De Buffel gaat met pensioen

Na ruim 20 jaar trouwe dienst valt woensdag 29 augustus 2018 het doek voor de Buffel. Bij de aanschaf van de dieseltrein is het een van de modernste die de NS heeft rijden. Maar door de elektrificatie van het spoor, is de trein overbodig geworden. De laatste rit gaat naar het rangeerterrein van het Spoorwegmuseum in Utrecht. 

DM ’90

De Buffel rijdt sinds 1996 op het Nederlandse spoor. Hij rijdt de laatste jaren steeds minder maar nog wel tussen Zwolle en Kampen, het bekende Kamperlijntje, en tussen Almelo, Hengelo en Enschede. Het is een dieseltrein van het type DM ’90 en is de laatste trein die door de NS zelf is ontworpen. De naam dankt hij aan het uiterlijk aan de voorkant, de gestroomlijnde voorkant doet overkomen als een buffel.

Dieseltijdperk afgesloten

Het Spoorwegmuseum in Utrecht is blij met de komst van de Buffel. Peter-Paul de Winter van het museum is er niets mis met de trein, maar is hij overbodig geworden. Volgens Winter is het te vergelijken met toen in 1958 het stoomtreintijdperk is afgesloten. “Met de overdracht van de Buffel wordt het dieseltijdperk afgesloten”, aldus Winter bij RTV Utrecht. De meeste dieseltreinen heeft de NS verkocht aan het Roemeense Ferotrans. Zij zetten de treinen in tussen het noorden van het land en de hoofdstad Boekarest.

Laatste rit

Buffel 3426 rijdt vandaag zijn laatste rit naar het Spoorwegmuseum. Machinist Bernd-Jan Kraan heeft de eer. “Het is een tijdperk dat officieel wordt afgesloten en daar ben ik me wel van bewust”, aldus Kraan. Het is een symbolische laatste rit, want de trein blijft er niet. Hij is tot eind oktober 2018 in het museum te zien. Daarna gaat hij naar een depot, want de Buffel is nog te ‘jong’ om permanent in het museum te staan. Overigens verdwijnen niet alle dieseltreinen van het spoor. Regiovervoerder Arriva heeft nog wel dieseltreinen rijden.

(Bron: NOS)

Geef een reactie