Niet omdat het moet, maar omdat het leuk is: wandelen met FitStap

Op zoek naar een nieuwe sport of hobby, maar weet u niet zo goed wat u wilt gaan doen? MAX Vandaag licht er de komende tijd een aantal uit die misschien iets voor u zijn. Deze keer: beweegprogramma FitStap van Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN).

Leefstijl veranderen met FitStap

In Nederland stijgen de zorgkosten al tijden en steeds meer mensen bewegen onvoldoende. De Koninklijke Wandel Bond Nederland wil graag haar steentje bijdragen om het tij te keren en ontwikkelt daarom een aantal jaar geleden het wandel- en leefstijlprogramma FitStap. Tijdens dit 12 weken durende programma wandelt een groepje mensen elke week met een coach en krijgen zij ook afwisselende trainingen mee om op een zelf te bepalen tijdstip te doen. Uiteraard is wandelen het uitgangspunt van FitStap, maar het programma biedt veel meer dan dat. Mariëlle Vissers van de Wandelbond legt uit: “We kijken verder dan alleen wandelen. Bewegen is natuurlijk hartstikke belangrijk, maar als je echt fit en vitaal wilt worden, is het ook belangrijk dat het tussen de oren goed zit. Met cognitieve fitness-oefeningen worden onder andere de concentratie en het reactievermogen getraind. En ook is er aandacht voor gezonde voeding en wordt je gecoacht bij het behalen van je doelen op persoonlijk en sportief gebied. Daar is allemaal aandacht voor binnen het FitStap-programma.”

Voor de cursusperiode van 12 weken is niet zomaar gekozen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat in die tijd gedrag en gewoontes echt kunnen worden veranderd.

Belangrijke rol voor de coach

Eén van de mensen die de deelnemers aan het programma helpt om hun leefstijl aan te passen, is Linda Leenders. Zij is al jaren fan van de wandelsport, all round wandel instructeur en inmiddels ook gecertificeerd FitStap-coach. “Tijdens het programma wandelen de deelnemers elke week 1 uur samen met mij. We doen tijdens het wandelen oefeningen die hen heel bewust maken van hun beweging. Ik vraag ze bijvoorbeeld om goed te letten op hoe zij hun voeten afwikkelen en hoe de benen bewegen vanuit de romp. Daarnaast doen we cognitieve oefeningen. Ik vraag ze bijvoorbeeld om in een kring te gaan staan en elkaar een hand te geven. Terwijl zij dat doen moeten zij de knieën buigen, de armen omhoog doen en het alfabet opnoemen. Als er een klinker voorbij komt, moeten zij een stap naar links zetten en bij een medeklinker een stap naar rechts. Dan moet je goed blijven opzetten, want op een gegeven moment krijg je heel veel medeklinkers achter elkaar en dan komt er opeens weer een klinker. Dat zorgt voor hilariteit, maar zo zetten zij hun hersenen goed aan het werk.”

fitstap

Tijdens de wekelijkse bijeenkomst is er ook aandacht voor cognitieve fitness.

Aanvullende opdrachten

Ook krijgen de cursisten een gratis app, legt Linda uit. “Hiermee kunnen zij met elkaar en met mij communiceren. Via deze weg krijgen zij ook tips- en opdrachten waarvan ik de voortgang kan controleren. Deze hebben niet alleen betrekking op bewegen, maar ook op voeding en coaching. Eén van de opdrachten is bijvoorbeeld het bijhouden van een voedingsdagboek, of het controleren van de etiketten in de supermarkt. Zo creëer je bewustwording en probeer je mensen gezondere keuzes te laten maken.”

Om ervoor te zorgen dat de cursus écht voor een leefstijlverandering zorgt, is het belangrijk dat mensen niet het idee hebben dat zij iets moeten. Ook is het van belang dat zij ontdekken dat bewegen leuk is en ervoor zorgt dat zij zich beter voelen. FitStap-coaches als Linda hebben hier een belangrijke rol in. “Ik probeer ervoor te zorgen dat mensen zich veilig voelen en het gezellig vinden met elkaar. Dan is de kans veel groter dat mensen het leuk vinden en zijn zij gemotiveerd om elke week weer te gaan wandelen.”

Mooie resultaten bereikt

Inmiddels heeft zij 2 groepen begeleid en ziet zij dat deze ongedwongen aanpak echt werkt. “Ik merkte dat de deelnemers elke week weer veel zin hadden om te gaan wandelen. Daardoor hebben de meeste cursisten ook mooie resultaten bereikt. Er was bijvoorbeeld een mevrouw bij die haar wandelpas eigenlijk niet kon versnellen, maar door heel bewust bezig te zijn met hoe de loopbeweging wordt gemaakt, kon zij dit na 12 weken wel. Dat zijn echt mooie dingen om te zien én het werkt motiverend voor de anderen.” Het uiteindelijke doel is dat deelnemers na afloop eigenlijk geen prikkels meer van buitenaf nodig hebben om te gaan bewegen en gezonder te eten. Bij veel deelnemers lukt dit. Sterker nog: er zijn zelfs voormalige FitStap-cursisten die in 2019 gezamenlijk de Nijmeegse Vierdaagse hebben gewandeld, terwijl zij voorheen amper wandelden.

fitstap

Wandelen omdat het leuk is, niet omdat het moet.

Meerwaarde van FitStap

Herman Geurts is één van de mensen die het FitStap-programma in september 2018 heeft doorlopen met Linda Leenders als coach. “Eerst vroeg ik me af wat de meerwaarde van de cursus zou zijn voor mij, want ik wandel al veel. Toch heb ik meegedaan, want ik ben er van overtuigd dat je altijd iets nieuws kunt leren.“ Of dat uiteindelijk ook is gelukt? “Ja, ik denk dat dit voor iedereen uit mijn groep geldt. Je wandelsnelheid gaat door FitStap omhoog en je krijgt veel handige voedingstips die je in de praktijk kunt brengen. Iedereen weet natuurlijk wel wat gezond is en wat niet, maar door dit programma word je er bewuster van.”

Gezelligheid

Ook de gezelligheid binnen de groep zorgt ervoor dat hij met een goed gevoel terugkrijgt op FitStap. “We zijn nu vrienden op Facebook en zo kun je altijd nog steeds stimuleren om vast te blijven houden aan wat we tijdens FitStap hebben geleerd.”

Zelf beginnen met FitStap

Wilt u ook graag uw leefstijl aanpassen en (weer beginnen met) bewegen FitStap? Op de website van het programma kunt u meer informatie vinden over het programma en kunt u zich inschrijven voor een gratis proefles.

Liever een andere hobby uitproberen? Wat dacht u van bowls.

(Beeld: Theo Tangelder en Suzanne de Lijser)

Geef een reactie