vlucht

Vlucht geannuleerd? Geld binnen 7 dagen terug op uw rekening

Door de voortdurende coronacrisis worden vliegreizen vaker geannuleerd door de vliegmaatschappij zelf. De reiziger heeft dan vaak recht op geld terug. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt dat luchtvaartmaatschappijen vanaf begin oktober 2020 7 dagen de tijd hebben om de reissom terug te storten.

Europese regels

Dat reizigers binnen 7 dagen hun geld terug moeten krijgen is geen idee uit de koker van de ILT. Het is een Europese richtlijn die staat beschreven in een verordening uit 2004. Geen nieuw beleid dus, maar wél beleid waar de ILT vanaf oktober 2020 weer op gaat handhaven. Eerder is dit volgens een persvoorlichter van de toezichthouder niet verantwoord: “We zijn sinds mei 2020 weer begonnen met het handhaven, maar we konden toen niet tegen luchtvaartmatschappijen die al financiële problemen hadden zeggen: je gaat al je klanten binnen 7 dagen terugbetalen. Dan zouden ze zijn omgevallen.”

Maanden wachten

Dat de ILT er opnieuw op gaat toezien dat luchtvaartmaatschappijen hun klanten binnen de afgesproken termijn hun geld teruggeven is vooral gunstig voor de mensen die in de nabije toekomst te maken krijgen met een geannuleerde vlucht. Nederlanders van wie de vlucht al eerder in de coronacrisis geannuleerd wordt moeten soms maanden wachten op hun geld en kunnen soms maar moeilijk contact krijgen met de luchtvaartmaatschappij. In totaal komen hier van maart tot september 2020 1.3000 klachten over binnen bij de ILT.

Reactie MAX Ombudsman

Hoewel niet alle door de coronacrisis gedupeerde vliegreizigers kunnen profiteren van dit ILT-initiatief, is MAX Ombudsman Jeanine Janssen blij met het besluit. “Ik vind dit een positief bericht en ik ga er vanuit dat de minister actie onderneemt als blijkt dat de luchtvaartmaatschappijen hun klanten alsnog te laat geld teruggeven.” De verantwoordelijke minister is in dit geval Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie waar ook de ILT onderdeel van uitmaakt.

Heeft u een klacht?

Heeft u een vlucht geboekt die geannuleerd is door de vliegmaatschappij? Of heeft u een andere luchtvaartgerelateerde klacht? U kunt uw verhaal neerleggen bij de ILT. Let op! De ILT behandelt alleen klachten inzake de volgende onderwerpen:

  • Assistentie bij mobiliteitsbeperking en/of handicap
  • U heeft uw aansluitende vlucht gemist
  • Uw vlucht had meer dan drie uur vertraging
  • Uw vlucht werd geannuleerd
  • U werd de toegang tot de vlucht geweigerd

Lees ook

Europese Commissie spreekt zich uit over vakantievoucher en reizen binnen Europa

Krijgt u ook geld terug als u al een vliegvoucher in huis heeft?

Geld terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen

(Bron: ILT, NOS, MAX Ombudsman, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. san en von says:

    Ik heb hier een vraag over. Wij hebben vorig jaar een vlucht geboekt richting Engeland via Cheaptickets met Easy Jet. De trip zou in mei plaatsvinden. Wegens Corona is dus alles geannuleerd echter er is nog steeds niet over gegaan tot het betalen van de totale reissom. Via Easy Jet hadden we te horen gekregen dat zij wilden overgaan tot het betalen van de reissom maar dat zij niet zeker wisten of Cheap Tickets het hele bedrag zou overmaken naar ons. Hiermee begon de ellende. Geen telefoonnummer van Cheaptickets te vinden. Gemaild – geen antwoord. Weer gemaild – geen antwoord. Op gegeven moment een standaard mail waaruit bleek dat zij onze mails niet gelezen hadden. (we waren inmiddels 5 mails en 3 meldingen op social media verder). Na een stevig antwoord op de nietszeggende mail kregen we op 24 juli eindelijk een antwoord. We moesten een formulier invullen bij Easy Jet met een speciaal mailadres wat door Cheaptickets was gecreëerd. Cheaptickets kon nl niet zelf overgaan tot het regelen van de terugbetaling. Zo gezegd zo gedaan.
    Na lang wachten komt op 29 september minder dan 1/3 van de reissom via Cheaptickets terug op onze rekening. Geen mail – geen info – enkel een melding van onze creditcard maatschappij.
    We zijn nu een maand verder en we hebben nog steeds niet ons hele bedrag terug gekregen. Maar ook geen enkel teken vanuit Cheaptickets.

    wat nu????

    met vriendelijke groet,
    Sander en Yvon

  2. JeaninedeJong says:

    Op verzoek van Ryanair heb ik een papieren en gegevens toegestuurd aan Ryanair voor teruggave van geannuleerde tickets van mei 2020. Ik kreeg een referentienummer 2823798 en de mededeling dat de
    gevraagde informatie is ontvangen en dat zij hierover spoedig contact zouden opnemen. Dat is nu ruim
    een maand geleden en ik heb niets gehoord. Kunt u mij vertellen hoe lang ik hierop zal moeten wachten?