snelheidsovertredingen

Kleine snelheidsovertredingen vaker beboet

Het aantal boetes voor kleine snelheidsovertredingen is in 2016 sterk gestegen. Steeds vaker is de verkeersboete relatief klein. Door de nieuwe verkeerscamera’s kan 1 kilometer te hard rijden al een boete opleveren. Dat meldt het Algemeen Dagblad (AD) op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). 

130 kilometer wegen

In 2016 werden er maar liefst 3,1 miljoen bekeuringen opgelegd aan mensen die minder dan 5 kilometer per uur te hard reden. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van 2015. De grootste toename is te zien op de wegen waar 130 kilometer per uur de maximum snelheid is. 69.000 automobilisten kregen een boete, na een meetcorrectie van 5 kilometer, voor het rijden van 131 kilometer per uur. Deze boete is 20 euro, inclusief 9 euro administratiekosten.

Vernieuwde flitspalen

In 2016 zijn alle flitspalen in Nederland vernieuwd en gedigitaliseerd.  “De palen staan nu 24 uur per dag, 7 dagen per week aan. Het kan niet gebeuren dat bijvoorbeeld het rolletje vol is”, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.

Volgens Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV, zijn deze boetes een verkapt vorm van belasting. Ook schaadt het volgens hem het gezag en de geloofwaardigheid van de politie. Flitspalen en trajectcontroles vallen onder het OM en niet onder de politie.

Flitspaal Hilversum met stip op 1

De meest lucratieve flitspaal staat in Hilversum aan het Oostereind. Deze paal leverde in 2016 gemiddeld 710 euro per uur op. Dat staat gelijk aan 12 boetes per uur. In totaal werden er 102.966 boetes uitgedeeld voor een bedrag van 6.237.365 euro op.

Op nummer 2  staat de flitspaal aan de Henegouwerweg  Waddinxveen en op 3 de flitspaal aan de Prinses Beatrixlaan in Delft. In Nederland staan er in totaal 632 flitspalen. De kleine boetes leveren de overheid in 2016 in totaal 113 miljoen euro op.

(Bron: AD/NOS/ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Natuurlijk, worden steeds kleinere overtredingen bestraft met een steeds grotere som geld. De verkeersdeelnemers begaan steeds minder overtredingen en de totale som van de incasso moet wel op peil blijven. De overheid rekent immers op onze bijdrage aan het staatsinkomen. Een kwestie van rekenen.