hotels

Vies beddengoed, vuile handdoeken: hygiëne in hotels laat te wensen over

In tijden van corona is hygiëne extra belangrijk. Toch worden veel hotelkamers in ons land niet goed schoongemaakt, blijkt uit onderzoek van consumentenprogramma Kassa. Toiletten en bedden worden niet schoongemaakt en soms worden zelfs vieze handdoeken niet vervangen. 

Steekproef

Tijdens een steekproef onder 6 bekende hotelketens worden met een UV-markeerstift markeringen op 20 verschillende objecten achtergelaten. Kort daarna wordt onder een andere naam een nieuwe reservering gemaakt in exact dezelfde kamer. Nu wordt met UV-licht gecontroleerd of de markeringen nog te zien zijn en er dus niet goed is schoongemaakt, of dat deze markeringen wel zijn weggepoetst. In bijna alle gevallen blijkt er niet goed te zijn schoongemaakt.

Vies beddengoed

In 4 van de 6 hotels worden de bedden niet goed schoongemaakt, zo worden bijvoorbeeld de kussenslopen, dekbedovertrekken en lakens niet vervangen. Ook blijken meerdere handdoeken niet te zijn vervangen en bij slechts 1 hotel wordt het toilet volledig schoongemaakt.

Vieze lichtschakelaars

In 5 van de 6 kamers wordt een groot deel van de achtergelaten UV-markeringen teruggevonden op nachtkastjes, lichtschakelaars en bureaus. In 1 hotel wordt zelfs het eerder gebruikte plastic wegwerpbekertje opnieuw aangetroffen.

Tijdsdruk

Dat er vaak onvoldoende wordt schoongemaakt in hotels heeft volgens Vakbond CNV te maken met de tijdsdruk waaronder schoonmakers moeten werken. “Hotels willen het allemaal zo goedkoop en dus zo snel mogelijk. 3 tot 4 kamers in een uur, dan kun je een kamer echt niet goed schoonmaken”, stelt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek.

Schoonmaakcode

CNV hamert daarom al jaren op het belang van de zogenoemde Schoonmaakcode. In de code beloven hotels hun schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. 1 november 2020 publiceert de bond een lijst met hotels die de code inmiddels hebben ondertekend. Op die lijst kunt u dus zien waar u hoogstwaarschijnlijk een schone kamer zult aantreffen. Er zijn ook hotels die de code niet ondertekenen. “Die publiceren wij ook”, zegt Kampherbeek. “Ons advies: boek daar geen kamer tot de hotels hun verantwoordelijkheid nemen en de code ondertekenen.”

OSB-keurmerk

Waar u ook op kunt letten bij het boeken van een hotel, is of deze het OSB-keurmerk draagt. In hotels met dit keurmerk wordt regelmatig gemeten of de werkdruk onder schoonmakers niet te hoog is en dus of zij voldoende tijd krijgen om de kamers echt goed schoon te maken. Leden van de OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) hebben bijvoorbeeld ook extra afspraken gemaakt over de schoonmaakeisen die gesteld worden met betrekking tot het coronavirus, waardoor hotelkamers corona-proof en veilig worden schoongemaakt. Want een handdoek hergebruiken is naast niet fris, ook zeker niet corona-proof.

Lees ook:

Hotels in Nederland vaak ronduit smerig

Tips van de mysterieguest bij de keuze van uw hotelkamer

Dit wordt er vaak gestolen uit hotels

(Bron: Kassa, ANP Nieuws)

Geef een reactie

Reacties (6)

  1. B.Harmsen says:

    Wel toevallig dat het lukt om steeds weer de zelfde kamer te kunnen boeken en als ik zie hoeveel moeite ze moeten doen om de markeringsstift teken weg te poetsen wil dat niet zeggen dat er niet met een poetslap overheen gegaan is. Dat de lakens etc. niet verschoond zijn is natuurlijk niet goed te praten.

  2. Niburgh says:

    4 dagen Parkhotel in Oberhausen, 4 sterren, de Luxe kamer.
    GEEN SERVICE, DUS GEEN SCHOON BEDDEGOED, GEEN SCHONE HANDDOEKEN, ZELF HALEN BIJ DE DESK. VLOERBEDEKKING VOL MET VLEKKEN. OP VERZOEK GEEN BADKAMER MAAR DOUCHE..TOCH DOUCHE IN BAD MET HOGE IN-EN UITSTAP.
    NORSE MEDEWERKERS. NOOIT MEER DAAR HEEN.

  3. Niburgh says:

    slechtste 4 sterren ooit. geen service, geen schoon beddegoed, geen schone handdoeken, veel vlekken in de vloerbedekking. Gevraagd om alleen een douche-ruimte en geen bad…..dus WEL douche IN BAD met hoge in-en uitstap. Nors personeel.
    Niet meer daarheen.

  4. Groenleven says:

    mensen willen alles wat een ander heeft, ongeacht of men het kan betalen. het bedrijfsleven speelt daarop in maar ook hoteleigenaars willen ook weer wat de grotere, rijkere hoteleigenaren hebben en zullen alles doen om zoveel mogelijk winst te maken, voor hun eigen zak.
    overal wordt bezuinigd op personeel-kosten. zie wat in de jaren 60 gebeurde, men wilde niet meer per uur betalen en dus werden vliegtuigen met turken en Marokkanen ingevlogen. later gingen productiebedrijven naar zuid-oost Europa en weer later naar china, Thailand, Vietnam etc om maar zo min mogelijk kosten te hebben. toen en nu gaat het in die landen niet goed met personeel/rechten/lonen/veiligheid want dat kost geld.
    als men niet meer wil betalen dan moet men een andere keuze maken. kleine portemonnee: vakantie in eigen land op camping of b&b, of 1x per 3 jaar op vakantie. bedenk andere oplossingen maar gun ook personeel in een andere omgeving een goed loon, gezondheid, leven etc

  5. Carmen Wijngaarde says:

    Weet U dat badhanddoeken en theedoeken zeer vaak als dweil gebruikt werden en worden,Corona Eyeopener?Wie verandert gewoonten vanaf de jeugd meegenomen.Wat zijn je eigen normen zond dwangmatig genoemd te worden?

  6. Carmen Wijngaarde says:

    Weet U dat badhanddoeken en theedoeken zeer vaak als dweil gebruikt werden en worden,Corona Eyeopener?Wie verandert gewoonten vanaf de jeugd meegenomen.Wat zijn je eigen normen zond er dwangmatig genoemd te worden?