Eenmalig inchecken van de baan. NS wil wel meer treinen en kortere reistijd in 2020

Wie reist met het openbaar vervoer en gebruik maakt van verschillende vervoerders, moet vaak meerdere keren in- en uitchecken. Een praktische oplossing zou zijn om over te gaan op 1 systeem. Lange tijd lijkt dit een mogelijkheid, maar het huidige kabinet vindt de investering te duur. Maar er is ook goed nieuws, want de NS zet vanaf 2020 meer treinen in op verschillende trajecten. Dat moet voor ruim 51.000 mensen een snellere treinreis opleveren en betere verbindingen van- en naar het noorden en oosten van ons land.

1 in- en uitchecksysteem

Het vorige kabinet belooft in 2015 een invoering van ‘enkelvoudig’ in- en uitchecken. Dit gebeurt op aandringen van de Tweede Kamer, want het huidige systeem blijkt niet gebruiksvriendelijk. Reizigers maken met het huidige systeem regelmatig fouten en worden op extra kosten gejaagd. Ook kost het iedere keer in- en uitchecken te veel tijd, aldus het toenmalige kabinet.

Minder fouten

Niet alleen het kabinet, ook de vervoerders erkennen het probleem. Alleen het invoeren van 1 systeem is niet eenvoudig en kostbaar om te maken, 22 miljoen euro, en te onderhouden, kosten jaarlijks ruim 7 miljoen euro. In de afgelopen jaren is er veel veranderd. Uit recent onderzoek blijkt dat er minder fouten worden gemaakt. In 2017 reizen 400 miljoen mensen met de trein en bij 211.000 gevallen (0,06 procent) is een verkeerde paal gebruikt. Dat staat in de brief die staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Volgens Van Veldhoven is door de verbeterde reizigersinformatie en het sluiten van ov-poortjes op stations, het aantal fouten en overstapproblemen behoorlijk afgenomen.

Meer intercity’s

Hoewel het nieuwe spoorboekje pas net van kracht is, wordt er al weer druk gewerkt aan de dienstregeling voor het volgende jaar. En dat belooft wat, want de NS wil vanaf 2020 meer intercity’s inzetten. Reizigers in Noord-Nederland gaan er op vooruit. Dankzij de nieuwe sprinters die dit jaar op het spoor zijn gekomen, wordt de verbinding tussen Groningen en Zwolle 4 minuten sneller. De route Leeuwarden-Meppel wordt ook sneller. Reizigers uit Friesland zijn door een betere overstap op Meppel een kwartier eerder in de Randstad. Het aantal reizigers vanuit Deventer naar de Randstad is enorm toegenomen. De NS wil daarom op de route Utrecht, Apeldoorn en Deventer in de spits van 1 naar 3 intercity’s per uur. Tussen Dordrecht en Eindhoven wil de NS graag 4 keer per dag een intercity laten rijden.

Ook in de Randstad worden meer treinen ingezet voor een betere doorvoer van passagiers. Het aantal intercity’s tussen Utrecht en Amersfoort gaat van 4 naar 6 per uur. In de zomer gaan er 6 strandtreinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort, dat zijn er nu 4.

Meer treinen tussen Amsterdam en Londen

De internationale tak van de NS voert diverse veranderingen door om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken. Zo wordt een aantal  Thalyssen verlengd om meer passagiers te vervoeren en vertrekken ze eerder zodat zij voor de opening, 10.00 uur, van Disneyland Paris ter plaatse zijn. De NS is met Eurostar in gesprek om het aantal treinen tussen Amsterdam en Londen uit te breiden naar 4 per dag. Nu gaat de trein nog 3 keer per dag.

Om het rooster zo punctueel mogelijk te maken wordt de dienstregeling vanaf 2020 niet meer in minuten gepland, maar per vakken van 6 seconden. Reizigers blijven de vertrektijden op de borden wel per minuut zien.

(Bron: AD/NOS/NS)

Geef een antwoord