Pakketje

Wanneer bent u wel of niet verantwoordelijk voor uw pakketje (of dat van uw buren)?

Het is velen van ons wel eens overkomen: uw buurman of -vrouw is niet thuis en u neemt een postpakket voor hem of haar in ontvangst. Maar staat u er bij stil dat de verantwoordelijkheid voor het pakketje dan ook bij u ligt? En wat kunt u doen als u zelf een pakketje bestelt en er onderweg iets misgaat? Wij leggen uit welke partij op welk moment verantwoordelijk is.

Wanneer bent u verantwoordelijk voor het pakketje van de buren?

Bij het bezorgen van een pakketje zijn in principe 3 partijen betrokken. De afzender maakt het pakketje klaar, de bezorgdienst zorgt voor het vervoer en de ontvanger neemt het thuis in ontvangst. En als deze niet thuis is, kunt u daar als 4e partij bij betrokken raken. Want als u een pakketje in ontvangst neemt voor de buren, tekent u voor de ontvangst. En daarmee ligt de verantwoordelijkheid meteen bij u, mits de bezorger uw buren informeert. “Als het bij de buren wordt afgeleverd, is het pakketje daarmee ook bezorgd”, aldus PostNL-woordvoerder Ivar Noordenbos tegenover Radar.

U heeft overigens het recht om een pakketje te weigeren. In dat geval gaat de bestelling terug naar de afzender. Bovendien zijn er deurstickers op de markt, waarmee u kunt aangeven dat u geen pakketjes voor de buren aanneemt. Óf dat u pakketjes niet bij de buren wil laten bezorgen, mocht u zelf niet thuis zijn.

post
Lees ook: Hoe zit het? Bent u verplicht verkeerd bezorgde post door te sturen?

Wanneer bent u zelf verantwoordelijk voor een pakketje?

Sinds 2021 kunt u namelijk speciale afspraken maken met de bezorger, als u zelf een postpakket bestelt. Mocht u zelf niet thuis zijn, dan kunt u online doorgeven dat de bezorger het pakketje achter kan laten op een ‘afgesproken plek’. Dit kan bijvoorbeeld de schuur, de garage of een overkapping rondom uw huis zijn. Maar als het pakketje daar eenmaal ligt, bent u meteen verantwoordelijk, zonder dat u een handtekening zet. Eventueel verlies, schade of diefstal is dus voor uw rekening, niet die van de bezorger. In dit artikel kunt u meer lezen over alles wat bij bezorging op een afgesproken plek komt kijken.

Wanneer is de afzender of de bezorger verantwoordelijk?

Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk. Hij of zij heeft immers een overeenkomst met de bezorger. Deze 2 partijen moeten er samen uit zien te komen, de ontvanger valt buiten deze overeenkomst en heeft dus geen schuld. Wel kunt u zelf contact opnemen met de bezorger, mocht bijvoorbeeld uit het Track & Trace-systeem blijken dat er iets aan de hand is.

pakket
Lees ook: Pakket verkeerd bezorgd? Let op pakketfraude

Zijn er ook gevallen waarin de bezorger wel verantwoordelijk is voor de staat van het pakketje? PostNL-woordvoerder Noordenbos noemt als voorbeeld dat de bezorger het pakketje in het trappenhuis van een flat achterlaat. “Het is niet de bedoeling dat een bezorger dat doet. Als dat tóch gebeurt en het gaat mis, dan valt dat onder de verantwoordelijkheid van PostNL”, vertelt hij aan Radar.

Wat kunt u doen als uw pakketje beschadigd of kwijt is?

Maar wie er ook verantwoordelijk is, u zit met de gebakken peren als uw bestelling niet in goede orde aankomt. Als u koopt bij een webwinkel, dan geldt dat juridisch gezien als koop of afstand en dan heeft u recht op bedenktijd. Dat wil zeggen dat u meestal 14 dagen de tijd heeft, waarin u uw geld terug kunt vragen of een nieuwe bestelling kunt eisen. Let op: als u inkoopt bij een particuliere verkoper, ligt dat vaak gecompliceerder. Let vooraf dus goed op de koopvoorwaarden, zodat u weet of u bedenktijd of een herroepingsrecht heeft.

(Bron: Archief, PostNL, Radar, ARAG, Rijksoverheid. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord

Reacties (2)

    MauHe says:

    “Want als u een pakketje in ontvangst neemt voor de buren, tekent u voor de ontvangst.” Dat gaat natuurlijk niet altijd op, want in de meeste gevallen gaat het om pakketjes waarvoor niet hoeft te worden getekend. Ik neem af en toe wel eens een pakketje van iemand in de flat aan, maar een aangetekend pakket zal ik nooit aannemen en dat mogen ze volgens mij ook niet eens van iemand anders dan de echte ontvanger vragen. Maar goed, mij is het in het verleden wel eens overkomen dat een aangetekend pakketje gewoon in mijn brievenbus werd gestopt en dat de bezorger zelf ervoor had getekend zonder aan te bellen.

    Joris Driepinter says:

    U doet er verstandig aan om uw pakketje NIET op een afgesproken plek rondom uw huis laat plaatsen…
    Dit kan wel als u een zeer betrouwbare bezorger heeft die u goed kent.
    Afspreken is dan in dat geval als u toestemming heeft gegeven, zoals u bijvoorbeeld op de website van DHL kunt doen.
    Hiermee stemt u in en bent u dus verantwoordelijk !

    Zo kan het zijn, mede door vele wisselingen en bezorgers van allerlei pluimage, dat uw pakket ‘zogenaamd’ is afgeleverd maar uiteindelijk helemaal nooit is aangeboden door een bezorger… u mag dan zelf maar bedenken waar uw pakket is gebleven ! (iemand anders heeft dan plezier van uw bestelling en u mag er voor betalen)