De SOS-knop van het noodoproepsysteem zit meestal bij de achteruitkijkspiegel.

In nieuwe auto’s zit een noodoproepsysteem (eCall), hoe werkt dit?

Wie een auto heeft van na 1 april 2018, heeft hier standaard een noodoproepsysteem in zitten. Dit wordt ook wel eCall (Emergency Call) genoemd en is een veiligheidssysteem dat direct contact opneemt met de 112-centrale bij een ongeluk. We leggen uit hoe dit werkt.

Er gaat automatisch een signaal naar de 112-centrale

Het noodoproepsysteem werkt in heel de Europese Unie en is verplicht in alle nieuwe auto’s. Wanneer u een ongeluk krijgt, wordt er automatisch een signaal uitgezonden. Dit wordt via de dichtstbijzijnde telefoonmast doorgestuurd naar de 112-centrale. Ongeacht in welk land binnen de Europese Unie u zich bevindt.

Hierbij wordt informatie doorgegeven, waardoor hulpdiensten sneller ter plekke kunnen zijn. Zo wordt de precieze locatie van het ongeluk doorgegeven, de rijrichting, hoeveel mensen er in de auto zitten, het soort voertuig en het type brandstof. eCall brengt vervolgens ook een spraakverbinding tot stand met de hulpdiensten. Zo kunnen zij bij u informeren hoe het gaat.

Infographic van de Rijksoverheid over eCall.Infographic Rijksoverheid

Wat als u een ongeluk heeft en het noodoproepsysteem niks doet?

U kunt zelf ook het noodoproepsysteem activeren. Bij de meeste auto’s zit bij de achteruitkijkspiegel een SOS-knop. Soms zit deze achter een klepje, zo kan het niet per ongeluk ingedrukt worden. Wanneer u een ongeluk krijgt en het systeem zelf niet inschakelt, kunt u dat handmatig doen. Dan wordt op dezelfde manier als hierboven contact gelegd.

112 smartphone ICE meldingen noodgeval
Lees ook: ICE-instellingen op uw smartphone: hoe zorgt u dat anderen uw naasten kunnen bellen in geval van nood?

Wat als u de SOS-knop per ongeluk indrukt?

Zoals gezegd hebben niet alle auto’s een klepje voor de knop zitten. Wat als u (of een van de (klein)kinderen) per ongeluk het noodoproepsysteem activeert? Dan kunt u de oproep annuleren door nogmaals op de knop te drukken.

Hoe zit het met de privacy?

Het eCall-systeem stuurt bij een ongeluk dus allerlei gegevens door. Dat gebeurt ook alleen bij een ongeluk of wanneer u zelf de knop indrukt. Het systeem kan verder niet bij uw gegevens. Ook wordt er niks doorgestuurd naar de autofabrikant, tenzij u dit zelf instelt.

Noodoproepsystemen van autofabrikanten zelf

Auto’s van voor 1 april 2018 kunnen ook al een SOS-knop hebben. Sommige autofabrikanten hebben eigen noodoproepsystemen. Hierbij hebben merken zelf een noodknop ingebouwd, waarbij u bij activatie bij de alarmcentrale van het automerk terecht komt. Die controleert of er noodhulp nodig is en kan hulpdiensten inschakelen. Mocht uw auto dit systeem hebben, kan het wel zijn dat daar kosten van een abonnement aan zijn verbonden.

De 112NL-app, voor wie geen eCall-systeem heeft

Is uw auto niet uitgerust met eCall of een systeem van het merk zelf? Dan kunt u, naast 112 bellen, via de 112NL-app ook noodhulp aanvragen. De app geeft automatisch uw locatie door, waardoor hulpdiensten sneller bij u kunnen zijn. In dit artikel leggen we uit hoe u de app installeert op uw smartphone. Deze app is ook handig wanneer 112 telefonisch niet bereikbaar is.

Alarmnummer 112 noodsituatie
Lees ook: Als 112 niet telefonisch bereikbaar is: hoe kunt u alsnog contact opnemen?

(Bron: Rijksoverheid, Europa.eu, AD. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie