Eindejaarsvermoeidheid verslaat u met deze tips

Eindejaarsvermoeidheid is geen officieel erkend fenomeen, maar toch ervaren heel veel mensen het. Het regelen van de festiviteiten rondom Kerst en Oud en Nieuw kost veel energie en het feit dat de kerstvakantie voor de deur staat, helpt voor veel werkenden ook niet echt mee. Om te voorkomen dat u moe de feestdagen moet vieren, hebben wij een aantal tips. 

Slapen is het toverwoord

Wie moe is, voelt zich na een nachtje slaap vaak beter. Helaas is decembermaand voor veel mensen soms zo druk dat zij niet voldoende slapen en daarom moe blijven. Om ervoor te zorgen dat u toch voldoende slaapt (zo’n 6 a 7 uur per nacht), kunt u ervoor kiezen om vlak voor bedtijd niet te beginnen aan een nieuwe activiteit. Dat zorgt ervoor dat u uw hoofd kunt leegmaken en rustiger gaat slapen.

Bouw tijd in om te ontspannen

Rondom de feestdagen willen velen vaak meer doen dan mogelijk is op 1 dag. Daardoor kan mentale stress ontstaan, want er is geen tijd voor ontspanning. En dat terwijl dat juist zo belangrijk. Vindt u het moeilijk om uw taken los te laten en tijd voor uzelf in te bouwen? Stel dan een lijstje op met taken en geef telkens de prioriteit aan. Zo kunt u zelf bepalen wat écht moet gebeuren en wat even kan wachten. Dat geeft rust én structuur.

Nee is ook een antwoord

Wordt u op het laatste moment gevraagd om hapjes te maken voor dat kerstfeest van morgen, maar wilt u dit eigenlijk niet? Dan is nee zeggen een prima optie. Veel mensen zijn geneigd altijd ja te zeggen op dit soort verzoeken, maar niemand kan u verplichten om dit te doen.

Gezond eten

De feestdagen zijn onlosmakelijk verbonden met lekker eten, maar vaak is dit lekkere eten niet echt gezond. Omdat ongezond eten ook effect heeft op hoe moe u zich voelt, is het verstandig om gezond te blijven eten en genoeg water te drinken.

Vraag assistentie

Als u echt grote kerst- of oudjaarsklussen heeft, kunt u ervoor kiezen om iemand in te schakelen die u hierbij helpt. Zo is het werk sneller gedaan en houdt u tijd over om even uit te rusten.

(Bron: gezondheidsnet, NRC, archief)

Geef een reactie

Reactie

  1. Frank_en_vrij says:

    Graag voeg ik er aan toe dat een simpele aanpassing van het licht in je leef- en werkomgeving een bijdrage levert tegen vermoeidheid. Helder daglicht, wat in deze periode van het jaar van nature schaars is, kun je nabootsen met daglichtlampen. De juiste lichttemperatuur (licht wordt in temperatuur Kelvin uitgedrukt).
    Voor een ware energieboost is tenminste 6000 Kelvin licht nodig. Ook wel daglicht genaamd. Het doet wat kouder aan, maar je merkt het verschil. Dit licht zorgt ervoor dat het hormoon cortisol wordt aangemaakt. Zachter warm en gezellig aandoend licht beneden de 4000 tot aan 2800 kelvin geeft juist rust en ontspanning, dit komt omdat dan juist het hormoon melatonine de overhand krijgt.
    Onze biologische klok (zelfs die van slechtzienden en blinden) wordt beïnvloed door dit lichtproces.
    Hou er rekening mee dat je niet ontregelt raakt (o.a. nachtdienst is een ontregeling van de biologische klok)
    Ga niet meer onnodig in daglicht verblijven als je wilt ontspannen en van plan bent te gaan slapen.
    Er is veel over dit onderwerp terug te vinden op internet.