Duidelijkheid over coronavouchers voor pakketreizen

De ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche, heeft speciale coronavouchers ontwikkeld die reisorganisaties aan consumenten die een pakketreis hebben geboekt en betaald, maar vanwege de huidige situatie niet op reis kunnen, aanbieden. Veel consumenten vragen zich af of ze deze coronavouchers moeten accepteren of dat ze ook hun geld van hun geboekte vakantie kunnen terug vragen. Daar is nu meer duidelijkheid over gekomen.

Steun voor de voucher

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat hebben zich gebogen over de speciale coronavoucher voor pakketreizen en geven aan begrip te hebben voor het uitgeven van de vouchers. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij bevinden ons in een uitzonderlijke situatie die negatieve effecten heeft op consumenten én op ondernemers in de reisbranche. Gegeven deze situatie staan wij achter dit initiatief.”

Accepteren, of niet?

Wat betekent de uitgifte van de voucher voor de consument die een pakketreis heeft geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR? Wettelijk gezien heeft u recht op uw geld terug; u hoeft de vouchers dus niet te accepteren. Accepteert u de voucher nu wel, dan kunt u alsnog uw geld terugkrijgen indien u geen gebruik wenst te maken van de voucher. Aanvullende informatie over deze regeling rondom de corona pakketreizenvoucher is te vinden op de website van de ANVR en op Consuwijzer. Consuwijzer, het consumenteloket van de Overheid, schrijft er het volgende over op de eigen website:

Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde pakketreis. Moet ik die accepteren?

Uw pakketreis is geannuleerd door corona. Wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de voucher helpt de reisorganisatie in deze uitzonderlijke tijd. En u kunt de voucher gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Kijk goed naar de voorwaarden bij de voucher. De voucher mag uw recht op geld terug niet ontzeggen.

De meest voorkomende voucher voor pakketreizen is de ‘Corona-voucher met SGR-dekking’. Deze voucher is tot 1 jaar na uitgifte geldig. Accepteert u deze voucher? Maar wilt u toch geen nieuwe reis boeken in dat jaar? Dan krijgt u alsnog uw geld terug voor het einde van dat jaar. Of hebt u het geld toch nodig? Dan kunt u vanaf 6 maanden nadat u de voucher hebt gekregen uw geld terugvragen. Bij sommige reisaanbieders kunt u ook eerder uw geld al terugvragen.

Hebt u de voucher geaccepteerd en gaat uw pakketreisaanbieder failliet? Dan behoudt u het wettelijk recht op uw geld terug.

Accepteert u de voucher niet en gaat de reisonderneming failliet voordat u uw geld heeft ontvangen van de geannuleerde reis, dan valt dat niet onder de SGR-garantie en ontvang u geen geld.

Meer informatie

Wilt u meer weten over reizen en corona? U vindt hierover veel informatie op de webisites van ANVR en Consuwijzer. Heeft u een vraag over dit onderwerp waarop u het antwoord niet kunt vinden? U kunt ‘m ook stellen aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen.

Ombudsman Jeanine Janssen geeft op 26 maart 2020 toelichting over dit onderwerp in de uitzending van Tijd voor MAX.

(Bron: ANVR, Jeanine Janssen, Consuwijzer)

 

Geef een reactie