Plaatwaarde: Crime of the Century van Supertramp

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Crime of the Century van Supertramp.

Doorbraak van Supertramp

Wie aan de Engelse band Supertramp denkt, denkt waarschijnlijk aan nummers als The Logical Song, Breakfast in America, Goodbye Stranger en Take the long way home. Niet zo gek, want dit zijn hun grootste hits, allemaal afkomstig van het album Breakfast in America uit 1979. Hoewel dit album de band écht groot maakt, breken zij al in 1974 door met het album Crime of the Century.

Terug bij af

Crime of the Century is de 3e plaat van Supertramp en de eerste waarmee zij enig succes behalen. De band wordt opgericht in 1969 onder de naam Daddy, maar verandert de naam in 1970 naar Supertramp. Hoewel de band financieel wordt gesteund door de Nederlandse miljonair Stanley ‘Sam’ Miesegaes, floppen zowel debuutplaat Supertramp (1970) als Indeliably Stamped uit 1971 genadeloos. Na het uitbrengen van de 2e plaat stoppen alle bandleden behalve Rick Davies en Roger Hodgson. Tot overmaat van ramp stopt Miesegaes ook nog zijn financiële steun, waardoor het muzikale duo Davies-Hodgson terug bij af is. Achteraf wordt duidelijk dat Miesegaes in totaal zo’n 60.000 euro heeft geïnvesteerd in de band.

Eerste succes

Gelukkig lukt het hen om weer nieuwe bandleden te vinden, waarna zij in 1974 de plaat Crime of the Century uitbrengen. Op dit album staan onder meer nummers als School, Dreamer en Crime of the Century, alle 3 Supertramp-klassiekers. De plaat zelf scoort ook goed, met name in Canada en Groot-Brittannië. In beide landen komt het album op plek 4. In Nederland bereikt het album de 25e plek, maar de singles komen niet in de top 40.



Crime of the Century betekent niet alleen het eerste succes voor de groep, maar kenmerkt ook een periode waarin de sfeer nog goed is binnen de band. Dit verandert naarmate de jaren 70 vordert en resulteert erin dat Roger Hodgson de band in 1983 verlaat. Met name de vrouw van Rick Davies, Sue, is verantwoordelijk voor het vertrek van Hodgson. Sue is de manager van Supertramp, maar zij een Hodgson kunnen absoluut niet met elkaar door 1 deur.

Marjolein taxeert Crime of the century

“Van de lp Crime of the century van Supertramp zijn in ieder geval meer dan 120 versies verschenen. Het vinyl van de populaire groep is vooral in het release jaar goed verkocht en heeft dan ook veel versies uit 1974 en ’75.

Engelse persing

Vroege Engelse persingen hebben qua uiterlijk vrij weinig verschillen. De eerste uitgaven hebben een half gelamineerde hoes en zijn geperst door Gothic Press LTD. Een kenmerk is dat de titel van het album in een meer oranje kleur is gedrukt, waar latere exemplaren de titel in het geel gedrukt hebben.

De plaat heeft een gekleurd inlegvel met de teksten en artprint op de andere zijde. Het label is grijs met in grote letters A&M in een bronsachtige kleur met het catalogusnummer AMLS 68258. De waarde van een bijna perfect exemplaar ligt tussen de 15 en 25 euro.

Amerikaanse persing.

De eerste Amerikaanse persing heeft als catalogusnummer SP-3647. Het label is eveneens grijs met de letter A en M groot in brons gedrukt. De titels zijn in het zwart vrij groot afgedrukt, over het hele label. Ook deze persing heeft het inlegvel met teksten en artprint. De plaat is in grote hoeveelheden geperst en heeft een betrekkelijk geringe waarde, zo tussen de 10 en 20 euro in bijna perfecte staat.

Nederlandse persing.

Voor zover bekend waren de eerste exemplaren in Nederland afkomstig uit andere landen. Afgezien van de Engelse exemplaren waren er veel Duitse persingen in omloop met het catalogus nummer 88122 XOT of 88122 IT. Ook deze uitgaven hebben het grijze label met de in brons gekleurde A en M letters en de vermelding GEMA, de Duitse auteursrechten organisatie. Ook hadden ze hetzelfde inlegvel. De waarde van deze vroege persingen in uitstekende staat van plaat en hoes ligt tussen de 5 en 10 euro.

Speciale uitgaven

Het beroemde Amerikaanse MFSL label, dat uitgaven verzorgt van hoge audio kwaliteit, kwam met 2 verschillende vinyl uitgaven. Allereerst was er de ‘reguliere’ editie, te herkennen aan de gele banner aan de bovenkant van de hoes met opschrift ‘Original Master Recording’. Het label van de plaat is wit en de belettering is lichtbruin. Het catalogus nummer is MFSL 1-005. De plaat zit in een stevige antistatische binnenhoes. Verder hoort er een groot vel in te zitten met info over het MFSL procedé, plus een catalogus met verschenen titels. De plaat is geperst in Japan. De waarde varieert voor een perfect exemplaar tussen de 80 en als uitschieter tot 300 euro.

Naast de reguliere editie kwam MFSL in 1981 met een UHQR [ultra high quality record] versie, verpakt in een box. Dit is een hand genummerde editie van 5000 exemplaren, met een echtheidscertificaat en een uitgebreide technische specificatie toegevoegd. Het label van deze uitgave is wit met grijze belettering. Het catalogus nummer is MFQR 1-005. Ook deze plaat is geperst in Japan. De waarde van deze bijzondere uitgave varieert van 400 in perfecte conditie, tot 1000 euro in ongeopende verpakking.

In 1999 kwam de afdeling Speakers Corner van A&M zelf met een audiofiele uitgave op vinyl. Deze versie is geperst op 180 grams vinyl, te herkennen aan het extra catalogusnummer 901293-1, naast het reguliere USA-catalogusnummer SP-3647, op het bekende Amerikaanse A&M label. De waarde van deze uitgave is  ruim genomen tussen de 275 en 400 euro voor een perfect exemplaar”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 11 mei 2019 bespreekt hij Crime of the Century in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie