Wie teveel zit heeft kans op het ‘dode-billen-syndroom’

We horen het steeds vaker: we zitten teveel. Dagelijks zitten we gemiddeld 8,5 uur, jongeren soms zelfs nog langer. Dat zitten niet goed voor ons is, weten we inmiddels ook. Maar wat u misschien niet weet is dat dit vele zitten kan leiden tot het ‘dode-billen-syndroom’.

Klachten

U kent het gevoel mogelijk wel; u heeft een hele tijd gezeten en bij het opstaan voelen uw billen wat stijf en verdoofd aan. Dit ‘dove’ gevoel ontstaat doordat bij te lang zitten de bilspieren in de ruststand gaan. Dit gevoel wordt ook wel het ‘dode-billen-syndroom’ genoemd. Niet iets om te negeren, want het kan leiden tot andere klachten als evenwichtsproblemen en heup- en rugpijn. En hoewel de naam doet vermoeden dat het gaat om de overbelasting van de spieren in de billen, worden vooral de spieren in de heup overbelast. En dan met name de spieren die ervoor zorgen dat we onze benen naar buiten kunnen bewegen, de abductoren. Want door het vele zitten gaat het lichaam op zoek naar alternatieven om kracht uit te halen. De heupspieren worden dan onnodig belast en dat kan weer leiden tot rugklachten.

Doe de test

Om zeker te weten of u last heeft van het ‘dode-billen-syndroom’ is er een eenvoudige test. De zogeheten Test van Trendelenburg, vernoemd naar Friedrich Trendelenburg, wijst snel uit of de spieren in uw heupen, de heupabductoren, sterk genoeg zijn. Voor deze test mag u staand uw linkerbeen optillen waardoor u alleen op uw rechterbeen staat. Herhaal de test ook voor uw rechterbeen. Doet u de test goed dan gaat de bil van het opgetilde been mee omhoog. Zakt de bil omlaag, dan zijn de heupspieren aan de kant van het standbeen niet sterk genoeg en heeft u last van het ‘dode-billen-syndroom’.

Kom in beweging

Wie denkt dat er geen oplossing is tegen dit syndroom heeft het mis. U kunt uw heupspieren heel goed trainen. Om zeker te zijn dat u de juiste spieren op de juiste manier traint is het raadzaam om te overleggen met een fysiotherapeut. Zij kunnen u op weg helpen. Maar u kunt ook direct al iets doen. Sta regelmatig op, bij voorkeur elk half uur. We zouden eigenlijk niet meer dan 6 uur per dag moeten zitten. Loop een stukje en ga (een beetje) door de knieën. Wie een stapje verder gaat kan in de sportschool aan de slag. Doe ook dit in overleg met een sportinstructeur. Zo voorkomt u blessures. In bewegen zit hoe dan ook de oplossing.

(Bron: Gezondheidsnet, HappyinShape en HLN)

Geef een reactie

Reactie

  1. Eline1950 says:

    Wordt dit a.s. maandag behandeld in Tijd voor Max??? ;-p