Alarmnummer 112 noodsituatie

Als 112 niet telefonisch bereikbaar is: hoe kunt u alsnog contact opnemen?

Als een noodsituatie ontstaat, heeft het waarschuwen van de hulpdiensten prioriteit. Maar wat als er een storing is, waardoor u alarmnummer 112 niet kunt bellen? Dan zijn er meerdere opties om alsnog contact te kunnen leggen.

112: (vrijwel) altijd bereikbaar

Dat het telefoonverkeer plat komt te liggen en 112 verminderd bereikbaar is, is een zeldzaamheid in Nederland. Zelfs een telefoon zonder simkaart en/of beltegoed kan nog verbinding maken met het alarmnummer. De zendmasten van providers als Vodafone, KPN en T-Mobile hebben bovendien extra accu’s. Die zorgen ervoor dat de zendmasten zo’n 3 uur extra kunnen functioneren na een stroomstoring. Deze providers nemen meestal 112-oproepen van elkaar over, als er een storing bij één van hen is. Tijdens piekmomenten op het mobiele netwerk, zoals Oud & Nieuw, krijgen 112-oproepen ook altijd voorrang boven reguliere telefoontjes.

Bellen met vaste telefoon of simkaart verwijderen

Desondanks is het niet helemaal uitgesloten dat het telefoonnetwerk plat komt te liggen. Zo is er in april 2023 een grote, langdurige storing bij Vodafone. Ook het alarmnummer 112 heeft last van de verbindingsproblemen die hierdoor ontstaan. De Nederlandse veiligheidsregio’s raden aan om met een vaste telefoon te bellen, indien nodig en indien mogelijk. De vaste telefoons maken immers geen gebruik van het mobiele telefoonnetwerk. En wat als er een storing in het netwerk is en u ook geen vaste telefoon bij de hand heeft? Misschien kunt u proberen de simkaart uit uw mobiele telefoon te verwijderen. Want ook zonder simkaart kunt u dus het alarmnummer bereiken.

SOS-functie
Lees ook: Uw smartphone heeft een SOS-functie en zo vindt u die

Bellen of chatten via de 112NL-app

De 112NL-app is een hedendaags alternatief voor het klassieke alarmnummer. Het voordeel van deze app is dat de verbinding via internet tot stand komt. De 112NL-app is dus ook bereikbaar als het mobiele netwerk van uw provider niet actief is. U kunt via deze app bellen, maar de medewerkers van de meldkamer kunnen ook een chatgesprek met u starten. Als u doof of slechthorend bent of moeite heeft met spreken, is dit een extra handige uitkomst. In dit artikel leest u stap voor stap hoe u deze app op uw Android-smartphone, iPhone of iPad zet.

Voor iPhone 14-gebruikers: noodbericht via satelliet sturen

Gebruikers van de iPhone 14 hebben sinds maart 2023 de beschikking over een nieuwe functie. Hiermee kunnen ze via de satelliet een noodbericht aan de hulpdiensten sturen. Als u 112 belt en geen gehoor krijgt, kunt u via het aanraakscherm de optie ‘SMS bij noodgeval via satelliet’ aantikken. U krijgt vervolgens verdere instructies via het scherm van de iPhone. Heeft u SOS-contactpersonen ingesteld, via het menu ‘Medische ID’ van uw iPhone? Dan krijgen die SOS-contactpersonen ook een melding met uw locatie, als u via de satelliet contact opneemt met de hulpdiensten. Android-smartphones hebben dit soort functies op het moment van schrijven nog niet. Maar de makers hopen dit zo spoedig mogelijk alsnog te realiseren.

Heeft u een noodpakket in huis?

Uiteraard is het niet te hopen dat u ooit één van bovenstaande adviezen nodig heeft. Maar als u wel in een noodsituatie belandt, kunt u maar beter goed voorbereid zijn. Zo wijst de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in november 2022 op het belang van een noodpakket in huis, mochten zich calamiteiten voordoen. In dit artikel leggen we uit welke producten in zo’n noodpakket moeten zitten.

(Bron: Archief, NU.nl, ANP, Rijksoverheid, Politie, Support.Apple.com, Bright. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie