Hoe vermijdt u de verkooptrucs van boekingssites?

Wie ooit een hotelkamer heeft geboekt via het internet, kent het misschien wel: bij het bekijken van het aanbod komt er opeens een pop-up tevoorschijn waarop staat dat het hotel bijna volgeboekt is en dat u echt snel moet beslissen. Voor deze, en andere verkooptrucs moeten potentiële klanten uitkijken, vinden consumentenwaakhonden. Hoe u dat doet? Hier een aantal tips. 

1. Weet dat u een keuze hebt

Anno 2018 stikt het van de boekingssites, maar veel mensen vallen altijd terug op dezelfde. Misschien is het goed om met deze gewoonte te breken, want het kan zijn dat hotelkamers op de ene site goedkoper zijn dan op de ander. Ook kan het geen kwaad om op de site van het hotel van uw keuze te kijken, want wellicht is de kamer hier goedkoper. Als een hotel is aangesloten bij een boekingssite, is de kans hierop echter wel klein, want deze sites dwingen de hotels om kamers niet aan te bieden voor lagere prijzen. Toch gebeurt het wel eens dat een hotelkamer op de site van het hotel zelf goedkoper is. Het hotel bellen kan overigens ook geen kwaad, want soms zijn er ook offline aanbiedingen.

2. Neem geen genoegen met het eerste het beste

Op boekingssites kunt u altijd uw wensen invullen. Vervolgens klikt u op ‘zoeken’ en dan komt er een resultatenlijst naar voren. Het meest geschikte resultaat staat bovenaan, zou u denken, maar zo makkelijk is het dus niet. In principe komt het hotel dat het meest afdraagt aan de boekingssite bovenaan te staan, zodat consumenten dit als eerste zien. Het is dus verstandig om niet alleen de eerste pagina met zoekresultaten te bekijken, maar om verder te klikken. Dit kan even duren, maar de kans is groot dat u dan wel iets vindt wat daadwerkelijk aansluit bij uw wensen.

3. ‘Boek nu!’ betekent niet altijd wat het lijkt

We benoemen het al in dit artikel, die leuzen die u voorbij ziet komen als u zoekt op bepaalde hotels op boekingssites. Het hotel zou al bijna volgeboekt zijn en u wordt aangemoedigd om snel te beslissen. Dit is vaak nergens voor nodig, omdat de sites niet álle kamers die een hotel heeft ‘verhuurd’. Vaak zijn er een aantal kamers beschikbaar gesteld en wordt een ander deel door het hotel zelf verhuurd. Als er staat ‘Boek nu!’ dan betekent dit dus dat de selectie kamers van de boekingssites bijna volgeboekt zijn, niet dat er helemaal geen kamers meer zijn.

4. Krijgt u echt ‘korting’?

Soms pretenderen boekingssites dat u korting krijgt op de kamer als u bij hen boekt. Deze kortingen zijn aan verandering onderhevig en zijn soms niet eens kortingen. Sterker nog: de kamer kan ergens anders goedkoper zijn dan op die ene site waar deze met korting wordt aangeboden. Ook hier geldt weer: vergelijken is zeer belangrijk.

(Bron: ACM, RTL Nieuws, De Telegraaf)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Baggerman says:

    Er worden veel te weinig kamers aangeboden als je alleen op pad gaat en dan durven hotels ook nog een hoge toeslag te berekenen soms wel honderd procent. Deze praktijken zouden verboden moeten worden want dat is en diefstal door het hotel en gebruik maken van de gelegenheid, daar de consument er niets extra voor krijgt.

  2. oosterwijck says:

    Er is iets goed mis met het reclamesysteem in de westerse wereld. Er zijn teveel “mee eters” tussen de basis van een product en de eindgebruiker. Om me te beperken tot de hotelbranche: Vroeger benaderde je een hotel en boekte een kamer. Nu is dat heel ingewikkeld gemaakt: je passeert een paar tussenpersonen (die bekendheid verwerven door veel dure reclame te maken), die pretenderen, dat ze goedkoper zijn als de directe benadering. Raar, raar, hoe kan dat? Conclusie, die z.g. tussenpersonen behoren tot een systeem van de hotelbranche, die de consument alleen maar méér geld uit de zak kloppen. De consument betaald niet alleen de hotelkamer, hij betaald ook de tussenpersonen, de dure reclamespotjes, de internetkosten.

    Vergelijk het is met een supermarkt: Stel dat er dure reclame gemaakt wordt, door een tussenpersoon, dat je niet zelf de boodschappen gaat doen, maar een tussenpersoon inhuurt die jouw boodschappenlijstje ontvangt, alle boodschappen keurig thuisbrengt en nog goedkoper is, als dat je het zelf doet. Terwijl hij dagelijks veel geld uitgeeft aan dure reclamespotjes op TV. Dat kan alleen maar als de supermarkt, vooraf, kunstmatig de prijzen opdrijft en vervolgens (denkbeeldige) korting geeft aan de tussenpersoon, die jou dan wijsmaakt, dat je een voordeel hebt.

    Mensen laat je niet gek maken. Het wordt tijd, dat de consument de reclameboodschappen gaat boycotten en alle reclameboodschappen negeert.