Zo houdt u het hoofd koel op Schiphol

Op 30 juli 2018 vervoert Schiphol meer dan 200.000 (!) mensen en dat maakt het de drukste dag van het jaar. Vliegt u op deze datum vanaf de luchthaven? Met deze tips komt u de dag stressvrij door. 

Toptip: kom op tijd

Op tijd op de Schiphol aanwezig zijn is het allerbelangrijkste om stress te voorkomen. Als het erg druk is, zoals op de 30e, is het verstandig om zo’n 3 uur van tevoren aanwezig te zijn. Ook als u binnen Europa vliegt.

Check van tevoren in

Anno 2018 is het bijna altijd mogelijk om vooraf online in te checken. Bijzonder handig, want zo kunt u alvast de instapkaarten uitprinten en uw stoel reserveren. Dat zorgt ervoor dat u niet eeuwig hoeft te wachten voor de incheckbalie én bovendien weet u zo zeker dat u op de door u gewenste plek in het vliegtuig kunt zitten.

Online inchecken niet mogelijk? geen nood!

Voor sommige vliegreizen is online inchecken niet mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u een pakketreis heeft geboekt en vervoerd wordt door een buitenlandse airliner. In dat soort gevallen hoeft u meestal ook niet in de rij te staan om in te checken, want Schiphol heeft veel zogenoemde incheck-kiosken in de vertrekhallen. Dit zijn blauwe (voor KLM-vluchten) of gele (overige maatschappijen) zuilen waar u de boarding passes kunt uitprinten.  Dit doet u door uw paspoort voor de scanner op de zuil te houden. Handig om te onthouden als u niet met KLM vliegt: de gele zuilen die corresponderen met de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, staat in de buurt van de incheckbalie van deze airliner. U hoeft dus niet alle vertrekhallen te doorzoeken.

Incheck-kiosk

De blauwe incheck-kiosken van KLM.

Bagage inchecken

Bagage inleveren kan anno 2018 vaak ook automatisch. Veel luchtvaart maatschappijen (waaronder KLM en Transavia) hebben een systeem waarbij u zelf de koffer kunt inchecken. U doet de koffer dan in de hiervoor bestemde machine, die deze vervolgens weegt. Als de bagage niet te zwaar is, print het systeem een label dat u zelf kunt bevestigen aan de bagage. Vervolgens zorgt de machine dat de bagage op de juiste plek terecht komt. In het buitenland is dit soms de enige manier waarop bagage ingecheckt kan worden.

bagage schiphol

De bagage incheck-machine op Schiphol in actie.

Goed voorbereid door de veiligheidscontrole

Na het inleveren van de bagage, moet u door de algemene veiligheidscontrole. Om oponthoud te voorkomen is het handig om eventuele vloeistoffen vooraf in een doorzichtig zakje te doen. Let er goed op dat het zakje niet te groot is en dat u in totaal niet meer dan 1 liter mag meenemen. Deze liter moet verdeeld zijn over flacons die niet groter zijn dan 100 milliliter.  Zorg ervoor dat u het zakje met vloeistoffen bovenop al uw andere bagage legt, zodat u het makkelijk kan pakken als u het uit uw tas moet halen.

Dat u in de handbagage vloeistoffen moet scheiden, is niets nieuws onder de zon. Wat wel nieuw is, is dat u schoenen die hoger reiken dan de enkel moet uitrekken voordat u door de veiligheidsscan gaat. Ook zijn er in sommige vertrekhallen aparte rijen voor mensen die kleine tassen meenemen als handbagage. Zij hoeven dan niet te wachten totdat mensen met een trolley alles in gereedheid hebben gebracht.

Schengenland of niet?

Wie binnen Europa op vakantie gaat, doet er goed aan om te checken of de bestemming een Schengenland is. Als dit het geval is, kunt u na de veiligheidscontrole meteen doorlopen. Is het geen Schengenland? dan moet u na de algemene veiligheidscontrole door de douane. Dit is bijvoorbeeld het geval als u naar Ierland, Groot-Brittannië, Kroatië of Cyprus gaat. De rijen voor de douane kunnen lang zijn, dus wees daarop voorbereid. Extra tip: u kunt binnen Europa reizen met uw identiteitskaart, maar de douanecontrole gaat sneller als u reist met een paspoort. Tegenwoordig heeft Schiphol poortjes die het werk van de douaniers over kunnen nemen, waardoor het controleren nog maar enkele seconde duurt. Ook in het buitenland is de doorstroom bij de douane veel sneller als u een paspoort heeft.

automatische paspoortcontrole

Automatische paspoortcontrole op Schiphol.

Wees op tijd bij de gate

Als u eenmaal achter de douane bent, is het verstandig om de tijd goed in de gaten te houden. Niet alle gates zijn even dichtbij en u wil natuurlijk niet te laat komen. Vertrouw overigens niet altijd op de bordjes die aangeven hoe ver u moet lopen om bij bepaalde gates te komen; op drukke dagen duurt de wandeling zo 5 a 10 minuten langer.

Houd paspoort en reispapieren goed in de gaten

Misschien ten overvloede, maar het is belangrijk om altijd uw eigendommen en reispapieren bij u te houden als u wacht op de vlucht. Het komt geregeld voor dat mensen hun identiteitsbewijs verliezen als zij al door de douane zijn.

In Groeten van MAX op 30 juli 2018 wordt er gesproken over de drukste dag op Schiphol. U ziet Groeten van MAX om 20.35 uur op NPO 1.

Stel uw vraag aan Jeanine Janssen

U kunt van maandag 30 juli tot donderdag 2 augustus 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over reizen. Na donderdag 2 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Minx says:

    Ik wil graag een vraag stellen aan mevrouw Janssen :
    ik heb per mail en per brief een klacht ingediend over het B&B FROUARD no 1 hotel in Frankrijk, maar ik krijg geen antwoord. Hebt u een tip voor mij hoe ik de klacht wel kan indienen? Het gaat over de zeer slechte staat hygiëne.van het hotel.
    Met vriendelijke groet,
    Marleen Hendriks

    graag een compliment voor uw fijne vakantieprogramma.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste mevrouw Hendriks, bedankt voor uw bericht. U kunt uw vakantieklacht naar Groeten van MAX sturen via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ Vanwege het grote aantal reacties kan de redactie echter helaas niet elke klacht behandelen.