet de band overigens niet enorm lang vast te houden. Hun hoogtepunt blijkt tegelijkertijd ook het begin van het einde, want de spanningen tussen Davies en Hodgson lopen met de dag verder op. Uiteindelijk verlaat Hodgson de band in 1983. Naar verluidt hebben de 2 tot op de dag van vandaag nog steeds onenigheid.

Marjolein taxeert Breakfast in America

“De waarde van de plaat varieert van zo’n 5 tot 350 euro. Het is een plaat waar erg veel persingen van zijn, waardoor de meest gangbare Europese en Amerikaanse weinig waarde hebben.

Ook de vroege persingen zijn niet veel waard. Een Amerikaanse ligt gemiddeld rond de 10 euro. Deze is in meerdere perserijen geperst en die kunnen onderling wat kleine waardeverschillen hebben. Een vroege Nederlandse persing ligt qua waarde tussen de 10 en 15 euro. Een vroege Engelse is iets meer waard, rond de 50 euro.

Beduidend hogere waardes hebben onder andere de persing op het audiofiele label Mobile Fidelity Sound Lab, die ongeveer 100 euro waard is. Geseald is deze zelfs al voor 350 euro verkocht. Of een Mexicaanse promopersing met een totaal afwijkende hoes en de titels in het Spaans. Voor deze obscure plaat wordt al gauw 100 euro neergeteld. Eén van de meest waardevolle is een Australische persing op blauw vinyl. De gemiddelde waarde hiervan ligt rond de 175 euro.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 130 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes. De bedrukte binnenhoes moet uiteraard aanwezig zijn.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: SP-3708. Label: A&M. Belangrijkste kenmerken hoes: Afbeelding van Statue of liberty-serveerster aan de voorkant. Aan de achterkant rechts bovenin een barcode, links onderaan de hoes het logo van A & M. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Lichtblauw aan de bovenkant, oranje aan de onderkant. Serveerster als ‘Statue of liberty’ rechts, met rechts daarvan het logo van A&M. Links bovenin het catalogusnummer. Waarde: circa 10 euro.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: AMLK 64747. Label: A&M Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Afbeelding van Statue of liberty-serveerster aan de voorkant. Op de achterkant linksonder het A&M logo. Geen barcode. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Lichtblauw aan de bovenkant, oranje aan de onderkant. Serveerster als ‘ Statue of liberty’ rechts, met rechts daarvan het catalogusnummer AMLK 64747 en daaronder (SP3708). Waarde: 10 tot 15 euro.

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: AMLK 63708. Label: A&M. Belangrijkste kenmerken hoes: Afbeelding van Statue of liberty-serveerster aan de voorkant. Op de achterkant rechtsboven het catalogusnummer. Geen barcode. Linksonder het A&M-logo in blauw. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Lichtblauw aan de bovenkant, oranje aan de onderkant. Serveerster als ‘Statue of liberty’ rechts, met rechts daarvan het logo van A&M in zwart. Links van het midden het catalogusnummer. Overige kenmerken: In de credits staat ‘Mastered By Tone’, wat staat voor Tony Bridge. Waarde: 45 tot 75 euro.

Australische persing in blauw vinyl

Catalogusnummer: L 36715 / SP-3708. Label: A&M Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Afbeelding van Statue of liberty-serveerster aan de voorkant. Op de achterkant rechts het catalogusnummer L36715. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Lichtblauw aan de bovenkant, oranje aan de onderkant. Serveerster als ‘Statue of liberty’ rechts, met rechts daarvan het catalogusnummer. Overige kenmerken: blauw vinyl. Waarde: 150 tot 200 euro.

Mexicaanse promopersing

Catalogusnummer: AMLS-48025. Label: A&M Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Geel, met de bandleden in zwart-geel-druk. De naam ‘Supertramp’ staat bovenaan in rode letters, daaronder de Spaanse titel: ‘Desayonu en America’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Bovenaan groen/blauw, daaronder oranje. Het catalogusnummer staat linksboven, en aan de linkerkant van het label staan de titels van de tracks in het Spaans. ‘Statue of liberty-serveerster’ rechts. Waarde: 70 tot 150 euro.

Mobile Fidelity Sound Lab versie

Catalogusnummer: MFSL 1-045. Label: Mobile Fidelity Sound Lab. Belangrijkste kenmerken hoes: Afbeelding van Statue of liberty-serveerster aan de voorkant. Bovenaan de hoes een gele band met hierin de tekst: ‘Original master recording’. Ook aan de achterkant van de hoes deze band met tekst. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Wit, met bovenaan ‘Original master recording’ en daaronder ‘Mobile Fidelity Sound Lab’. Waarde: 80-125 euro. Geseald kan de waarde oplopen tot zo’n 350 euro.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 25 april behandeld hij Breakfast in AmericaWekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

(Bron: Marjolein van Dam, Rolling Stone, Billboard, archief)

Geef een reactie