Mevrouw in een verpleeghuis.

Verhuist uw partner naar een verpleeghuis? Vergeet dit niet te regelen

Wanneer uw partner naar een verpleeghuis verhuist, komt er veel op u af. Het is vaak niet alleen emotioneel zwaar, maar ook praktisch en financieel zijn er zaken die geregeld moeten worden. Daarom helpen we u in dit artikel stap voor stap met dingen die geregeld moeten worden, zodat de verhuizing zo prettig mogelijk verloopt.

Wanneer de verhuizing naar het verpleeghuis dichtbij komt

Een verhuizing naar een verpleeghuis is vaak een ingrijpende gebeurtenis. Praat er daarom over met uw partner, familie, vrienden en/of buren (wanneer u hier een goede band mee heeft). Bespreek wat de verhuizing voor iedereen betekent en waar u nog vragen of zorgen over heeft. Een goede voorbereiding maakt het proces vaak makkelijker.

Schakel waar mogelijk ook hulp in, bijvoorbeeld bij het regelen van spullen of het inpakken. Kijk verder dan het directe netwerk; misschien kan ook hier een buur, familielid of kennis helpen. Betrek uw partner daarnaast zoveel mogelijk bij de voorbereidingen, ook als hij of zij weinig zelf kan.

Administratieve zaken die geregeld moeten worden

Wanneer de verhuisdatum bekend is, moet u de verhuizing allereerst officieel doorgeven. Vaak regelt het verpleeghuis dit, maar soms moet u dit zelf doen. Wilt u dat de post van uw partner niet naar de zorginstelling wordt verstuurd? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente, zodat post naar uw adres gaat. Hiervoor is meestal een schriftelijke bevestiging van de zorginstelling nodig.

Daarnaast is het belangrijk om afspraken te maken over de huisarts en apotheek. Vaak valt uw partner onder de arts van het verpleeghuis. Overleg dit voordat u uw partner uitschrijft bij de eigen huisarts. Ook medicatie wordt vaak geleverd via de apotheek van de instelling.

Praktische zaken in aanloop naar de verhuizing

Hulpmiddelen die uw partner via de gemeente of zorgverzekeraar gebruikt, moeten vaak worden ingeleverd. De zorginstelling zorgt voor nieuwe hulpmiddelen. U kunt hiervoor contact opnemen met het Wmo-loket van de gemeente of de zorgverzekeraar. De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) helpt mensen zelfstandig te blijven wonen en mee te doen in de samenleving.

Heeft u huishoudelijke hulp vanuit de Wmo en staat deze op naam van de partner die verhuist naar een zorginstelling? Dan moet u de verhuizing (ook) melden bij het Wmo-loket van uw gemeente. In principe stopt de huishoudelijke hulp dan, tenzij u met Wmo kan regelen dat de huishoudelijke hulp wordt voortgezet, maar dan op uw naam.

Let op de eigen bijdrage, toeslag(en) en uw AOW-uitkering

Iedereen die zorg ontvangt in een verpleeghuis betaalt een eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Deze wordt berekend op basis van het inkomen en vermogen van 2 jaar geleden. Het is verstandig om de hoogte van de eigen bijdrage vooraf te berekenen via het CAK.

Daarnaast kan de verhuizing invloed hebben op uw huur- en zorgtoeslag. Wanneer uw partner verhuist, kan dit bijvoorbeeld leiden tot een hogere huurtoeslag. De zorgtoeslag verandert meestal niet, tenzij het inkomen wijzigt.

Ook kunt u kiezen voor AOW-uitkering als ongehuwden, omdat u niet meer op hetzelfde adres woont. Hier hoeft u dus niet voor te scheiden. Dit kan u beiden een hoger netto maandinkomen geven. Maar let op: het kan ook gevolgen hebben bijvoorbeeld voor de eigen bijdrage aan de zorginstelling of voor bepaalde belastingen.

En goed om te weten: ondanks dat u op verschillende adressen woont, blijft u meestal elkaars fiscaal partner (bijvoorbeeld wanneer u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft). Daarom doet u ook nog steeds samen aangifte voor de inkomstenbelasting.

Een Wlz-clausule, met het oog op een verhuizing naar een verpleeghuis: wel of niet verstandig?
Lees ook: Een Wlz-clausule, voor het geval u ooit naar een verpleeghuis moet: wel of niet verstandig?

Gemeentebelastingen en energiekosten veranderen vaak

Na de verhuizing verandert ook de hoogte van enkele gemeentelijke belastingen. De achterblijvende partner betaalt meestal minder waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing. Dit komt doordat het tarief voor eenpersoonshuishoudens lager is dan voor meerpersoonshuishoudens. De aanpassing gebeurt automatisch per 1 januari van het jaar na de verhuizing. De gemeentelijke administratie zorgt hiervoor.

Ook de kosten van gas en water dalen vaak met enkele honderden euro’s per jaar wanneer een partner verhuist naar een zorginstelling. Het is daarom verstandig om uw energieleveringscontract opnieuw te bekijken en te controleren of het maandbedrag nog past bij het nieuwe verbruik. Pas het bedrag of contract aan als dat nodig is of vraag advies aan uw energieleverancier.

Bankzaken en wettelijke regelingen

Bankzaken zijn ook belangrijk. Als uw partner zelf niet meer alles kan regelen, kan hij of zij u een machtiging geven. Dit moet alleen gebeuren zolang uw partner nog wilsbekwaam is. Wilt u zaken alvast goed vastleggen voor het geval uw partner in de toekomst niet meer wilsbekwaam is? Dan kunt u een volmacht of levenstestament laten opstellen. 

Geef ook aandacht aan het emotionele aspect

Verhuizen naar een verpleeghuis is vaak een ingrijpende gebeurtenis. Het is normaal om gemengde gevoelens te hebben, zoals verdriet, zorgen of zelfs opluchting. Praat er gerust eens over met familie, vrienden of een mantelzorgconsulent. Zij kunnen luisteren, meedenken en steun bieden in deze periode.

Ook voor uw partner is de verandering groot. Probeer de nieuwe woonplek daarom zo persoonlijk mogelijk te maken. Neem vertrouwde spullen mee, zoals foto’s, een favoriete stoel of materialen voor een hobby. Ook voldoende kleding (die uw naaste het liefste draagt) is belangrijk. Zo helpt u uw partner om zich sneller thuis te voelen. U kunt de zorginstelling hierbij ook om advies vragen.

Voor als u meer wilt weten

De Rijksoverheid heeft ook een speciale pagina ontwikkeld, waarop u kunt zien wat u zoal moet regelen wanneer uw partner naar het verpleeghuis gaat. Wanneer u 4 vragen beantwoordt (die niet worden opgeslagen) krijgt u uitgebreide informatie.

Ook kunt u zich richten tot MantelzorgNL, Mantelzorgcentrum of een onafhankelijke cliëntondersteuner van de gemeente. Ook organisaties zoals de Patiëntenfederatie Nederland of een sociaal wijkteam kunnen advies geven over rechten, zorgkeuze en financiële regelingen.

(Bron: Rijksoverheid, Mantelzorgcentrum, Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Tom en Riet says:

    Dit hopen we niet mee te maken maar mocht het ooit toch zover komen hebben we hier zeker wat aan als naslag werk.
    Prima gedaan MAX.
    Wij zijn blij met deze informatie.