Meer vezels binnenkrijgen? Probeer de afgekoelde aardappel

Zetmeelrijke producten als aardappelen of pasta worden meestal direct a het koken of bakken gegeten. Toch is laten afkoelen ook een optie. Wat het voordeel daarvan is? Koud bevatten zij meer vezels dan in warme toestand. 

Afkoelen helpt

Zetmeel zit in heel veel voedingsmiddelen. Het is bijvoorbeeld een belangrijk bestandsdeel van aardappelen, pasta en peulvruchten. Wie zo’n zetmeelrijk product verhit en opeet, krijgt er dus in 1 keer veel van binnen. Het laten afkoelen van dit eten kan helpen de inname te reduceren. Hoe dat komt? Zetmeel verandert bij de daling van temperatuur in zogenoemde resistent zetmeel. Resistent zetmeel wordt nooit meer ‘normaal’ zetmeel, dus opnieuw opwarmen is geen probleem. Zodra zetmaal resistent is kan he lichaam het niet meer opnemen, waardoor het zich gedraagt als een voedingsvezels. Vezels worden na consumptie ook niet opgenomen door het lichaam en belanden onverteerd in het darmstelsel, waar zij een gezonde darmflora stimuleren. Het is erg belangrijk voor het lichaam dat de darmgezondheid goed is, waardoor vezels een onmisbaar onderdeel zijn van de dagelijks dieet.

Kanttekeningen

Het is echter niet zo dat elk zetmeelrijk product evenveel resistent zetmeel aanmaakt tijdens het afkoelen. Volgens het Diabetesfonds bevat koude witte rijst of pasta minder resistent zetmeel dan bijvoorbeeld afgekoelde volkorenpasta of zilvervliesrijst.

Een andere kanttekening is de manier waarop het eten wordt gekoeld. “Je aardappels (of een ander zetmeelrijk product, red.) met koud water afspoelen werkt minder goed. Laat ze langzaam afkoelen op het aanrecht of hooguit in de koelkast. Als je aardappels voor dezelfde dag kookt, is dat onhandig. Voor een salade of voor een leftover voor de volgende dag is dat het niet”, aldus Henk Schols, hoogleraar biochemie van koolhydraten in levensmiddelen aan Wageningen Universiteit in gesprek met het Algemeen Dagblad.

Deze salades zijn ook een prima vervanging voor de avondmaaltijd als bijvoorbeeld geen zin heeft om te koken, aldus diëtist Marie José Torenvliet. “Dat is veel beter dan een maaltijd overslaan.”

Makkelijkere manieren

Het luistert bij resistent zetmeel dus best nauw. Niet elk product bevat evenveel na afkoeling en ook de manier van koelen draagt bij aan het ‘ eindresultaat’. Al met al dus best een omslachtige manier om aan meer vezels te komen. Dat kan ook veel makkelijker, zegt Iris Groenenberg, expert Voeding en Gezondheid bij het Voedingscentrum. “Als mensen eten wat er in de Schijf van Vijf staat en daarmee variëren, dan krijgen zij genoeg vezels binnen. Daarvoor hoeft eten niet eerst afgekoeld te worden”, zegt zij. Voorbeelden van vezelrijke producten die binnen de Schijf van Vijf vallen zijn groente, brood en volkorenpasta. U ziet het, ook volkorenpasta, een zetmeelrijk product, staat dus in deze eetwijzer. Het is dus echt niet zo dat zetmeelhoudende producten slecht zijn voor de gezondheid. Bovendien bevatten zij naast zetmeel vaak ook nog andere stoffen die goed zijn voor het lichaam. Zo zijn aardappelen een bron van foliumzuur, vitamine B6, vitamine c en kalium.

Lees ook

Op MAX vandaag hebben wij heel veel vezelrijke recepten staan die gezond eten misschien wat makkelijker maken. U vindt deze, en andere recepten, op de speciale receptenpagina.

 

(Bron: AD, Diabetes Fonds, Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reactie

  1. CJvW says:

    Als je de aardappelen laat afkoelen, dan gaan de vitaminen verloren!