Smartwater van Coca Cola krijgt Gouden Windei voor meest misleidende voedingsproduct

Honingdrop met nauwelijks honing, water met allerlei beweringen dat eigenlijk gewoon water is en gembersiroop met niet meer dan een mespunt gemberextract. Uit deze en meer producten is door consumenten gekozen wat dit jaar het meest misleidende voedingsproduct is. De ontvanger van de meeste stemmen en daarmee winnaar van het Gouden Windei van 2018 is ‘inspired by clouds crispy smartwater’ van Coca Cola.

Gouden Windei voor Coca Cola

Coca-Cola krijgt dit jaar het Gouden Windei voor het “meest misleidende” voedingsproduct met zijn ‘inspired by clouds crispy smartwater’. Voedselwaakhond foodwatch, die de verkiezing jaarlijks onder de consumenten organiseert, noemt het product “gewoon duur water”. Bijna een derde van de 12.000 kiezers heeft het ‘smartwater’ aangewezen als het product dat met het Windei dient te worden beloond.

Nummer 2 en 3

Tweede in de verkiezing (met 16 procent van de stemmen) is Venco honingdrop met 150 keer meer suikers dan honing. Aldi Cullinella olijf, met een vijfde aan olijfolie, neemt de derde plaats in. De andere genomineerden ontspringen daarmee de dans. Te weten Jumbo Cherrytomaat Pastasaus, AH Zaanse Hoeve plakken kaas, AH Zoete Aardappelpuree en Vomar Romboter reuze rozijnenbollen.

Aantal producten al aangepast

Een aantal genomineerden voor het Gouden Windei 2018 hebben hun product inmiddels aangepast. Volgens foodwatch gaat Albert Heijn op de zoete aardappelpuree vermelden dat het product (vooral) gewone aardappel bevat. Ook zal de supermarkt bij de Zaanse Hoeve kaasplakken niet meer rekenen met een portiegrootte van minder dan een kaasplak, wat suggereert dat er minder calorieën in zitten. Aldi gaat op de Olijf bak&braad op de voorkant vermelden dat het product voor (slechts) 21 procent uit olijfolie bestaat en Vomar zal ‘roomboter’ uit de naam halen van hun Roomboter rozijnenbollen, waarin slechts 0,3 procent roomboter zit. Jumbo stopt daarnaast met het product Cherrytomaat Pastasaus.

Lees ook: er moet een einde komen aan misleidende lok ingrediënten op verpakkingen en Europese aanpak tegen misleidende lok ingrediënten op verpakkingen.

(Bron: ANP, foodwatch)

Geef een reactie