KLM

Consumentenbond daagt KLM voor de rechter om no show-beleid

De Consumentenbond spant een rechtszaak aan tegen luchtvaartmaatschappij KLM vanwege het zogenoemde no show-beleid. Dat houdt in dat retourtickets en eventuele overstapkaarten worden geannuleerd als iemand de heenvlucht mist. Reizigers die alsnog gebruik wil maken van de tickets, moeten een boete betalen die kan oplopen tot wel 3000 euro. Onacceptabel, vindt de Consumentenbond.

Veel klachten

De Consumentenbond kaart het discutabele beleid van KLM al in 2018 aan. Zij krijgen er veel klachten over, omdat er in feite dubbel betaald moet worden voor dezelfde reis en KLM dus 2 keer verdient aan 1 verkochte reis. Dit voelt voor veel consumenten onrechtvaardig, zeker als zij de heenvlucht missen buiten hun schuld om.

Ultimatum

Hoewel KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij is die een dergelijke clausule heeft opgenomen in de reisvoorwaarden, vindt de Consumentenbond die van KLM wel erg onvoordelig voor de reizigers. De bond besluit KLM daarop een ultimatum te stellen: of zij passen het no show-beleid aan, of er volgt een rechtszaak. Omdat KLM er niet voor heeft gekozen om het beleid aan te passen, is een gang naar de rechtbank nu dus de volgende stap.

No show al langer probleem

De Consumentbond is niet de eerste die KLM aanspreekt op het no show-beleid. De Belgische consumentenbond Test Aankoop heeft in het verleden al eens een zaak aangespannen tegen KLM om dezelfde reden en ook tv-programma’s Radar en Kassa hebben aandacht besteed aan dit beleid van KLM.

Bron: NOS, ANP, archief, Radar, Kassa

Geef een reactie