Jeanine Janssen over voucherproblematiek

Omroep: MAX

Duur: 0:13:11

Uitzending: ma 15 jun 2020 20:00

Geld terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen

Mensen van wie de vliegreis niet door kan gaan door corona krijgen in veel gevallen een voucher aangeboden van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij. Toch moet geld terugkrijgen ook een optie zijn. Hoe pakt u het geld terugvragen aan? En wat als de luchtvaartmaatschappij niets laat horen? 

Problemen met vliegvoucher

De vliegvoucher wordt in het leven geroepen nadat de coronacrisis wereldwijd uitbreekt. De luchtvaartmaatschappijen hoeven zo niet iedereen geld terug te geven en reizigers worden in staat gesteld om de geboekte reis op een ander tijdstip te maken. Toch blijkt er al snel het een en ander mis te zijn met de vliegvoucher. Zo wordt niet altijd de hele reissom vergoed via de voucher. “Stel u boekt een ticket van 70 euro, maar u heeft apart betaald voor stoelen en bagage, dan proberen luchtvaartmaatschappijen u een voucher te geven voor de 70 euro die het ticket heeft gekost. Vaak worden overige kosten dus niet meegenomen”, legt MAX Ombudsman Jeanine Janssen uit in een eerder artikel over dit onderwerp.

Stap 1: lees de voorwaarden

Ook de waarde van een vliegvoucher is niet gegarandeerd, omdat de luchtvaartbranche geen garantiefonds kent. Zodra de airliner omvalt, verliest ook de voucher de waarde. Wie geld terugvraagt riskeert dit niet. Volgens een verordening van de Europese Unie uit 2004 is geld terugkrijgen uw recht als uw vlucht wordt geannuleerd. Medio mei benadrukte Europese Commissie dit nog eens door zich uit te spreken tegen het voucherbeleid van vliegmaatschappijen. Om geld terug te kunnen krijgen moet de vlucht overigens wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De vlucht moet worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Indien het een niet-Europese airliner betreft moet de vlucht opstijgen vanaf een Europees vliegveld.

Stap 2: neem contact op met de luchtvaartmaatschappij

Voldoet uw vlucht aan de eisen en wilt u proberen om uw geld terug te vragen? Vul dan het claimformulier in op de website van de maatschappij waar u de vlucht geboekt heeft. In het verleden zijn deze formulieren soms lastig te vinden, maar inmiddels moet dat makkelijker gaan. Soms helpt het om het formulier te zoeken via de zoekbalk op de website.

Stap 3: rechtsbijstandverzekering

Krijgt u na het invullen van het claimformulier een afwijzing of heeft u na meer dan 2 maanden nog niets gehoord? Dan kunt u ook aanspraak maken op uw rechtsbijstandverzekering als u die heeft. U krijgt dan via die weg juridische hulp. Let op! doe dit echt pas nadat er 2 maanden zijn verstreken. De vliegmaatschappijen hebben het extra druk door de coronacrisis, dus het kan zijn dat de afhandeling wat vertraging oploopt.

Stap 4: Claimbureau of ECC inschakelen

Als u het zelf niet voor elkaar krijgt en geen rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u ervoor kiezen om contact op te nemen met een claimbureau. Deze bedrijven worden voor de coronacrisis vooral ingeschakeld om compensaties voor vliegvertragingen los te krijgen, maar hebben hun werkveld inmiddels verbreed. Zo’n claimbureau dient namens u een claim in, waardoor u zelf geen juridisch proces hoeft aan te spannen. Uiteraard zijn de diensten van een claimbureau niet gratis. Soms moet u wel tot 35 procent van het teruggekregen bedrag afdragen.

Een goedkopere optie is de hulp inroepen van het Europees Consumenten Centrum (ECC). Dit centrum spant geen rechtszaken aan, maar kan wel bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Belangrijke kanttekening is wel dat zij enkel intermediairen tussen Nederlandse consumenten en niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. U kunt er dus niet terecht als u niets hoort van Transavia of KLM.

Stap 5: klacht indienen bij de inspectie

In Nederland houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) toezicht op de luchtvaart. Als u uw geld niet heeft teruggekregen of als het behoorlijk wat voeten in de aarde had kunt u een klacht hierover indienen bij deze inspectie. Het is niet zo dat zij hier vervolgens meteen iets mee gaan doen, maar het is wel ter signalering. Als er over hetzelfde bedrijf veel gelijksoortige klachten binnenkomen, is de kans groot dat de inspectie wel optreedt.

Op 15 juni 2020 besteedt MAX vakantieman aandacht aan het voucherbeleid van luchtvaartmaatschappijen. U ziet MAX vakantieman elke maandag om 20.30 uur op NPO 1.

 

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. SilviaV says:

    Mijn man en ik zouden 9 april 2020 naar nieuw Zeeland gaan ,dit is door de KLM geannuleerd.
    Wij hebben een voucher aan gevraagd, maar nog steeds niet ontvangen.
    Wij hebben mail gestuurd, gebeld naar KLM, maar geen gehoor.
    Wat moeten wij doen om de voucher of het geld terug te krijgen.
    Silvia veenhuis

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Silvia V, bedankt voor uw reactie. Vakantievragen kunt u stellen via het formulier voor MAX Ombudsman Jeanine Janssen: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/stel-uw-corona-vraag-aan-jeanine-janssen/ of een vakantieklacht indienen via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/