Wat is de maximumsnelheid in andere landen en meer feiten over de snelweg

Om stikstofuitstoot tegen te gaan wordt de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagt naar 100 kilometer per uur. Maar dit is niet de eerste keer dat er op de Nederlandse snelwegen niet harder dan 100 gereden mag worden. Wij vertellen u wanneer dat ook het geval was en zetten meer interessante weetjes over de snelweg op een rij.

De snelweg is een Duitse uitvinding

’s Werelds eerste snelweg wordt in 1921 neergelegd in Berlijn. Het 9 kilometer lange traject wordt in die tijd voornamelijk gebruikt als oefen- en racecircuit. In 1935 wordt de eerste snelweg geopend die ook voor normaal verkeer toegankelijk is. Deze ‘autobahn’ ligt wederom in Duitsland en verbindt Frankfurt en Darmstadt.

De A12 is niet de 12e, maar de 1e snelweg van Nederland

In 1937 wordt de eerste Nederlandse snelweg geopend, de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer. De A12 is tevens de eerste snelweg ter wereld met zogenaamde parkeerbermen, de voorganger van de vluchtstrook. Tegenwoordig loopt de A12 vanaf Den Haag via Zoetermeer, Gouda, Utrecht en Arnhem naar de grens met Duitsland over een afstand van 137 kilometer.

De Maximumsnelheid was al eens 100

Op de eerste Nederlandse snelwegen geldt geen maximumsnelheid. Maar omdat er veel verkeersongelukken gebeuren, adviseert een commissie die verkeersveiligheid onderzoekt een limiet van 120 kilometer per uur. dit is geen woord. minister van Verkeer Henk Korthals ziet echter geen noodzaak, dus er komt geen maximumsnelheid.

In 1973 vallen er enkele duizenden verkeersdoden. Daarom komt er in dat jaar toch een snelheidslimiet: op snelwegen mag niet harder dan 100 worden gereden en op andere wegen buiten de bebouwde kom wordt de maximum snelheid 80 kilometer per uur. Vanaf 1988 mag er op bepaalde snelwegen 120 worden gereden en in 2011 wordt de limiet op veel snelwegen opgehoogd naar 130. Met de stikstofmaatregelen in 2019 is dat tussen 6 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds verleden tijd. Dan mag er op alle snelwegen in Nederland niet harder dan 100 kilometer per uur worden gereden.

Snelweg

De nieuwe 100 borden.

Waarom bestaat de A3 niet?

De A1 is niet de oudste snelweg van Nederland. Waarom heeft deze snelweg dan het nummer 1 gekregen? De nummering van de Nederlandse snelwegen is nogal chaotisch, omdat er in de loop der jaren verschillende wegenplannen zijn gemaakt. Het eerste rijkswegenplan wordt al in 1915 ingediend, maar komt niet van de grond omdat de Eerste Wereldoorlog op dat moment in volle gang is. In 1932 wordt het rijkswegenplan verfijnd, de rijkswegen in dat plan krijgen allemaal een nummer van 1 tot 82. De telling begint rondom Amsterdam, daarom heeft de A1 bij Amsterdam ook het eerste nummer gekregen. Uiteindelijk wordt een groot deel van de wegen uit het rijkswegenplan nooit gerealiseerd. Toch behouden de snelwegen het oorspronkelijk bedachte nummer, waardoor we tegenwoordig bijvoorbeeld wel een A28 hebben, maar geen A3.

Op welke snelwegen vinden de meeste ongevallen plaats?

De A4 bij Leiderdorp het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. In 2018 gebeuren er tussen hectometerpalen 33,0 en 34,0 maar liefst 52 ongelukken. Ook op de laatste kilometer van de A8, voor aansluiting met de A10 bij Amsterdam (38 ongevallen) en op de Van Brienenoordbrug in Rotterdam (109 ongevallen over 5 kilometer) vinden in 2018 uitzonderlijk veel ongelukken plaats.

Snelweg

Op de A4 ter hoogte van Leiderdorp vinden in 2018 de meeste ongevallen plaats.

De onveiligste wegen van Europa

Ondanks bovenstaande ongevallen, staat Nederland in de top 3 van landen met de veiligste wegen van Europa. Welke landen de minst veilige wegen hebben? Dat zijn Roemenië en Bulgarije. In Roemenië ligt het aantal verkeersdoden volgens de Europese commissie op 96 per miljoen inwoners en in Bulgarije is dat 88 per miljoen inwoners. Het kan echter nog veiliger dan in Nederland, in Ierland en Denemarken komen nog minder verkeersongelukken voor.

De gele praatpaal

In 1970 wordt de eerste praatpaal langs de snelweg geplaatst. Deze staat dan op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle. Uiteindelijk staan er in totaal 3.323 langs de Nederlandse snelwegen. Maar door de opmars van de mobiele telefoon worden de praatpalen steeds minder gebruikt. Daarom verdwijnen de herkenbare gele palen op 1 juli 2017, na bijna 50 jaar, definitief langs de kant van de snelweg. In andere landen zijn nog wel praatpalen langs de weg te vinden. Zo hebben Duitsland en België bijvoorbeeld een oranje variant.

Snelweg

Sinds 2017 staan deze gele palen niet meer langs de Nederlandse snelwegen.

De eerste Nederlandse file

In de beginjaren van de snelweg zijn er nog helemaal geen files. Maar op Eerste Pinksterdag in 1955 staat, bij knooppunt Oudenrijn, de eerste file in Nederland. Een file is zelfs zo bijzonder dat er vanuit het hele land toeschouwers komen kijken naar de rij met auto’s. Tegenwoordig is dit wel anders, op 1 oktober 2019 staat de langste file tot nu toe. Deze is maar liefst 1100 kilometer lang en wordt veroorzaakt door een boerenprotest.

De kortste snelweg is écht heel kort

De kortste snelweg in Nederland heeft een lengte van maar 2 kilometer. Deze snelweg ligt bij Ridderkerk en heet de A38. Deze kleine snelweg staat niet op borden aangegeven en is dus alleen te herkennen aan de hectometerpaaltjes langs de weg. De langste snelweg van Nederland is de A7 met een lengte van 241 kilometer. Deze snelweg loopt van Amsterdam naar de Duitse grens.

Heeft elk land een snelweg?

In 1921 is Duitsland het eerste land met een snelweg. Bijna 100 jaar later in 2014, krijgt ook Ethiopië haar eerste snelweg. De Addis Ababa – Nazret Expressway is 85 kilometer lang en verbindt de hoofdstad van Ethiopië met de stad Adama. Toch is Ethiopië niet het laatste land dat tot 2014 geen snelweg heeft. In Letland zijn bijvoorbeeld geen officiële autosnelwegen te vinden.

De maximumsnelheid in andere landen

In Nederland wordt de maximumsnelheid teruggebracht naar 100 kilometer per uur. Maar hoe zit dat eigenlijk in andere Europese landen? 130 blijkt een gangbare limiet, in het grootste deel van de Europese landen is dat het maximum. In Bulgarije en Polen mag u zelfs 140 rijden. In landen zoals, Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Estland is de maximumsnelheid vastgesteld op 110 en in onder andere België, Finland en Zweden ligt de limiet bij 120 kilometer per uur. Op dit moment is Cyprus het enige land in Europa met een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.

MAX-dj Bert Haandrikman besteedt in zijn programma Haandrikman! aandacht aan de aangekondigde verlaging van de maximumsnelheid in Nederland.

Haandrikman! is van maandag tot en met donderdag tussen 12 en 14 uur te horen op NPO Radio 5.

(Bron: Quest, Wegenwiki, Businessinsider, NRC, Algemeen Dagblad, ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    De max snelheid terugbrengen naar 100 km/uur is weer eens een fake maatregel van Nationalistisch Nederlands denken in een Europees systeem. Als het de VVD uitkomt, moeten we de richtlijnen van Europa volgen en nu wijkt dat serpent af van zijn eerdere principes. De achtergrond van deze maatregel is: de bevolking uitspelen tegen de landbouwers en de huizenbouwers. De bevolking moet nu, naar elkaar gaan wijzen en elkaar de schuld geven van de totaal onzinnige Co2 maatregelen. In Duitsland en Polen stoken ze bruinkool en autobanden in energiecentrales. En als we het hebben over de grondvervuiling in Nederland, moet de overheid eerst stoppen met de import van vervuild slip uit het buitenland. Dagelijks varen schepen met vervuild slip de grens over om hier te dumpen in natuurplassen, waardoor het natuurwater gevaarlijk wordt voor recreatie. Daar hoor je niemand over.