Meer dan miljoen automobilisten geven geen gehoor aan terugroepacties

Als automerken een constructie- of ontwerpfout constateert bij 1 van hun modellen, laten zij dit altijd weten aan de eigenaren van deze auto’s. Dat heel veel mensen dit advies in de wind slaan, blijkt uit onderzoek van het radioprogramma Reporter Radio. Volgens Reporter Radio rijden er zo’n 1 miljoen auto’s rond in Nederland waar mogelijks iets aan mankeert. 

Brief op de mat

Het radioprogramma baseert haar onderzoek op cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het RDW is de instantie die alle terugroepacties bijhoudt. Lang niet alle terugroepacties die RDW registreert zijn heel urgent, maar sommige zijn dit absoluut wel. Over de echt serieuze zaken stuurt de fabrikant van de auto altijd een brief naar de bezitters, zodat zij op de hoogte zijn van een mogelijk mankement en dit kosteloos kunnen laten maken.

Te veel moeite

Heel veel mensen geven geen gehoor aan deze oproep en blijven zodoende rondrijden in een auto waar mogelijk iets mis mee is. Waarom mensen de brief niet serieus nemen is niet onderzocht door Reporter Radio, maar mogelijk komt dit omdat men de brief niet eens heeft gelezen of het te veel moeite vindt om naar de garage te gaan om de auto te laten maken. En dat terwijl de gebreken aan deze auto’s in potentie kunnen zorgen voor verkeersongevallen.

Ga alsnog naar de dealer

Heeft u ook ooit zo’n brief gehad van de fabrikant van uw auto en hier destijds geen gehoor aan gegeven? Dan is het verstandig om alsnog bij uw dealer langs te gaan. “Zo’n brief is vaak een preventieve waarschuwing, maar wel gebaseerd op incidenten. Het is dus echt geen flauwekul”, zegt Paul de Waal van BOVAG hierover. “Het enige wat het u kost is tijd, want het mogelijke mankement wordt gratis gerepareerd.”

(Bron: Algemeen Dagblad, Bovag, BNR Nieuwsradio, RDW)

Geef een reactie