toerenteller

Hoe zit het? Wat is het nut van de toerenteller in de auto?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wat is het nut van de toerenteller in de auto?

Wat zeggen de meters?

Elke auto heeft een aantal meters die u informatie geven over het voertuig. Vaak essentiële informatie, want u wil natuurlijk niet te hard rijden of opeens langs de kant van de weg staan met een lege tank. Veel auto’s beschikken ook over een toerenteller, een meter die op het eerste gezicht niet zo heel belangrijk lijkt. Sommige automobilisten kijken er zelden naar. Toch zit de toerenteller er niet zomaar.

Nuttige informatie

Deze teller geeft immers aan hoeveel omwentelingen de krukas van de motor maakt. Simpeler gezegd vertelt de toerenteller u hoe hard de motor moet werken. Dit is belangrijke informatie, omdat u hieruit kunt opmaken of u de motor niet te veel of juist te weinig belast. Ideaal is om het toerental de gehele rit zo stabiel mogelijk te houden.

U houdt het toerental constant door op tijd te schakelen, indien u dit handmatig moet doen. Dit is niet alleen goed voor de motor zelf, maar zo rijdt u ook zo zuinig mogelijk. Hoe meer toeren, hoe meer brandstof de auto verbruikt. Volgens voorlichtigsorganisatie Milieucentraal is het verstandig om tussen de 2.000 tot 2.500 toeren door te schakelen. Dat betekent dat u rond de 50 kilometer per uur naar de 4e schakelt en bij 80 naar de 5 gaat. Vaak voelt u zelf ook wel aan wanneer u moet schakelen.

Automaat

De toerenteller kan dus als hulpmiddel gebruikt worden bij het schakelen, maar in een automaat is schakelen natuurlijk niet aan de orde. Toch hebben veel van dit soort auto’s ook een toerenteller. Waarom is dat zo? Op het internet lopen de meningen nogal uiteen, zo blijkt. In sommige artikelen wordt de toerenteller in een automaat betiteld als ‘nutteloos’, terwijl er ook stukken zijn waarin wordt gezegd dat deze meter ook in een automaat van pas komt. Dit laatste omdat het ook voor automaat-rijders handig is om te weten hoe hard de motor werkt en hoe (on)zuinig er dus gereden wordt. Ook kan een schommelend toerental duiden op problemen onder de motorkap. Bij handgeschakelde auto’s is dit laatste overigens ook het geval.

(Bron: BOVAG, ANWB, Cars.com, Autoweek, Algemeen Dagblad, KUS-USA. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord