scootmobiel

Zo maakt u een ritje met een scootmobiel veiliger

Een scootmobiel is voor veel mensen onmisbaar en kan de gebruiker ervan veel bewegingsvrijheid geven. Een nadeel is dat het niet het veiligste vervoersmiddel is. Sterker nog, in november 2022 is opnieuw bekend geworden dat de scootmobiel het gevaarlijkste vervoermiddel is in het verkeer. De gebruikers ervan lopen veel meer risico op een dodelijk ongeluk dan bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers. We hebben tips verzameld om het gebruik ervan minder risicovol te maken.

Verplichte cursus de oplossing?

Er is geen rijbewijs nodig om met een scootmobiel te mogen rijden. Wel is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Ook al is een rijbewijs dus niet verplicht, het is wel verstandig om van de verkeersregels op de hoogte te zijn. Het kan daarom zeker geen kwaad om u vertrouwd te maken met de belangrijkste (voorrangs)regels. Ook een optie is het volgen van een cursus. Via Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn er gratis opfriscursussen te volgen. Ook is er (tegen betaling van 4 euro) een boekje bij VVN te koop waarin alle verkeersregels voor de scootmobiel op een rij staan. Op hun Youtube-kanaal vindt u daarnaast praktische video’s met onder andere instructies voor het bedienen van gas- rembediening, hoe u kunt uitwijken en hoe u veilig kunt oversteken.

Er wordt al enige tijd over gesproken om scootmobielrijders een verplichte cursus te laten volgen. November 2022 heeft minister Harbers echter gemeld dat hij dat niet wenselijk acht. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij onder andere: “Voor hen is een gehandicaptenvoertuig (zoals een scootmobiel) vaak de enige mogelijkheid om zelfstandig mobiel te kunnen zijn. Een verplichte cursus ligt dan ook niet voor de hand”. Volgens Job van de Kieft, CEO van Scoozy, een Nederlandse fabrikant in scootmobielen is een verplichte cursus sowieso niet de oplossing. Er kan volgens hem beter naar de scootmobiel zelf gekeken worden: “In 2018 deed SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzoek naar de oorzaken van scootmobielongevallen en kwam met aanbevelingen voor verbetering van de scootmobiel”, aldus Van de Kieft. In een eerder artikel vertellen we meer over het betreffende onderzoek.

Een veiligere scootmobiel

Is het tijd voor een nieuwe scootmobiel, kies dan zo mogelijk voor een veiligere versie. Bij sommige goedkope exemplaren ontbreken namelijk weleens belangrijke opties die de veiligheid verhogen. Meestal zijn ze niet voorzien van een degelijke rem, maar dat is eigenlijk een vereiste. Let verder op of het voertuig een goede stabiliteit heeft en bij voorkeur een stuurhoekbeveiliging. Met een abrupte stuurbeweging is het de scootmobiel namelijk eenvoudig uit balans. Dan kan het zo zijn dat de bestuurder eruit valt of ergens tegenaan rijdt. Een stuurhoek-beveiliging maakt een scootmobiel stabieler. Ook een belangrijke factor voor een stabielere scootmobiel is het aantal wielen. Een versie met 3 wielen is beduidend minder stabiel dan 1 met 4 of 5 wielen.

Over het algemeen worden scootmobielen door de gemeente verstrekt. U heeft dan zelf helaas geen invloed op de inkoop ervan. Maar bij dezen weet u dan in elk geval wel aan welke voorwaarden het voertuig idealiter moet voldoen.

donker
Lees ook: Autorijden in het donker, zo gaat het u beter af

Leer de scootmobiel kennen

Gaat u voor het eerst met een scootmobiel op pad? Leer dan buiten de verkeersregels ook de scootmobiel zelf goed kennen. Rijd eerst een paar keer kleine stukjes en vraag eventueel iemand mee om u de 1e keren te begeleiden en te helpen. Oefen vooral ook met remmen. Het voertuig is niet altijd voorzien van een rem en dan moet u remmen door de gashendel los te laten. In paniek wil het nog weleens gebeuren dat er dan juist vol gas gegeven wordt. Een scootmobiel met een handrem of een voetrem is dan wellicht een veiligere optie.

Houd u aan de maximumsnelheden

Hoe hard u met uw scootmobiel mag rijden, hangt af van de plek waar u rijdt. Op de stoep of het voetpad mag u maximaal 6 kilometer per uur rijden en op het (brom)fietspad binnen de bebouwde maximaal 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dat 40 kilometer per uur. Op de rijbaan mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Zorg dat u bochten met een aangepaste snelheid neemt, om uw scootmobiel stabiel te houden.

Kies voor de veiligste manier

Bent u wat onzeker in het verkeer, kies er dan voor om zo mogelijk op de rustigere momenten van de dag op pad te gaan en vermijd de spitsuren. Kies daarnaast voor de veiligste route. Soms kan het veel schelen iets om te rijden en zo een drukke, onoverzichtelijke weg te vermijden. Zorg er daarnaast voor dat u uitgerust bent als u op weg gaat. U kunt zich dan optimaal op het overige verkeer concentreren. Ook is het veiliger om zonder haast te rijden, dus ga bijtijds van huis, zodat u de rit op uw gemak kunt afleggen.

Maak andere weggebruikers duidelijk wat u gaat doen

Door plotselinge bewegingen te maken, kunt u ongewenst in aanraking komen met andere weggebruikers. Wilt u afslaan of inhalen, steek dan uw hand uit of gebruik uw richtingaanwijzer. Het helpt ook om zo mogelijk oogcontact te maken, zodat u weet dat de ander u gezien heeft. Vindt u het lastig om om te kijken, laat dan eventueel een extra spiegel monteren, zodat u een goed overzicht houdt. Wees u er ook van bewust dat grote voertuigen als een vrachtwagen of bus een dode hoek hebben en u dan niet zien.

Houd afstand tot de zijkant van de weg

U dient zoveel mogelijk rechts te houden tijdens het rijden, maar zorg ervoor dat u ook weer niet te dicht bij de zijkant van de weg komt. Dan kunt u niet onverwachts in aanraking komen met een verhoging als een stoep of door een onopvallende kuil rijden. Beide zorgen er namelijk voor dat uw scootmobiel uit balans raakt en dat wilt u liever voorkomen.

(Bron: Veilig Verkeer Nederland, ANP, Rijksoverheid, RTL Nieuws, Quingo, Nu.nl archief. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Reacties (6)

  1. WijnandvandeMeeberg says:

    In april 2022 ben ik met mijn scootmobiel het Pieterpad gaan rijden. Met de trein naar Assen, met Valys naar Pieterburen en van daar in 7 en 4 dagen naar de Sint Pietersberg in Maastricht gereden. Tussendoor opladen deed ik in musea en bibliotheken. Overnachten en opladen in adressen van Vrienden op de Fiets of in B&B’s, zelfs een enkele keer in een eenvoudig hotel.
    Met al mijn lichamelijke beperkingen en na het heftige Covid-19 verhaal overleefd te hebben, was dit een uitdaging die ik moest aangaan, weliswaar met een onderbreking van 2 weken, maar toch!

  2. WijnandvandeMeeberg says:

    Dat vergeet ik nog te melden: ik reed super veilig of snelle schildpadmodes en ontmoette heel veel lieve en vriendelijke mensen onderweg.

  3. Jekkel says:

    Ik rij al jaren scootmobiel via de gemeente. Nog nooit iets gehad. Maar dat een scootmobiel 45km. kan rijden heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou het ook zeer gevaarlijk vinden. Het is een hulp middel en geen races monster. Ik heb lessen gehad via de gemeente en toen pas een scootmobiel gekregen. Vorig jaar een nieuwe gekregen en daar al een paar keer aangegeven dat ik deze onveilig vind.
    Als voorbeeld als ik moet voorsorteren mijn richting aangeven dan gaat na 7maal mijn lampje geknipperd te hebben vanzelf uit. Ik vind dit heel vervelend want ik moet op mijn achter op verkeer letten maar ook op het tegemoet komend en dan nu ook nog op mijn richting aanwijzer, dat gaat altijd niet goed. Maar het is zo afgesteld via de fabriek. Hier mag wel eens naar gekeken worden.
    Verder niets dan lof over mijn scootmobiel, ik ben er zo blij mee en maak er veel gebruik van.

  4. ivan says:

    mijn grootste probleem met het rijden op mijn scootmobiel is dat ik vrij laag zit en dat automobilisten vaak over mij heen kijken. Nu een rood vlaggetje, zoals op een kinderfietsje vaak zit, erop gemaakt. Oversteken is zo beslist veiliger. Verder een geel veiligheidsvestje over de achter (rug) leuning zodat ook achterop komend verkeer je beter ziet.

  5. Hanns says:

    Mensen rijden met een scootmobiel maar weten niet hoe ze ermee moeten rijden, de schildpadstand zou veilige stand moeten heten ze denken … niet voor ben toch geen schildpad dus vol “gas”. Een brommobiel rijdt 45 geen scootmobiel.

  6. Harmaas says:

    Zeer leerzaam artikel. De foto met de mijnheer op de 4 wielige scootmobiel is wat wenselijk is voor maximale stabiliteit. Daaom de aanvulling bij : Een veiligere scootmobiel. kies zo mogelijk altijd een 4 wielige uitvoering.