Succes voor Twentse fietsprojecten: meer mensen laten de auto staan

Op de fiets naar het werk gaan als dit even kan is iets wat gepromoot wordt in heel Nederland. In de regio Twente krijgt deze oproep veel gehoor, want hier rijden jaarlijks 2000 minder auto’s rond in de avondspits dan in de jaren hiervoor.

Doel (bijna) bereikt

In Twente legt de organisatie Twente Mobiel zich al een aantal jaar toe op het adviseren van bedrijven bij hun mobiliteitsbeleid. Vanaf 2015 zet de organisatie veel projecten op die als doel hebben om 2013 spitsmijdingen per jaar te realiseren in 2018. Uit resultaten blijkt dat dit doel voor 99 procent is bereikt.

Fiets van het werk

Hoe zij dit hebben gedaan? Onder meer door het personeel van een thuiszorgorganisatie uit te rusten met e-bikes en ov-kaarten uit te delen bij bedrijven met een bushalte voor de deur. Het meest succesvolle project is Fietsmaatjes, waarbij medewerkers die fietsend naar het werk gaan collega’s proberen te stimuleren om dit ook te doen. Meer dan 90 procent van de deelnemers stapt een jaar na de start veel vaker op de fiets. Sommigen fietsen zelfs 4 keer per week van en naar het werk.

Rest van het land

Er wordt dus flink gefietst in Twente, maar er is nog wel werk aan de winkel. 90 procent van de mensen die wonen en werken in deze regio, gaat ruim twee derde nog steeds met de auto naar het werk. In andere delen van Nederland ligt dit percentage mogelijk nog hoger. Om hier verandering in te brengen wordt er bijvoorbeeld meer geld uitgetrokken voor het aanleggen en verbeteren van fietssnelwegen waar men met de e-bike overheen kan fietsen. Deze fietsen kunnen soms wel 45 kilometer per uur afleggen.

Daarnaast wil staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek gaan met de Nederlandse werkgevers om te kijken hoe zij werknemers op de fiets kunnen krijgen. Denk hierbij aan voor werkgevers voordelige regelingen waarbij de werknemers een gratis fiets kunnen krijgen. Dit is onderdeel van het Nationaal Fietsplan, een voorstel van de staatssecretaris om de hoeveelheid auto’s in de ochtend- en avondspits terug te dringen.

(Bron: Rijksoverheid, Tubantia, Twente Mobiel)

Geef een reactie