NS probeert ‘ideale rijstijl’ uit om herfstvertragingen te voorkomen

Met de intrede van de oktobermaand begint voor de NS het herfstseizoen. Regen en blaadjes zorgen elk jaar weer voor problemen in dit jaargetijde. De sporen worden er spekglad van, de wielen slippen weg en beschadigen sneller, waardoor er weer tijdrovende reparaties noodzakelijk zijn. Vervolgens ontstaat er een kettingreactie aan vertragingen op het spoor. Dit jaar start er een proef om de herfstgerelateerde problemen met ‘slim rijden’ de kop in te drukken.

Verdere verbetering herfstpunctualiteit

De afgelopen jaren is de puntactualiteit van NS in de herfst al sterk verbeterd. Sinds 2012 is die van 83 procent naar 89 procent gegaan. Wat betekent dat 9 op de 10 reizigers binnen 5 minuten van de geplande aankomsttijd ook daadwerkelijk arriveren. In die periode van 2012 tot heeft het weer wel meegeholpen. Slechts 1 grote herfststorm is er in die tijd te tellen. De NS hoopt dat verdere verbetering van de punctualiteit mogelijk is als machinisten slimmer rijden. In januari 2018 zijn daarvoor ervaren machinisten benaderd om te onderzoeken of er een ideale rijstijl bestaat om op glad spoor te rijden. En dat werpt inmiddels al vruchten af.

Minder vertragingen en treinuitval

Zo is inmiddels bekend dat het slippen op vochtige rails vooral voorkomt bij een snelheid tot 80 km per uur. De anti-blokkeerinrichting (ABI) geeft dan een melding, waarna.de machinist snelheid mindert tot de treinwielen grip terug hebben. Machinist Marie-Alice Wubbe, al 20 jaar treinbestuurder, legt tegenover het AD uit: “al met al is het de kunst om zo vloeiend mogelijk op te trekken en af te remmen zodat de trein nét onder het wegslippunt blijft.” De nieuwe uniforme rijwijze is de afgelopen tijd doorgerekend en getest in de treinsimulatoren van de NS in Amersfoort. NS denkt het aantal keren dat een trein slipt er flink mee te kunnen terugdringen. Met als resultaat minder vertragingen en treinuitval. De herfstpunctualiteit kan daar in theorie boven de 90 procent mee uitkomen.

Praktijktest

Een praktijktest moet uitwijzen of de theorie klopt. Vanaf deze maand vindt er daarom op 3 trajecten een proef plaats: Vlissingen – Roosendaal, Eindhoven – Venlo en Maastricht -Roermond. Met slipsensoren en GPS in treinen en meetpunten op de trajecten meet NS Data & Analytics alle gegevens. Die worden vervolgens geanalyseerd. Machinisten geven daarnaast via Whatsapp ook door waar er gladde sporen zijn. Door plaats en tijd te melden, wordt in kaart gebracht waar zich dat het vaakst voordoet. Begin 2019 zijn de uitkomsten bekend en als de nieuwe methode van rijden inderdaad werkt, worden volgend jaar alle 3300 machinisten getraind.

Meer herfstmaatregelen

Naast het slimme rijden neemt NS in de herfst meer maatregelen. Van half oktober tot en met half december wijzigen op enkele trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één minuut. Hierdoor heeft de machinist net wat meer speling om geleidelijk op te trekken en weer af te remmen zonder meteen vertraging op te lopen. Daarnaast wordt in regio’s waar het spoor vaak glad is in de herfst door ProRail en NS een speciale gel met zanddeeltjes op de rails gespoten om deze stroef te maken. Ook heeft ProRail verspreid over het land storingsploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat staan die in bijzondere weersomstandigheden kunnen ingrijpen. Om te voorkomen dat het spoor of de bovenleiding beschadigd raken door omvallende bomen tijdens een storm worden bomen en struiken extra gesnoeid.

Lees ook: waarom het juist milieuvriendelijk is als treinen snel optrekken naar topsnelheid.

(Bron: AD, NS)

Geef een reactie