krimpflatie

Hoe zit het? Wat is krimpflatie?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wat is krimpinflatie?

Krimpflatie

In de economie zijn inflatie en deflatie bekende termen. Momenteel is de inflatie hoog, wat zeer kort door de bocht betekent dat de prijzen stijgen. Deze prijsstijgingen hebben nog een ander type flatie als gevolg: krimpflatie. U bent dit woord misschien al tegengekomen in de media. Wat is het precies?

inflatie
Lees ook: Hoe zit het? Wat is inflatie en wat betekent het voor uw portemonnee?

Minder voor hetzelfde

Krimpflatie is officieel geen economische term, maar wordt gebruikt om te beschrijven wat er in de winkels gebeurt zodra de prijzen stijgen: u krijgt minder voor hetzelfde geld. Dat legt Joyce Donat van De Consumentenbond uit in het Radio Veronica-ochtendprogramma Ook Goeiemorgen.

U kunt de uitleg vrij letterlijk nemen, want door krimpflatie zit er minder in dezelfde verpakking. Het product blijft dan vaak even duur, maar u krijgt er dus wel minder voor. Dit om de productiekosten te verminderen.
Het kan overigens ook voorkomen dat de inhoud vermindert én de prijs stijgt. “Vaak gaat het dan om een paar dubbeltjes, zodat het niet opvalt. Maar omdat de verpakking kleiner is geworden, is de prijsstijging nog veel groter dan je in de gaten hebt”, zegt zij in het genoemde radioprogramma.

Bekend

Krimpflatie is overigens niets nieuws en ook niet iets wat alleen in Nederland voorkomt. Het is zelfs niet iets wat alleen aan de orde is in economisch uitdagende tijden. Zo blijkt uit een Engelstalige analyse van de Britse equivalent van het Centraal bureau voor de Statistiek uit 2017 dat er in de periode 2012-2017 in het Verenigd Koninkrijk 2.529 producten zijn verkleind. Het gaat dan echt om allerlei soorten producten: van koffie tot aan toiletpapier waar opeens dunnere velletjes voor worden gebruikt. Ook repen als Mars en Snicker schommelen behoorlijk in gewicht. Een Mars weegt in de jaren 80 bijvoorbeeld 65 gram, maar nu 51. In de jaren 80 is een Mars overigens ook 51 gram. Een Snicker is met de jaren van 51 naar 48 gram gegaan. De prijs blijft wel gelijk.

De Consumentenbond heeft in 2021 ook onderzoek gedaan naar krimpflatie. De conclusie is dat een heleboel fabrikanten het toepassen en dat het over de hele linie voorkomt. Het is dus niet per se iets wat enkel wordt gedaan bij A-merken.

Hoe komt u erachter?

Krimpflatie is vermoedelijk dus altijd aan de orde van de dag, maar wordt nu waarschijnlijk nog iets prominenter aanwezig omdat door de oorlog in Oekraïne veel grondstoffen duurder zijn geworden.

Als consument is het vrijwel onmogelijk om krimpflatie helemaal uit de weg te gaan. Veel mensen weten de exacte hoeveelheden van verpakkingen niet, waardoor het ook lastig is om erachter te komen of er minder in zit. Ook hebben we bepaalde producten ook gewoon nodig, of de inhoud nu verminderd is of niet. Letten op woorden als ‘verbeterd recept’ op de verpakking kunnen volgens De Consumentenbond overigens ook duiden op krimpflatie, dus op die manier is het wel te herkennen.

(Bron: De Consumentenbond, Financieele Dagblad, Metro, Veronica Radio, RTL Nieuws, NOS. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (9)

  1. mare says:

    DE supermarkten hebben goud verdient aan de consument in de coronatijd. Ik krijg weleens het gevoel dat het nooit genoeg is. Over de rug van de kopers worden er diverse trucs uitgehaald om ons toch weer meer te laten betalen voor de boodschappen.
    Als ik lees wat de familie van Eerd aan bonussen uitdeelt aan de meewerkende kinderen. Zet ik daar wel mijn vraagtekens bij

    1. betty1 says:

      En wat zou u denken van alle sporten die hij sponsort!!! Het personeel verdient peanuts!!!

  2. Elenora says:

    Ik heb de krimpflatie bijna altijd snel in de gate omdat ik goed oplet bv of de prijzen omhoog zijn gegaan want dat doen ze heel stilletjes bv in de ochtend vroeg . Als er op Zondag via de TV bekend word gemaakt dat de boeren veel last hebben van het slechte weer dan zijn de prijzen de volgende morgen al meteen enkele dubbeltjes omhoog gegaan en dat is nog niet eens alles want dit gebeurd al sinds 2001 ook bij andere zaken sorry dat ik de term stelen gebruik maar ik kan er niets anders van maken en daarbij vind ik de manier waarop de mensen die een klacht over een produkt hebben onbeschoft antwoord krijgen.

  3. betty1 says:

    Al ver voor de coronacrisis, was het mij al opgevallen. Mona pudding, geen 500 gram maar 450 gram. Flessen van 1 liter, nu 950 ml of minder. Zo kan ik nog wel even doorgaan. En de eerste die daar mee begonnen is, is AH die is met alles altijd haantje de voorste met spullen duurder maken. Vermijd AH veel meer en doe mijn boodschappen elders.

  4. parrhesia says:

    Zelf erger ik me al heeel lang aan deze praktijken.
    Zowel het verhogen als krimp methode, is misleiding maar ook belazeren van de kopers. Dat je zo met je klanten omgaat is gewoon verwerpelijk, we zijn niet dom en gek. Het zijn gouden tijden voor de grutters.
    Ze verrijken zich door misbruik te maken, namelijk dat hun voorraden en prijs afspraken met leveranciers vooraf vast zijn gelegd, anders word er contractbreuk gepleegd. Hun voorraden zijn geleverd aan oude grondstofprijzen maar worden toch meteen tegen meerprijs aan de consument door berekend, dat is toch misbruik maken!

    Tegenwoordig worden aan bederf onderhevige artikelen aangeboden in aparte vakken tegen dumpprijzen, A.H.. is koploper om hiervoor uitbuiters prijzen te berekenen, ook de bruikbaarheid datum ligt dan tegen het bederven aan. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

    Bekijk de acties die ze aanbieden dan kom je tot de conclusie dat je steeds nog meer moet kopen om iets te kunnen krijgen, of dat in ons voordeel is? Het is eerder zorgen voor verplichte klantenbinding.
    Doe mijn boodschappen als van ouds waar de prijs kwaliteitverhouding het gunstigste is.
    Wie laat zich leiden door grutters die je als dom aanzien?!

    Hamsteren is in deze tijd toch onwenselijk, toch blijft A.H. doorgaan met de hebzucht aan te sporen.

  5. dlonra says:

    ach, het is het een of het ander.
    minder in een pak of meer betalen
    een groot voordel is dat je minder gaat eten en snoepen, want het pak is eerder leeg !!!!!

  6. RoosKe says:

    Product verbeterd? Ja, product verbetert inkomsten van de fabrikant. Let maar eens op producten bijvoorbeeld gefabriceerd door unilever. Die heeft er – al jaren – een behoorlijk handje in. Hun producten koop ik niet eens meer.

  7. joziena says:

    Het was ooit de kreet van Zeeuws Meisje margarine: “Ons Zeeuwen bin zuunig”. Begin vorig jaar was een pakje nog 44 cent; gisteren 1 hele euro! Hoe dat zo?

    1. JAN44 says:

      Bij Lidl zijn de worstenbroodjes ook flink terug gegaan wat de vulling betreft. Eerst zat er flink wat gehakt in nu moet je het met een vergrootglas zoeken.