Liever geen verkoudheid of griep? Zo verhoogt u uw weerstand

We staan aan het begin van het najaar en de ‘R’ zit weer in de maand. In dit geval de “R’ van regen. Het is de tijd dat de kans op een verkoudheid of griep ook groter is. De weerstand die we in de afgelopen zomermaanden hebben opgebouwd, willen we natuurlijk graag vasthouden. Maar kan dat? En hoe kunt u uw weerstand verhogen om er voor te zorgen dat een verkoudheid of griep aan u voorbij gaat?

Bacteriën en virussen

Als het niet slecht weer is waardoor we verkouden worden of de griep krijgen, wat dan wel? Het zijn virussen en bacteriën dit dit veroorzaken. Die gedijen goed in niet goed geventileerde ruimtes. Scholen, kantoren en treinen zijn bij uitstek ruimtes waar ze in grote getallen aanwezig zijn. Iemand die niest, en niet zijn hand voor zijn mond houdt, verspreidt in no time de bacteriën in het rond. Volgens de Wageningen Universiteit ontkomen we niet aan een aanval van door een virus. Sterker nog, we worden elke dag wel 7 keer aangevallen door een virus. Een goede weerstand is het halve werk. Maar stress, slaaptekort en een ongezonde leefstijl tasten onze weerstand aan. En doordat we de komende maanden meer binnen dan buiten zullen doorbrengen, is de kans groot dat onze weerstand met rasse schreden achteruit gaat.

Weerstand verhogen

Maar hoe kunnen we onze weerstand van afgelopen zomer behouden en misschien zelfs verhogen? Blijf naar buiten gaan. De frisse lucht zorgt in alle opzichten voor een sterkere gezondheid. In de herfst- en wintermaanden krijgen we minder vitamine D binnen door zonlicht, dus alles wat we mee kunnen pakken is meegenomen. Een stevige wandeling in de buitenlucht is niet alleen goed voor de weerstand, het is ook goed voor de geest. Beweging helpt ook in het versterken van de conditie. Wie fit is heeft ook een betere weerstand. Zorg er ook voor dat u voldoende slaapt. In onze slaap herstelt ons lichaam. Een goed hersteld lichaam is sterk genoeg om weerstand te bieden aan virussen. En ontspan. Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, maar ontspanning is belangrijk voor een goede weerstand.

“Let met eten er vooral op dat je genoeg vitamine C en E binnenkrijgt. Eet 250 gram groenten per dag en 2 stuks fruit. Bijvoorbeeld een kiwi, dat is een echte vitamine C-bom”, zegt diëtist Titia van der Stelt tegen Nu.nl. Eet vooral vezelrijke groenten, want de vezels voeden de goede bacteriën in de darmen. Die vezels zitten onder andere in volkoren granen en peulvruchten.

Voorkom verspreiding

Kunnen we nog meer doen? Zeker! Om besmetting van onszelf of anderen te voorkomen, is het handig om te niezen in onze elleboog. Daarmee voorkomt u verspreiding van de bacteriën. Niezen met de hand voor de mond kan natuurlijk ook, maar dan is het aan te raden direct daarna de handen te wassen. Bacteriën kunnen zich anders via de handen makkelijk verspreiden. Hoewel het voor velen de normaalste zaak is, is het belangrijk om de handen te wassen en drogen na het toiletgebruik. Het lijkt overbodig, maar wie ze niet goed wast en droogt verspreidt in rap tempo de nodige bacteriën.

Lees ook: Verkoudheid toegeslagen? De kleur van uw snot vertelt een hoopVerkoudheid na griep: waarom duurt dat zo lang? , Keelpijn? Begin niet direct met medicijnen , de column van dokter Ted Kou vattenRisico op griep verlagen? Zo doen ziekenhuizen het en zo kunt u het zelf doen , De griepprik: hoe verder?Staatssecretaris Blokhuis pleit voor een nieuwe griepprik , Waarom u volgens de deskundigen wel een griepprik moet nemen en de column van dokter Ted over de griep Griep is mijn hobby

(Bron: Nu.nl / archief)

Geef een reactie