In het Italiaanse dorp Pioppi is iedereen tot op late leeftijd kerngezond, dit is hun geheim

Inwoners van het Italiaanse dorp Pioppi leven zo gezond, dat er een dieet naar vernoemd is, het Pioppi-dieet. Wie bij Italiaans eten meteen denkt aan pizza en pasta, daar doen ze in Pioppi dus juist niet aan. Wel aan veel verse ingrediënten, slaap en beweging.

10 jaar langer leven

Op 2 uur rijden van Napels ligt het kleine plaatsje Pioppi. Er leven 300 dorpelingen, van wie de oudste 107 jaar is. Gemiddeld leven ze er 10 jaar langer en chronische ziektes komen er nauwelijks voor. De inwoners leven er ontspannen samen en eten alles vers uit eigen tuin of gevangen uit de zee. Met elke dag een flinke dosis olijfolie. Alles gaat te voet en door het vele werken op het land blijven ze fit.

Onderzoek

Mediterraan leven en eten, er is al vaker onderzoek naar gedaan. In de jaren 50 van de vorige eeuw is men zich er al van bewust dat boeren uit Kreta en Zuid-Italië bijna nooit aan een hartaanval overlijden. En de Amerikaanse voedingswetenschapper Ancel Keys heeft in 1975 al How to Eat Well and Stay Well the Mediterranean Way gepubliceerd. Een schrijven over gezond eten en gezond blijven op mediterrane wijze. Keys is vervolgens zelf in Pioppi gaan wonen.

Pioppi dieet: mediterrrane leefstijl

Veel van de elementen uit het Pioppi-dieet zijn ook al langer bekend, maar er komt dus ook een belangrijk stukje leefstijl bij kijken, want bij voedsel alleen blijft het niet. De mensen in Pioppi eten niet alleen gezond, hun hele levensstijl is gezond. Dit houdt het in het kort in:

  • Elke dag minstens een half uur bewegen.
  • Veel verse groenten en fruit. Regelmatig vis, maar weinig vlees. Een handvol noten per dag en minstens 2 á 4 eetlepels extra vergine olijfolie.
  • Niet teveel. in het dieet van Pioppi betekent dit zelfs een dag vasten in de week. U kunt dit doorvertalen naar kleinere porties.
  • Genoeg ontspanning en veel slaap (minstens 7 uur per nacht). In Pioppi is het bedtijd zo gauw het donker wordt, terwijl het bij ons veel gewoner is om tot laat televisie te kijken.
  • Weinig tot geen suiker en zout.
  • Maximaal 1 glas rode wijn per dag.
  • Onderhoud sociale contacten. Het voorkomt depressie en een vroegtijdige dood en zorgt voor een vermindering van externe stressfactoren.

Wetenschappelijk bewezen

En het mooiste is, deze leefstijl is niet de zoveelste gezondheidshype, er is wetenschappelijk bewezen dat het gezond is en preventief werkt bij mensen met kans op hart- en vaataandoeningen, diabetes en geheugenproblemen. Mocht u deze levensstijl over willen nemen, dan raden wij u aan dit in overleg met een arts of diëtist te doen.

Lees ook: voedingstip olijfolie.

(Bron: Trouw, Jan Magazine)

Geef een reactie