Caissières houden oogje in het zeil

In Den Haag starten 2 supermarkten met een welzijnsproject gericht op ouderen. Caissières van Albert Heijn houden de oudere klanten in de gaten en bij alarmerende signalen trekken ze aan de bel. Dat schrijft de Volkskrant.

Zorgvernieuwingen

Tekenen waar de kassamedewerkers op letten zijn bijvoorbeeld eenzaam of vergeetachtig zijn, of klanten die zichzelf zichtbaar verwaarlozen. De caissière knoopt in die gevallen dan een gesprek aan met de klant en als er interesse is, kan de oudere het gesprek voortzetten met de vrijwilliger van een zorgorganisatie. Die zullen voortaan aanwezig zijn in de 2 Haagse supermarkten. Dit idee hangt samen met de zorgvernieuwingen in Den Haag en is onderdeel van het project SuperZorg.

Buurtwinkels

De Albert Heijn winkels willen de rol die een buurtwinkel vroeger had graag voortzetten. Daar kon men hun verhaal kwijt tijdens het halen van de dagelijkse boodschappen. En deze Haagse supermarkten krijgen in verhouding veel ouderen over de vloer, dus zijn uitermate geschikt voor dit project. De ouderen die ervoor kiezen een gesprek aan te gaan met de vrijwilligers, kunnen uiteindelijk doorverwezen worden naar de huisarts of welzijnsorganisaties als dit nodig is.

Geef een reactie