smartphone

Nederlanders kunnen de smartphone maar moeilijk loslaten, ook niet in het verkeer

Nederlanders kunnen de mobiele telefoon maar moeilijk links laten liggen. Zelfs in het verkeer kijkt 38 procent van de automobilisten en 49 procent van de fietsers geregeld op te telefoon, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. En dit terwijl er de laatste tijd door belangenorganisaties en de overheid actief gewezen wordt op de gevaren die dit met zich meebrengt. 

Smartphone in het verkeer? Heel normaal

Volgens Deloitte is het ‘gebruik van de smartphone steeds meer verweven met de dagelijkse bezigheden’, waardoor het inmiddels gewoon is om de telefoon er ook bij te pakken in het verkeer. Met name jongeren tussen de 18 en 24 jaar gebruiken de smartphone als zij in de auto of op de fiets zitten, maar ook mensen uit andere leeftijdscategorieën grijpen veelvuldig naar de telefoon tijdens het rijden.

Verbod

Dat dit gevaarlijk is, laat zich raden. De smartphone is steeds vaker de oorzaak van zware verkeersongevallen die soms zelfs een dodelijke afloop hebben. Om ervoor te zorgen dat deze ontwikkeling niet doorzet, willen ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Ferd Grappenhaus (Justitie en Veiligheid) appen achter het stuur vanaf 1 juli 2019 verbieden. Wie dit na deze datum toch doet, kan een flinke boete krijgen. Inmiddels is er ook aan landelijke campagne gelanceerd die het gebruik van de telefoon in het verkeer moet ontmoedigen.

Onbereikbaarheid wettelijk verplicht

Er is dus regelgeving in de maak om het gebruik van de smartphone in het verkeer te verbieden, maar als het aan de Partij van de Arbeid (PvdA) ligt komt er ook een wet die werkgevers verplicht hun werknemers onder meer telefonisch met rust te laten na werktijd. Doordat veel mensen voortdurend op hun smartphone kijken, verwachten werkgevers steeds vaker van hun werknemers dat zij hier 24 uur per dag op te bereiken zijn. Dit kan veel werkstress veroorzaken, wat niet bevorderlijk is voor  het persoonlijk welzijn. Gijs van Dijk, het PvdA-kamerlid van wie het initiatief afkomstig is, noemt werkstress zelfs “een van de grootste ziekmakers” van deze tijd.

Niet erkend probleem

Volgens hem wordt het probleem in Nederland nog niet voldoende erkend en is er daarom echt actie nodig. In het buitenland wordt werkstress veroorzaakt door constante bereikbaarheid al wel aangepakt. Grotere bedrijven als BMW, Volkswagen en supermarktketen Lidl hebben bereikbaarheidsafspraken gemaakt met de werknemers, zodat zij écht vrij zijn na werktijd. BMW en Volkswagen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de mailaccounts van alle werknemers niet meer bereikbaar zijn na een bepaalt tijdstip.

Kijk ook: Het MAX-programma Hollandse Zaken besteedt op 2 augustus 2018 aandacht aan het toenemende smartphone-gebruik van Nederlanders. Kijk de uitzending terug.

(Bron: Volkskrant, NOS, AD, ANP, RTL, Deloitte)

Geef een reactie