e-bike

Snelle e-bike vraagt om aangepast fietsgedrag: test uw kennis met online cursus

Het is helaas onontkomelijk, met het toenemen van de leeftijd neemt het reactievermogen af. Over het algemeen wordt er met het stijgen van de jaren daarom steeds minder en langzamer gefietst. De komst van de e-bike heeft dat echter compleet veranderd. We fietsen meer, verder en bovenal sneller. Met alle risico’s van dien. Om het almaar stijgende aantal ongelukken terug te dringen en de veiligheid te bevorderen, biedt Veilig Verkeer Nederland (VVN) nu een ‘opfriscursus’ aan.

Gratis online cursus

Met het aantal e-bikes in het land neemt ook het aantal ongelukken ermee toe. “De fietser is opeens sneller geworden en daar is nog niet iedereen op voorbereid”, aldus VVN. Uit balans raken, tegen een paaltje fietsen, vallen bij het op- en afstappen of uit de bocht vliegen, zijn volgens VVN een aantal voorbeelden van de ongevallen. Om de veiligheid van gebruikers van een e-bike te bevorderen biedt VVN hen een ‘opfriscursus’ aan. De gratis online cursus biedt tips en de mogelijkheid om vragen te stellen over het gebruik van de e-bike.

Fietsgedrag aanpassen

Fietsers kunnen zelf bewuster fietsen door hun snelheid aan te passen, ver vooruit te kijken, handen uit te steken, uit de dode hoek te blijven en een helm te dragen. Daarnaast raadt VVN aan om bij de fietsenmaker de e-bike af te stellen op 20 kilometer per uur in plaats van 25 kilometer per uur. Ook kunnen schijfremmen helpen bij de fietsveiligheid, omdat die bij het remmen minder kracht vergen en de remweg korter wordt.

Extra opletten bij budgetfietsen

Met budgetfietsen is het extra oppassen geblazen. Uit recent onderzoek van de ANWB blijken de remmen vaak niet in orde te zijn. Bij 8 van de 10 geteste elektrische budgetfietsen van rond de 1.000 euro zijn de remmen te zwak gebleken. Mede door een te lange remweg raadt de organisatie uiteindelijk slechts 4 van de geteste e-bikes aan. Met een langere remweg neemt het risico op een ongeval in het verkeer toe, waarschuwt de ANWB. Dat risico neemt verder toe als de fiets ook nog wordt overbelast. Elke fiets heeft een maximaal toegestaan gewicht van gemiddeld 130 kilo voor de fiets, de berijder en de eventuele bagage. Naast de remmen zijn tijdens de inspecties sowieso meer minpunten dan pluspunten gevonden bij de goedkopere fietsen. Van een rammelende accu en gevaarlijke uitsteeksels op de bagagedrager tot een losse koplamp en erbarmelijke bedrading.

Vaker zwaarder gewond

Volgens expertisecentrum VeiligheidNL zijn mensen op een elektrische fiets in 2019 vaak zwaarder gewond geraakt dan mensen op een gewone fiets. Volgens het onderzoek komt dat doordat men harder rijdt, maar ook doordat relatief veel ouderen op een e-bike rijden.

Lees ook: tips om de conditie van uw fietsaccu te verbeteren en de levensduur te verlengen.
E-bike of ‘gewone’ fiets: welk fietstype is de grootste calorieënverbrander?
Zadelpijn voorkomen.
Fietsen in coronatijd, welke etiquette geldt er op het fietspad?

(Bron: Veilig Verkeer Nederland, ANP, ANWB)

Geef een reactie