Veiligheid scootmobielen onder de maat

Omroep: MAX

Duur: 0:03:11

Uitzending: wo 21 nov 2018 19:00

Veiligheid scootmobielen onder de maat

De huidige scootmobielen zijn niet veilig. Dat blijkt uit onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Zij hebben de veiligheid van de scootmobiel in kaart gebracht. Volgens hen moet hij veiliger en stabieler worden om ernstige ongelukken in de toekomst te voorkomen. 

Verdubbeling verkeersdoden

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat tussen 2010 en 2015 het aantal verkeersdoden is verdubbeld. Het aantal stijgt in die jaren van 19 naar 41 verkeersdoden. Ook de afgelopen jaren vallen er tientallen doden. Volgens de stichting schort het vooral aan de veiligheid en stabiliteit. Zo is de hendel op het stuur bedoeld om te remmen en gas te geven. In een gevaarlijke situatie is een natuurlijk reflex om de hendel in te knijpen en dat is precies de verkeerde reactie. SWOV adviseert om een aparte goed bereikbare en eenvoudig te bedienen rem op de kar moet komen.

Instabiel

Naast het remmen is laat ook de balans van het mobiel te wensen over. Met een abrupte stuurbeweging is het de scootmobiel eenvoudig uit balans. Het gevolg is dat de bestuurder eruit valt of ergens tegenaan rijdt. Het advies is om de mobielen stabieler te maken en te voorzien van een zogeheten ‘stuurhoek-beveiliging’. Dit is een extra beveiliging waardoor het stuur vanaf een bepaalde snelheid minder ver kan draaien.

Verbetering fietspaden

Niet alleen de scootmobielen verdienen verbetering. Ook de fietspaden moeten aangepakt worden. Ze mogen breder, stoepranden lager of weg en de oversteekplaatsen opvallender. Ook het afstemmen van verkeerslichten op de snelheid van de scootmobiel, kan leiden tot minder ongelukken volgens de stichting.

Instructies voor het gebruik

Scootmobielen zouden ook meer op maat gemaakt moeten worden zodat ze beter aansluiten bij de bestuurder. De bestuurders moeten ook betere instructies krijgen over het gebruik van de scootmobiel. Over het algemeen worden de scootmobielen door de gemeente verstrekt. SWOV adviseert hen dan ook beter toe te zien op de veiligheidsaspecten bij de inkoop van de karren.

Aanbevelingen overnemen

In een reactie op het rapport zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer dat ze vindt dat “alle gebruikers van scootmobielen erop moeten kunnen vertrouwen dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen”. De minister heeft laten weten met de fabrikanten in gesprek te gaan en hen te verzoeken de aanbevelingen van de SWOV over te nemen.

Hallo Nederland besteedt op 21 november 2018 aandacht aan dit onderwerp in hun uitzending.

(Bron: NOS/AD)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Bij het bejaardenhuis, waar mijn moeder verblijft, werd onlangs een scootmobielrace gereden en een behendigheidstest gereden. Uit dat evenement werd duidelijk dat de scootmobielen met 3 wielen absoluut niet veilig zijn. In te snel genomen bochten kantelen deze makkelijk om. Dat blijkt ook wel dat de meeste 3-wielers gemodificeerd zijn met 2 extra zijwieltjes, om de tekortkoming van kantelen te compenseren. Die tekortkoming wordt heel geraffineerd verbloemd, in de dagelijkse TV reclame; “Niet 4 wielen maar 5 wielen”. Beter is om alleen scootmobielen te verkopen met 4 wielen (liefst grote wielen). Ook werd duidelijk dat het knijphendel voor sneller rijden onveilig is. Remmen is automatisch bij snelheid terugnemen. Zoals uit bovenstaande tekst blijkt, zijn mensen gewend van vroeger op de fiets, om een hendel in te knijpen voor afremmen. Het is daarom aanbevelingswaardig om een draaihendel te monteren voor snelheid vermeerderen en verminderen en een knijphendel voor een noodstop. Iedereen begrijpt dat bejaarden, hun leven lang geprogrammeerd zijn met een bepaald gebruik van remhendels, op hun oude dag, op de scootmobiel, ook een knijphendel grijpen bij paniek. En laat dat hendel nu juist vaart vermeerderen, juist daarmee gebeuren de meeste ongelukken.