Zo voorkomt u darmproblemen bij barbecueën (met hitte)

Met warm weer buiten eten is bij veel mensen geliefd. Maar niemand zit te wachten op buikkrampen, misselijkheid of zelfs een voedselvergiftiging. Ruim 10 procent van de Nederlanders loopt echter volgens schattingen jaarlijks een vorm van voedselvergiftiging of -infectie op tijdens een barbecue. Wie met hitte gaat barbecueën doet er daarom goed aan een aantal voorzorgsmaatregelen in acht te nemen om darmproblemen te voorkomen. Wij zetten de aandachtspunten op een rij.

Voorbereiding

Vervoer bij warme dagen de gekoelde boodschappen zoveel mogelijk in koeltassen. In elk geval het vlees, de vis en de groenten. Koop die producten het laatst en ga daarna direct naar huis, zodat ze niet onnodig in bijvoorbeeld een flink warme auto liggen. De temperatuur blijft dan zo constant mogelijk. Voorgegaard vlees is een handige optie, omdat dit al bewerkt is en daardoor sneller gaar.

Check altijd de houdbaarheidsdatum en koel bederfelijk eten bij thuiskomst meteen op 4 graden in de koelkast. Scheid groenten en vlees/vis en gebruik aparte snijplanken en schalen. Komt er iets uit de vriezer, laat dit dan in de koelkast ontdooien en niet op het aanrecht. Haal vlees of vis daarom bij voorkeur een dag van tevoren uit de vriezer.

Zorg voor een schoon oppervlak en keukengerei. Was regelmatig uw handen en was ook de groenten grondig onder stromend water. Gebruik schone vaatdoekjes, theedoeken en dergelijke.

Haal de salades en het vlees/vis zo kort mogelijk voor bereiding en in kleine hoeveelheden uit de koelkast.

Tijdens het barbecueën

Dek het eten af, zodat (vliegend) ongedierte geen kans heeft. Het beste is het dit al binnen te doen, maar zeker als het buiten op tafel staat.

Verhit het eten goed en controleer of het goed gaar is. Zorg voor voldoende licht, zodat u ziet of vlees of vis echt goed gaar is. Let ook op dat het eten niet verbrandt en verwijder eventueel verbrande stukjes. Zwartgeblakerd vlees levert geen maag- of darmproblemen op, maar het verhoogt wel het risico op kanker. Laat daarom de temperatuur van de kooltjes niet te hoog te oplopen en hang het rooster niet te dicht op de kooltjes.

Houd rauw en gaar vlees uit elkaar. Gebruik niet dezelfde tang voor rauw vlees en groente om kruisbesmetting te voorkomen. Steek de tang als u hem niet gebruikt in het barbecuerooster. De hitte doodt de bacteriën van het rauwe voedsel dan. Voorkom dat u uw vingers aflikt na het aanraken van rauw vlees of eventuele marinades. Heeft u rauw vlees of vis aangeraakt, was dan uw handen.

Houd het eten niet te lang ongekoeld buiten of werk met koelelementen onder de schalen.

Na afloop

Verse vlees of vis dat niet buiten de koeling is geweest, kunt u eventueel invriezen. Komt het overgebleven vlees of de vis uit de vriezer, dan kunt dat het beste gelijk garen op de barbecue. Laat het erna snel koelen en bewaar het in de koelkast voor de dag erna. Heeft het eten langer dan 2 uur buiten de koelkast gestaan, gooi het dan weg.

Welk vlees moet goed doorbakken worden en welk vlees mag nog wat rauwer zijn?

Kip en vlees zoals gehakt, hamburgers en worst moet door en door verhit worden. Vlees uit 1 stuk van runderen en varkens (varkenshaas, biefstuk, rosbief) kan rosé worden gegeten. Maar ook bij dit soort vlees is doorbakken de veiligste keuze. Soms wordt biefstuk samengesteld uit verschillende stukken vlees. Er zijn dan eiwitten of enzymen toegevoegd die gebruikt mogen worden als ‘plaksel’. Op het etiket is dit te herkennen aan: ‘samengesteld uit stukjes vlees’. Omdat er dan ook aan de binnenkant van het vlees bacteriën terecht kunnen komen kunt u dit vlees het beste doorbakken. Tartaar en carpaccio kan in principe rauw gegeten worden, maar in het geval van jonge kinderen, ouderen, mensen met een verminderde weerstand en zwangere vrouwen wordt dit afgeraden.

Groente op de barbecue

Al dat vlees ligt soms wat zwaar op de maag. Het kan daarom een goed alternatief zijn ook groente te barbecueën. Maar welke groentes zijn daarvoor geschikt? Dat zijn er best wel veel. Dit zijn enkele smakelijke opties:

  • Mais, al dan niet ingesmeerd met boter.
  • Groene asperges, mits u ze zeer kort bereidt.
  • Schijven bloemkool, vanwege hun prettige, stevige structuur.
  • Spruitjes in hun geheel of gehalveerd aan een spiesje.
  • Aubergine in plakken of schijven of in hun geheel gepoft.
  • Portobello, eventueel gevuld met extra groentes en lekkers.
  • Plakken of schijven courgette.
  • Stevige vleestomaten.
  • Gehalveerde romanasla, lekker met wat cherrytomaatjes.
  • Spiesjes van rozemarijn, met daaraan paprika, champignon, ui en tomaat.
  • Ook groenten die wat langer de tijd nodig hebben zoals bietjes, wortels of zoete aardappels zijn geschikt.

Bestrijk de groente voor het bereiden met wat olie en varieer met specerijen en kruiden.

Is groente van de barbecue nog wel gezond?

Een barbecue met groente is per definitie een stuk gezondere maaltijd dan een barbecuemaaltijd die bestaat uit alleen vlees, sausjes en brood. Het voordeel van groenten grillen ten opzichte van groente koken is zelfs dat de groenten meer vitamines behouden, omdat ze niet in het water oplossen. Anders dan verkoolde gedeeltes bij vlees hoeft u zwarte grillrandjes bij groente niet perse weg te snijden. Het smaakt misschien minder lekker, maar slecht voor de gezondheid is het niet. Bij groenten zijn het koolhydraten, en geen eiwit en bijna nooit vet, die verbranden). Verbrande koolhydraten zijn niet schadelijk. Het is te vergelijken met norit, wat wordt gemaakt van verkoolde planten. In het geval van vlees gaat het om verbrande eiwitten. Die zijn schadelijk voor de gezondheid en hebben kankerverwekkende eigenschappen. Groenten zijn dus gezond, ook als ze van de barbecue komen.

Lees ook: barbecueën, Nederlanders zijn er dol op, maar waarom eigenlijk?
Barbecuesauzen zitten boordevol suikers.
Zo steekt u veilig de barbecue aan.

(Bron: Gezondheidsnet, Voedingscentrum, Volkskrant, archief)

Geef een reactie