Maxime op reis: Gran Canaria

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Deze keer verkennen we Gran Canaria, met zijn mooie natuur, pittoreske plaatsjes en het heerlijke klimaat. Alhoewel het weer deze keer ook even wat mindere kanten voor ons in petto heeft…

Zandduinen

Omdat we in een week tijd een hoop van het eiland willen zien, hebben we in Nederland een huurauto geregeld en die halen we op nadat we geland zijn. Vanaf het vliegveld is het een klein half uur rijden naar het zuiden van het eiland, waar we in de badplaats Play del Inglés zullen verblijven. Het is nog vroeg op de dag en na de lunch besluiten we om te voet het plaatsje te verkennen. We lopen onze straat uit richting de beroemde duinen die Playa del Inglés en het ernaast gelegen Maspalomas van elkaar scheiden. Hier is ook het natuurgebied La Charca gelegen, waar veel trekvogels vertoeven. De duinen zijn natuurlijk ontstaan en veranderen onder invloed van de wind continu van uiterlijk. Het levert mooie plaatjes en een prachtige wandelroute op.

Playa del Inglés

We vervolgen onze route langs de promenade, richting het centrum van Playa del Inglés. Het valt ons op dat de tijd op sommige plekken een beetje stil gestaan heeft. Enkele tientallen jaren geleden hebben we het eiland ook al eens bezocht en aan sommige gebouwen is af te zien dat er in de tussentijd niets aan gedaan is. Verder zijn er vooral nieuwe hotelcomplexen verrezen. Omdat de wekker wel erg vroeg gegaan is die nacht keren we zo zoetjesaan terug naar ons eigen hotel.

De dag erna brengen we met een goed boek door aan het zwembad en daarna zijn we er helemaal klaar voor om meer van het eiland te zien. Na het ontbijt pakken we onze spullen in voor een dagje Las Palmas en een stukje binnenland.

Las Palmas de Gran Canaria

Hoofdstad Las Palmas de Gran Canaria is in het noordoosten van het eiland gelegen. De oudste wijk van de stad, de Vegueta, staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. We parkeren onze auto in deze wijk in de buurt van het Plaza de Santa Domingo, een mooi plein, waar de Santa Anakathedraal aan gelegen is. U kunt het dak van de kathedraal bezoeken, maar daarvoor moet wel een kleine toegangsprijs betaald worden. Een lift brengt u vervolgens rap naar boven, dus u hoeft geen traptreden te beklimmen. Vanaf het dak heeft u een mooi uitzicht over de Atlantische oceaan en de omliggende stad. Eventueel kunt u het laatste stukje van de toren beklimmen, maar het uitzicht wordt er niet veel spectaculairder op en de ruimte boven is beperkt.

Casa de Colón

Vervolgens bezoeken we (tegen opnieuw entree) de binnenplaats van de kerk, het museum en de kerk zelf. Waarna we verder Las Palmas inlopen, waarbij we onderweg langs het schitterende Casa de Colón komen. Het gebouw wordt betiteld als één van de mooiste van Las Palmas en naar verluidt heeft Christoffel Columbus er tijdelijk verbleven. Vanwaar ook de naam: in het Nederlands huis van Columbus.

Pico de Bandama

We wandelen verder over een aantal pleinen en door de winkelstraten, voor we onze auto weer opzoeken. Voordat we terug richting Playa del Inglés gaan willen we eerst nog een stukje binnenland bekijken. Inmiddels heeft het zonnetje zich achter donkere wolken verstopt en de eerste druppels vallen uit de lucht. Het geeft de omliggende bergen een wat dramatische aanblik. De wegen worden steeds smaller en steiler, terwijl we naar de top van de berg rijden. Eenmaal boven is er een parkeergelegenheid en daarvandaan hebben we een prachtig zicht op de dalen en bergen in de wijde omtrek en de oude krater van de vulkaan de Pico de Bandama.

Gran Canaria

We rijden zoveel mogelijk over binnenwegen terug en komen tegen het eind van de middag bij ons hotel aan. Het water komt inmiddels met bakken uit de lucht. Niet helemaal wat wij op dit Canarische eiland verwachten, maar op het overdekte balkon is het prima toeven, want de temperatuur blijft heerlijk.

Rondje eiland

Na een nacht waarbij het flink heeft gespookt, treffen we de omgeving van het hotel de ochtend erna in chaos aan. Overal liggen ligbedden, tafeltjes, bekertjes en delen van planten en bomen. Gelukkig is het inmiddels droog, maar er staat nog wel een flinke wind. Voordat we op pad gaan eerst dus maar eens rustig ontbijten. Dan komt de zon gelukkig al steeds meer door en dat is maar goed ook, want vandaag willen we een ‘rondje eiland’ ondernemen. Voor het grootste gedeelte volgen we daarvoor de kustweg, maar af en toe gaan we iets verder het land in. We vertrekken in westelijke richting en onze eerste bestemming is de kustplaats Puerto Rico. We verbazen ons erover hoeveel bebouwing ze er op zo’n klein stukje grond hebben weten te krijgen.

Puerto de Mogan

Via een werkelijk schitterende bergweg, met watervallen en steile rotsen, vervolgen we onze route richting Puerto de Mogan. De haven, de smalle straatjes en kleurrijke huizen begroeid met bougainville kunnen ons enorm bekoren.

Puerto de las Nieves

Onze tocht gaat nu een flink stuk verder door de bergen richting het noordwesten van het eiland. Het is hier heel erg rustig op de weg, wat ons de gelegenheid geeft goed van de omgeving te genieten. In het charmante plaatsje Puerto de las Nieves bekijken we de restanten van de ‘vinger van god’, een rotspartij in de vorm van een vinger die richting hemel wijst, maar die tijdens een storm is afgebroken. Voor liefhebbers van vis zijn hier vele visrestaurantjes te vinden.

Gran CanariaGran Canaria

Gáldar

Eigenlijk is het plan om vervolgens Gáldar te bezoeken in het noorden van het eiland, maar het lijkt wel of al het verkeer van Gran Canaria zich hier in de nauwe straten verzameld heeft. De doorgaande weg blijkt te zijn afgesloten en met een slakkengang verplaatst iedereen zich via dezelfde smalle straten het stadje in en uit. We besluiten het plaatsje te laten voor wat het is en vervolgen onze weg richting het oosten van het eiland. Al snel komt Las Palmas weer in zicht, maar deze stad hebben we een dag eerder natuurlijk al verkend, dus die rijden we vandaag voorbij. Omdat er niets meer te merken is van het noodweer van de nacht ervoor besluiten we de laatste 2 uurtjes van de dag aan het zwembad door te brengen.

Grand Canyon?

Het binnenland roept en vanuit Playa del Inglés rijden we de bergen in, richting Fataga. Deze omgeving kunnen we iedereen aanraden die ook maar enigszins van bergen houdt. Binnen enkele minuten is de badplaats uit het zicht verdwenen en we rijden via een kronkelige bergweg met de mooiste uitzichten die we ons maar kunnen wensen. Heel even wanen we ons terug in de Grand Canyon in Amerika, maar we hebben er deze keer een stuk minder ver voor hoeven reizen. Op verschillende punten zijn plateaus gerealiseerd, vanwaar genoten kan worden van de omliggende bergen en dalen, uitgesleten door riviertjes.

Roque Nublo

We vervolgen onze route naar het op 1817 meter hoogte gelegen Roque Nublo, waar we via vele kleine dorpjes en smalle bergwegen aankomen. Vanaf de parkeerplaats is het nog een flink eind klimmen, dus goed schoeisel en een goede conditie zijn een vereiste. Het eerste gedeelte van het pad is goed beloopbaar, maar al gauw wordt het steiler en de stenen waarover we lopen beginnen steeds losser te liggen. Halverwege de top vinden we het welletjes en keren we terug, maar niet voor nog eens goed onze ogen uitgekeken te hebben.

Hoogste punt

Op naar de volgende top, Roque Bentaiga en vervolgens het hoogste punt van Gran Canaria, de Pico de las Nieves (1949 meter). Hier is een uitzichtpunt gerealiseerd, dat direct vanaf de parkeerplaats bereikbaar is. Vandaag bestaat het uitzicht helaas vooral uit de omliggende wolken, maar af en toe zien we een flard van de spectaculaire vergezichten. We rijden de berg via de noordoostkant naar beneden en hebben daar zicht op een inmiddels totaal begroeide vulkaankrater.

Grotwoningen

Via een smal bergweggetje vervolgen we onze rit naar Ingènio en verder richting de oostkust. We hebben gelezen over een vallei tussen Ingènio en Agüimes, waar de mensen tegenwoordig nog steeds in grotwoningen wonen. Met een beetje zoeken vinden we het begin van de vallei. Eerst valt het ons een beetje tegen, maar des te verder we rijden, des te mooier wordt het, met steile rotsen en weeldering groen. Ook vinden we inderdaad de grotwoningen. Zeer de moeite waard om een stukje voor om te rijden.

Maspalomas

Op onze laatste dag nemen we een kijkje in de luxe badplaats Maspalomas. Naast prachtige, grote hotels zijn hier aan de promenade veel winkels en eetgelegenheden te vinden. Gezichtsbepalend is de bijna 60 meter hoge vuurtoren Faro de Maspalomas uit 1890. Ook zijn er enkele pretparken te vinden in Maspalomas. Daar hebben wij echter geen tijd meer voor, want in de namiddag vliegen we terug naar Nederland. Nog steeds, of misschien nog wel weer een beetje meer fan van de Canarische eilanden geworden.

Gran Canaria

Wat is uw favoriete plek op Gran Canaria?