handbagage

Hoe zit het? Waarom moet u op de meeste vliegvelden nog vloeistoffen uit de handbagage halen?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarom moet u op de meeste vliegvelden nog vloeistoffen uit de handbagage halen?

Vloeistof in handbagage

Wie de laatste tijd het nieuws heeft gevolgd, weet dat het behoorlijk druk is op Schiphol. En niet alleen op Schiphol. Ook op veel andere Europese en Nederlandse vliegvelden is dit het geval. Goed voorbereid op reis gaan is daarom nog belangrijker. Zo kan het u al veel tijd schelen als u thuis de vloeistoffen die u mee wilt nemen in uw handbagage verzamelt in een doorzichtige zak of tasje.

Zo’n soort zakje mag u op Schiphol anno 2022 gewoon in de handbagage laten zitten als u door de securitycheck gaat, maar op veel andere luchthavens moet u het er nog wel uithalen. Waarom is dat zo?

3D

Dit verschil is er omdat Schiphol in 2021 als eerste lichthaven ter wereld volledig over is gestapt op zogenoemde 3D CT-scans. Hierdoor kunnen de securitymedewerkers de bagage op de band driedimensionaal bekijken, waardoor het niet meer nodig is om vloeistoffen eruit te halen. Andere luchthavens maken nog (deels) gebruik van röntgenapparatuur waarbij men de bagage niet in 3D kan bekijken, waardoor u vloeistoffen er hier wel uit moet halen.

De 3D-scanners zorgen er overigens ook voor dat u op Schiphol electronica niet meer apart hoeft aan te bieden. Naast Schiphol, beschikken ook een aantal Amerikaanse luchthavens en Londen Heathrow over dergelijke geavanceerde scanners.

Doorzichtige zakjes

Hoewel u vloeistoffen dus in uw handbagage mag laten zitten als u reist via Schiphol, moet u ze dus nog wel – zoals gezegd – in een doorzichtig zakje doen. Ook mogen de flacons die u meeneemt niet groter zijn dan 100 milliliter en mag u in totaal maximaal 1 liter meenemen.Waarom zijn die regels wel gebleven? Dat heeft alles te maken met de Europese Unie. Schiphol kan zelf beslissen over de apparatuur op de luchthaven, maar deze genoemde regels zijn eind 2006 opgesteld door de Europese Commissie. Ze zijn daarom in alle lidstaten hetzelfde.

Wie weleens gaat vliegen naar een ander EU-land weet dat de regels misschien niet overal hetzelfde worden nageleefd. In Groot-Britannië (nu natuurlijk geen EU-lid meer) mogen de doorzichtige tasjes waarin u vloeistoffen vervoert bijvoorbeeld maar 20 bij 20 centimeter zijn, terwijl we hier in Nederland daar geen al te specifieke regels voor lijken te hebben.

(Bron: Rijksoverheid, Trouw, Belgische Overheid, Europese Unie, Luchtvaartnieuws.nl. Foto: ANP)

Geef een reactie