Zo kunt u uw dromen onthouden en ervan leren

Dromen doen we allemaal. Wie denkt dat dit niet zo is, heeft het mis. Het enige verschil is dat niet iedereen zijn of haar dromen onthoudt. Maar er is goed nieuws: dat kunt u leren. Sterker nog, u kunt zelfs iets van uw dromen leren. 

De REM-slaap

Dromen zijn niet meer dan beelden, geluiden, gedachten en gevoelens die zich aandienen als u slaapt. We dromen tijdens onze REM-slaap. Als we gaan slapen gaan we van een lichte slaap over in de diepe slaap. Daarna volt de REM-slaap. Dat is het moment waarop onze hersenen, ondanks dat we slapen, weer actief worden. Het is het moment waarop de hersenen gedachten, emoties en gevoelens verwerken waarop we op de dag vaak niet aan toe komen. In deze REM-cyclus zitten we 4 tot 5 keer per nacht oplopend in tijd. Het is een belangrijke fase van ons slaapritme, want het is het moment waarop we werkelijk resetten, ons geheugen versterken en ons zenuwstelsel (verder) wordt ontwikkeld.

Reproduceren

Maar waarom kan de één zijn dromen niet herinneren en de ander wel? Over het algemeen zijn mensen die ze zich wel kunnen herinneren sowieso goed in het onthouden en reproduceren van gebeurtenissen. Het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de visualisatie en het opslaan daarvan, is dan actiever. Wordt u tijdens of vlak na een droom zelf wakker dan is de kans ook groter dat u de droom onthoud. Wordt u gewekt door een wekker midden in een droom, dan is de kans groter dat u zich daarna niets meer kunt herinneren.

Uitleg dromen

Iedereen droomt verschillend. We maken immers allemaal verschillende dingen mee in ons leven. Toch zijn er een aantal droomsoorten die vaker voorkomen en iets zeggen over uw dromen. Zo zijn er de dagdromen. Dit zijn dromen waarin de gebeurtenissen van de dag nog eens voorbij komen, worden verwerkt. Er zijn helderziende dromen. Hierbij krijgt u een blik op het verleden, heden of de toekomst. Deze dromen kunnen inzicht geven over bepaalde oorzaken en hun gevolg. Er zijn ook waarschuwingsdromen. Hierin komen gebeurtenissen uit het verleden aan u voorbij waarvan u de uitkomst nu helder ziet, ze geven inzicht. De verwerkingsdromen hebben betrekking op diepgaandere thema’s in ons leven waar we nog mee worstelen. De grote droom gaat over de rode draad in ons leven. Ze komen het meest voor in tijden van verwarring of overbelasting. Ze laten haarscherp zien waar de blokkades liggen en wat we nog hebben te verwerken.

Herinneren kunt u trainen

Om dromen beter te onthouden is wat training vereist. Zorg ten eerste dat u voldoende slaapt. Om ze goed te herinneren is het van groot belang dat u rustig bent. Haal alles in de slaapkamer wat afleidt weg en zorg voor een goede ventilatie. Frisse lucht is van groot belang voor een goede nachtrust. Neem bij voorkeur geen alcohol voor het slapen gaan. Dat kan de nachtrust, en de dromen, beïnvloeden. Leg een opschrijfboekje naast het bed. Zodra u wakker wordt kunt u direct uw dromen opschrijven. Wordt u aan het einde van de nacht wakker, neem dan de tijd om even terug te denken aan waar u over heeft gedroomd en laat de betekenis ervan op u doordringen. Schrijf eventueel op wat u zich herinnert. Uw dromen kunnen u een beeld geven van waar u mogelijk op dat moment mee worstelt, een hulpvraag over heeft. Komt u er niet alleen uit, bespreek het dan met uw partner of met een vriend(in). Is het vraagstuk te groot overleg dan met uw huisarts over professionele hulp.

(Bron: Slaapinfo Mens en Gezondheid/Margriet/Lichaam en Geest)

Geef een reactie

Reactie

  1. Dicky L says:

    Hallo,

    Ik droom niet zo vaak. Maar áls ik droom gaat het meestal over hetzelfde onderwerp. Waarover? Dat zie je hier:

    youtu.be/BAcC_S48MJk

    Groet,

    Dick Levendig
    Borger