Stressloos werken? Dat lukt u met deze tips

Van 12 tot en met 15 november 2018 is het de Week van de Werkstress. Doel van deze week is om stress op de werkvloer te voorkomen, want het kan een behoorlijke stempel op iemands leven drukken. Hoe u werkstress voorkomt? Met deze tips komt u een heel eind.

Goed voor uzelf zorgen

Werkstress-preventie begint al voordat u daadwerkelijk de werkvloer betreedt. Goed slapen, voldoende water drinken en gezond eten zijn bijvoorbeeld factoren die het effect van stress op het lichaam en de geest verminderen.

Zeg eens wat vaker ‘nee’

Veel werknemers zijn geneigd om altijd ‘ja’ te zeggen als een collega vraagt om werkzaamheden over te nemen. Niemand wil immers de oorzaak zijn van scheve gezichten. Toch is het veel beter om ook af en toe eens nee te zeggen. Daardoor ontstaat er tijd voor andere werkzaamheden die u waarschijnlijk veel meer werkplezier bezorgen dan de taak die u met tegenzin hebt geaccepteerd.

Plannen kan wonderen doen

Duizelt het weleens in uw hoofd van alle dingen die u op 1 dag moet doen op het werk? Pak er dan een planner bij waarop u duidelijk opschrijft welke taken u die dag moet doen. Als u wilt, kunt u zelfs een tijdsvak toebedelen aan een bepaalde activiteit. Op die manier heeft u meer structuur en houvast en wordt het rustiger in uw hoofd.

Weinig vrijheid? ga in gesprek

Veel mensen krijgen werkstress van het gebrek aan vrijheid die zij ervaren op hun werk. Zij moeten bijvoorbeeld aan het einde van elke werkdag een rapportage invullen, waardoor zij het idee hebben dat iemand constant meekijkt. Soms zijn zulke maatregelen onvermijdelijk (bijvoorbeeld door overheidsbeleid), maar vaak valt er wel een mouw aan te passen. Als dit laatste het geval is, kunt u het best met uw leidinggevende in gesprek gaan en een alternatief voorstellen waardoor het gevoel van vrijheid op de werkvloer vergroot wordt en de werkstress vermindert.

Niet alles hoeft op 1 dag af

Natuurlijk, de werkvloer is een omgeving waar sommige dingen gewoon moeten gebeuren, maar niet alles is in beton gegoten. Heeft u wat taken op uw bord liggen die u niet allemaal afkrijgt binnen 1 dag? dan is het echt geen doodzonde om iets door te schuiven naar een volgende dag. Probeer wel goed te kijken wát u doorschuift, want sommige dingen hebben natuurlijk meer urgentie dan andere.

Laat u niet meeslepen door collega’s

Heeft u een collega die veel werkstress ervaart? dan is de kans groot dat u zelf ook een deel van deze stress oppikt. Dit is niet bevorderlijk voor uw eigen stressniveau en daarom doet u er goed aan om bijvoorbeeld even weg te lopen van de werkplek. Dan kunt u ontladen en ergens anders aan denken. Ook als u geen gestreste collega heeft is het goed om af en toe even te ontladen, want de boog kan niet altijd gespannen zijn.

Rustig ademen

Iemand die last heeft van werkstress, ademt vaak onrustiger dan iemand die ontspannen is. Door bewust te focussen op de manier van ademhalen, kunt u ervoor zorgen dat deze weer rustig wordt en u spanning kwijtraakt.

Het hoeft niet perfect

In drukke tijden moet er vaak snel gewerkt worden. Voor mensen die perfectionistisch aangelegd zijn, is dit vaak een situatie waarin werkstress ontstaat, want snel werken én voldoen aan de eigen standaarden is vaak onmogelijk. Daarom kan het helpen om eens te denken: goed is goed genoeg, het hoeft niet perfect.

Neem de tijd voor een praatje

U komt op het werk om te werken, maar goed contact met de collega’s is belangrijk om werkstress te voorkomen. Maak daarom bewust wat tijd vrij om collega’s te vragen naar hoe het met hen gaat of hoe hun weekend is geweest. Hier hoeft u helemaal geen uur voor uit te trekken, 5 of 10 minuten is vaak al genoeg.

Ultieme oplossing: zoek leuk werk

Ziet u geen heil in alle bovenstaande tips en drukt de werkstress een grote stempel op uw leven? dan is het wellicht verstandig om ander werk te zoeken dat wel leuk is. Uiteraard moet u zelf bepalen of u dit ziet zitten.

(Bron: Algemeen Dagblad, Week van de Werkstress, archief, gezondheidsnet)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Werkstress verminderen, doet U het best door voortdurend een stiptheidsactie te volgen. Baken je takenpakket zodoende af, dat je in een normaal tempo je werkzaamheden verricht en zeg néé tegen alles wat daarbuiten valt. Neem géén werk mee naar huis. Als de werkgever jou onder druk zet, tot méér presteren, ben dan héél duidelijk met néé zeggen. Wordt je bedreigd, ga onmiddellijk in de ziektewet en probeer daar te blijven tot je afgekeurd wordt. Of dat de werkgever heel duidelijk begrijpt, dat je niet met jezelf laat spelen en jou verder met rust laat. Helaas heb je bij ziekte géén arts nodig maar een jurist. Omdat een werkgever niet van werknemers houden die voor zichzelf opkomen en voor hun eigen belangen strijden, zal je daar niet lang werken. Werken blijft een rattenest, wespennest en een slangenkuil. Dus probeer zo snel mogelijk weg te komen van een ziekmakende werkomgeving. En daar er niet veel andere keus is, laat je afkeuren en geniet van een vrij leven, zonder werkstress. Vroeger was er de vakbond, die opkwam voor werknemers, maar die bestaan niet meer. De vakbonden zijn aan het potverteren, dat wil zeggen, ze verdelen de opgespaarde gelden uit de stakingskas en de scholingskas, door elkaar gouden handrukken te geven en ontslagvergoedingen, waarna deze parasieten met een vermogen, genieten van hun vrijheid. Al of niet met een WAO uitkering. U kan begrijpen dat een keuringsarts niet al te streng is tegen een vakbondsleider, die stress voorwend om een uitkering te krijgen.