vliegtuigpassagiers

OM pakt vaker onhandelbare vliegtuigpassagiers aan

Sinds 2010 is het aantal onhandelbare vliegtuigpassagiers meer dan verdubbeld. Landelijk luchtvaartofficier Frances Schlingemann slaat alarm en is een offensief begonnen tegen passagiers die zich misdragen door ze meteen voor te geleiden.

Veiligheid in gevaar

Dronken en onhandelbare vliegtuigpassagiers veroorzaken zoveel overlast dat de veiligheid in gevaar is. Sinds 2015 is het aantal zaken tegen dergelijke passagiers met 37 procent toegenomen, meldt het AD. In 2017 hebben 985 passagiers zich op Schiphol of aan boord van een vliegtuig misdragen, blijkt uit cijfers die de krant bij de inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft opgevraagd.

Meteen voorgeleiden

Schlingemann heeft de jacht geopend op asociale vliegtuigreizigers. “Ik ben de eerste die een offensief is begonnen tegen passagiers die zich misdragen door ze meteen voor te geleiden.” De verdachte krijgt dan meteen een boete of een dagvaarding om op zitting te verschijnen. In 2015 zijn er nog geen 70 zaken bij het Openbaar Ministerie behandeld tegen passagiers die zich hebben misdragen. In 2017 is dit gestegen tot bijna 100.

Instapkaart verplichten bij alcoholgebruik?

Schlingemann pleit ervoor dat passagiers hun instapkaart moeten laten zien bij het afrekenen van alcohol in een bar op Schiphol. Als een klant zich dan misdraagt, kan de juiste bemanning daarover eerder worden geïnformeerd. Schiphol benadrukt dat het bij ongeveer 68 miljoen passagiers goed gaat en dat zij niet willen dat alle reizigers de dupe worden van een relatief klein aantal overlast gevende dronkenlappen. De luchthaven overweegt wel om in de horecagelegenheden aandacht te vragen voor ‘verantwoord alcoholgebruik’ en de risico’s dat mensen anders geweigerd kunnen worden op de vlucht.

Europarlementariërs Peter van Dalen en Matthijs van Miltenburg pleiten voor een grensoverschrijdende lijst van overlastgevers.

(Bron: ANP, AD)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Met de financiele bereikbaarheid van het gepeupel voor vakantievluchten, werd het sociale niveau van reizigers ernstig verlaagd. Maak vliegen veel duurder en zet de stoelen een beetje verder uit elkaar. Mijn vrouw heeft een beperking en kan niet lang lopen en/of staan. Daarom nemen we altijd sociale assistentie, zodat ze met een rolstoel gebracht en gehaald wordt. meerdere malen hebben we ervaren, dat een A-sociale gek, de plaats van mijn vrouw in de rolstoel had ingenomen, voordat we uitgestapt waren. Meerder malen heb ik ervaren, dat een zelfde soort A-sociale gek, meent zijn stoel in de slaapstand te moeten zetten, zodat ik de rugleuning van iemand vóór me in mijn gezicht kreeg. Als je daarvan iets zegt heb je veel kans op ruzie. Je krijgt een grote bek of helemaal geen reactie. Totdat de serveerster/verkoopster ingrijpt. Het is ook raadzaam, dat bij assistentie gevraagd wordt naar de aanvraag bij het uitstappen na een vlucht, bij de betrokkene. Zo kan een A-sociale profiteur niet de plaats innemen van een gehandicapte, in een rolstoel. En dan heb je nog de dronken reiziger, die zijn vliegangst wil verdoven met het overmatig nuttigen van alcohol. Blijf thuis als je vliegangst hebt. Aan de ander kant wil ik de vliegmaatschappijen aanduiden als eerste klas hufters. Die menen om elke week meer passagiers te moeten vervoeren als de week ervoor. Denk aan de gezondheid en veiligheid van de klanten en de mensen over wiens dak/huis/hoofd gevlogen wordt.