Zelf samengestelde reizen nu ook verzekerd tegen faillissement van reisaanbieder

Goed nieuws voor diegene die het liefst zelf hun reis samen stellen, want sinds 1 juli 2018 krijgen reizigers die op deze manier hun vakantie boeken meer bescherming. Consumenten die een pakketreis boeken, genieten al van deze voordelen. Maar nu profiteren ook reizigers die zelf hun reis samenstellen hiervan. De samengestelde reizen vallen nu onder de herziene Richtlijn Pakketreizen en zijn daardoor beschermd tegen bijvoorbeeld faillissement van de reisaanbieder.  

Aanpassingen

Tot 1 juli is de Europese wet- en regelgeving uit 1990 van kracht. Hierin zijn wel pakketreizen verzekerd, maar lopen consumenten die zelf een reis samenstellen een groot risico als een reisaanbieder failliet gaat. Met de nieuwe aanpassingen in de wet vallen vaker ook zelf samengestelde reizen onder ‘pakketreis’. Dit biedt garantie bij faillissement en geeft u recht op restitutie als u verschillende losse reisdiensten binnen dezelfde reis boekt en betaalt aan 1 reisaanbieder, zoals bijvoorbeeld vervoer, een accommodatie, autohuur of een excursie. Iedereen die handelt in reisdiensten, of dat nu via een reisbureau of organisator gaat, offline of online, iedereen kan ‘reisaanbieder’ zijn. Bij een gekoppeld reisarrangement gelden andere regels. Gekoppeld wil zeggen dat verschillende losse onderdelen, zoals een vlucht, hotel en auto, door een reisorganisatie worden aangeboden, maar apart aan de aanbieders wordt betaald. De reisorganisatie is in dit geval niet verantwoordelijk voor de losse onderdelen. Ze zijn wel verplicht om aan te geven dat er geen sprake is van een pakketreis. Doen zij dit niet dan heeft de reiziger alsnog dezelfde rechten als bij een pakketovereenkomst.

Er verandert meer

Ook de klachtenafhandeling is aangepast. Zo kunt u met klachten over uw geboekte losse reisdiensten binnen dezelfde reis ook terecht bij de Geschillencommissie Reizen als u er met de reisaanbieder niet uitkomt. Met klachten over zowel pakketreizen als zelf samengestelde reizen kunt u vanaf 1 juli overigens niet 12, maar 24 maanden bij de Geschillencommissie terecht. Daarnaast is er weer een vast percentage voor het annuleren van de reis ingevoerd. Zo weet u precies waar u aan toe bent. Ook mag de reiziger onder bepaalde voorwaarden het heft in eigen hand nemen wanneer men problemen heeft op de bestemming.

Meer beschermd tegen faillissement

De ANVR-Reizigersvoorwaarden, die gelden voor alle boekingen vanaf 1 juli en waarin alle rechten en plichten staan vermeld van de reiziger en van de reisaanbieder, zijn in overleg met de Consumentenbond vastgesteld. De reiziger is met deze voorwaarden die ANVR-reisaanbieders hanteren nog meer beschermd tegen faillissement. Volgens de ANVR heeft de Europese wetgever wel een kans gemist om luchtvaartmaatschappijen niet onder de nieuwe richtlijnen te laten vallen. Bij een eigen faillissement hoeven deze maatschappijen los verkochte tickets niet aan reizigers te vergoeden.

Let dus goed op het ANVR-logo of logo’s van SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), Garantiefonds GGTO en STO-reisgarantie. De SGR heeft een zakelijk zusje erbij gekregen in de vorm van SGRZ. Wanneer mensen reizen organiseren voor een groep, bijvoorbeeld de personeelsvereniging of de sportvereniging, dan is het belangrijk dat het reisbureau is aangesloten bij SGRZ.

(Bron: ANVR/Consumentenbond)

Geef een reactie