Op vakantie met een elektrische auto? Met deze tips bent u goed voorbereid

Steeds meer mensen gaan met een elektrische auto op vakantie. Maar waar u bij een benzineauto alleen maar hoeft te tanken en dit op veel plekken onderweg kan, werkt dat bij elektrisch rijden net even anders. In dit artikel geven we u daarom tips om goed voorbereid (en daarmee hopelijk ook ontspannen) op reis te gaan.

Bekijk voor vertrek waar u de elektrische auto kunt opladen

Een gemiddelde elektrische auto heeft meestal een bereik van 200 tot 400 kilometer. Het is daarom raadzaam om vooraf te bekijken waar u uw elektrische auto tijdens de reis kunt opladen. Laadapps zijn hierbij erg handig, bijvoorbeeld van de ANWB of A Better Routeplanner. Beide zijn (in de basis) gratis en u hoeft geen lid te zijn. Ze laten u zien waar laadpalen staan, of deze vrij zijn en hoe snel u er kunt laden.

Goed om te weten: neemt u een route door de bergen? Of gaat u op reis met een caravan of vouwwagen? Dit is van invloed op uw actieradius (de maximale afstand die een voertuig kan afleggen zonder opladen). Houd er dan rekening mee dat u extra laadstops inplant.

Zorg voor de juiste kabel

Controleer voor de zekerheid altijd even of u de juiste laadkabel bij u heeft. Een zogenoemde type-2 stekker, ook wel bekend als de Mennekes-stekker, is de standaardkabel waarmee u (in Europa) bijna overal kunt laden bij publieke laadpunten.

Neem meerdere (laad)passen mee

Het is slim om vóór vertrek te controleren welke laadpassen werken in het land waar u naartoe gaat (en de landen waar u doorheen komt). Niet alle laadpalen werken namelijk met dezelfde pas, zeker in het buitenland niet. Soms is het daarom verstandig om (voor de zekerheid) een lokale laadpas aan te vragen.

Goed om te weten: Fastned, Allego en Ionity en de grote Duitse aanbieder EnBW accepteren vrijwel altijd Nederlandse laadpassen. Daarnaast kunt u op steeds meer plekken ook met andere betaalmethodes (zoals bijvoorbeeld een creditcard) betalen. Maar ga hier beter niet zomaar vanuit.

Probeer bijtijds te laden

Rijd niet door tot u nog maar 5 procent acculading heeft. Probeer te laden als u (minimaal) nog zo’n 15 procent acculading heeft en houd vooral op drukke(re) vakantieroutes wat extra stroomreserve aan bij het rijden naar een volgende laadplek. Is het daar te druk, dan kunt u nog een alternatief laadstation bereiken. In dat geval is het ook slim om stroom te besparen door langzamer te rijden en uw airco beperkt te gebruiken.

Goed om te weten: vanaf zo’n 100 kilometer per uur stijgt het energieverbruik van een elektrische auto behoorlijk. Wilt u toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.

De kosten voor laden lopen per land uiteen

De kosten voor laden kunnen in Europa verder flink verschillen. Het kan daarom raadzaam zijn om u vooraf te verdiepen in de (lokale) kosten. De ANWB heeft hier in 2024 onderzoek naar gedaan. In Noorwegen was u toen het voordeligst uit en in Zwitserland betaalde u het meest. In Spanje en Frankrijk was het opmerkelijk genoeg goedkoper om een snellader te gebruiken, dan een reguliere laadpaal.

Bereken indien nodig de trekkracht van uw elektrische auto

Niet alle elektrische auto’s kunnen een aanhanger of caravan trekken. Dit komt door de capaciteit van de motor. Als deze niet voldoende is, kan de motor oververhit raken. Weet u niet hoe dit bij uw auto zit? Met deze rekentool kunt u de trekkracht van uw auto berekenen.

Op een veerboot is een elektrische auto niet altijd toegestaan

Maakt u tijdens uw vakantie gebruik van een veerdienst? Let dan goed op of uw auto hier is toegestaan. In het buitenland gelden er soms afwijkende regels voor elektrische, hybride- en waterstofauto’s. Dit komt doordat er in geval van nood mogelijk een grote(re) reddingsoperatie nodig is, omdat een elektrische auto moeilijk te blussen is.

Laden bij uw accommodatie

Vrijwel alle grote(re) hotelketens hebben een laadpaal ter beschikking, maar bekijk dit altijd even goed voordat u boekt. Bij vrijwel geen enkel hotel kunt u volgens de ANWB een laadpaal reserveren, maar als u tijdig belt dat u eraan komt, is een hotel vaak bereid een laadpaal voor u vrij te houden. Houd er ook rekening mee dat deze laadpalen vaak langzaam of verouderd zijn.

Let tot slot ook op ‘overige zaken’

En wat voor auto u ook heeft: controleer vooraf de technische staat en bereid u ook goed voor op het land waar u naartoe gaat (en de landen waar u doorheen moet om hier te komen). Met de bijbehorende reisadviezen, maar misschien zijn er ook wel milieusticker en/of tolvignetten nodig of is een bepaalde handeling ineens onverwachts illegaal.

(Bron: MAX vakantieman, ANWB, Milieu Centraal. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Heer Bommel says:

    “Vrijwel alle grote(re) hotelketens hebben een laadpaal ter beschikking.”
    Wij zijn nogal wat op reis door half Europa. Daarom weet ik uit ervaring dat ketens als Holiday Inn, Best Western en co slechts bij uitzondering een laadpaal hebben.

    Nog een tip voor degene die met een EV in Tsjechie op vakantie gaan:
    In Tsjechië hoef je, met een vol-elektrische auto (BEV) geen tol te betalen op hun tolwegen. Maar je moet daar wél vooraf ontheffing voor aanvragen en verkrijgen.
    Dat gaat (helaas) eigenlijk alleen maar als je op edalnice.cz/en/index.html#/validation
    een formulier (edalnice.cz/wp-content/uploads/SFDI_formular_dalnicni_znamka_osvobozeni_A_interaktivni.pdf) invult en dat op een wat groter postkantoor in Tsjechië ondertekent en je daar identificeert.
    Ze plakken er daar dan een sticker op en je betaalt CZK50 (€2) en je stopt dat formulier mét een kopie van je kentekenbewijzen (alle delen) in een envelop en stuurt dat op naar:
    SFTI
    Sokolovská 1955/278,
    190 00 Prague 9,
    Tsjechië
    De postzegel kost CZK39 (€1,56).
    Normaliter krijg je binnen 4 werkdagen een email met de goedkeuring.

    Ja, het lijkt lastig maar als je het gedaan hebt, spaart het voortaan wel geld. En stickers.
    Dus nog één keer CZK200 voor één 1-dagsticker betalen en dit doen en klaar ben je.